|
|
|
||
Předmět se věnuje klíčovým tématům inkluzivní pedagogiky. Jeho cílem je seznámit studenty s principy a metodami práce s žáky v inkluzivním vzdělávání. Studenti si osvojí legislativní předpisy upravující tzv. společné vzdělávání v tuzemsku, získají orientaci v zahraničních trendech a v rozdílných podmínkách realizace inkluzivního vzdělávání ve světě. Budou vedeni k identifikaci role pedagoga a asistenta pedagoga v inkluzivních podmínkách a k vyhodnocování efektů i rizik společného vzdělávání. Získají přehled o poradenských službách provázejících inkluzivní proces ve školách. Témata: 1. Filozofie inkluzívního vzdělávání, principy, hodnoty, cíle. 2. Legislativní aspekty a vývoj inkluzívního vzdělávání u nás a v zahraničí. 3. Inkluze jako výzva pro školu - její kulturu, politiku a praxi. 4. Hodnocení kvality inkluzivního vzdělávání. 5. Inkluzivní výukové strategie, diferenciace a individualizace v procesu výuky. 6. „Odlišnost“ jako téma výuky na všech stupních škol, inkluzivní pojetí kulturní diverzity. 7. Role pedagoga a asistenta pedagoga v inkluzívní praxi. 8. Zajištění a reflexe učebního pokroku žáků, formativní hodnocení. 9. Poradenské služby v inkluzívní škole. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (04.10.2019)
|
|
||
ADAMUS, P. Metodika hodnocení kvality inkluzivní školy. Evaluační nástroj hodnocení kvality inkluzivní školy. Slezská univerzita v Opavě, 2015. ISBN: 978-80-7510-190-7 BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6, s. 29-112. HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe.Praha: GradaPublishing,a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3070-7. LAZAROVÁ, B., HLOUŠKOVÁ, L.,TRNKOVÁ, K., POL, M., LUKAS, J.Řízení inkluze ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 2015, ISBN 978-80-210-8037-9. NĚMEC, Z., ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, K. a HÁJKOVÁ, V. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 80 s. ISBN 978-80-7290-712-0. Organizace OSN pro vědu, kulturu a vzdělávání (UNESCO): Prohlášení ze Salamanky (TheSalamancaStatement) a Akční rámecpro vzdělávání dětí a dospělýchse speciálními vzdělávacími potřebami, OSN 1994. WATKINS, A. (ed.) Profil inkluzivního učitele, Odense, Dánsko: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání, 2012, ISBN 978-87-7110-317-5. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (04.10.2019)
|