PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Efektivní komunikace ve škole (učitel, ředitel, žák, rodič a asistent) - OKNZ1Q029B
Anglický název: Effective Communication in Schools (teacher, principal, pupil, parents and assistant teacher)
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:5/0, KZ [HS]
Počet míst: 25 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Prerekvizity : OKNZ1P003A
Anotace -
Předmět přinese základní teoretické a praktické znalosti efektivní komunikace ve školním prostředí. 1. Komunikace a pedagogická komunikace 2. Zásady efektivní komunikace ve školním prostředí. 3. Různé typy komunikace školních aktérů mezi sebou 4. Kritická místa komunikace ve škole 5. Nácvik základních komunikačních dovedností
Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (06.01.2024)
Deskriptory
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 90 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 30 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 0 hodin
 
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (07.02.2024)
Podmínky zakončení předmětu

 Krátký písemný úkoly v podobě popisu vlastní zkušenosti v komunikačních situacích 

 

Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (01.02.2024)
Literatura

GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido 2005

MAREŠ, J. a KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: CDVU MU 1995.

SVATOŠ, T. a MAREŠ, J. (ed). Pedagogická interakce a komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus 1993, s. 28-32.

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, R. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-262-0085-7.

ROLLNICK, S. ,  KAPLAN, G., RUTSCHMAN, R.  Motivační rozhovory ve škole. Praha, Portál, 2017 

 

Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (01.02.2024)
Metody výuky

Metody podpory distančního studia: Písemné materiály, videonahrávky

Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (29.08.2019)
Sylabus

Sylabus kurzu: 

Komunikace jako základní nástroj našeho vývoje i identity - teoretický vstup

Základní znaky komunikace - symetrická a asymetrická komunikace. Studenti rozpoznají typy komunikace a její funkce v různých sociálních situacích. Zařadí je do kontextu instituce školy a jejíc funkcí a porozumí rizikům.

Pozitivní a partnerská kounikace. Studneti analyzují a aplikují různé podoby komunikace na konkrétním materiálu. 

Techniky komunikace. Studenti si vyzkouší základní techniky. 

Konflikty a jejich řešení. Analýza typů konfliktů, dovednost jim předcházet. Nácvik řešení. 

Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (01.02.2024)
Studijní opory

Odkaz na kurz v Moodlu zde.

Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (06.01.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK