Studenti se v rámci předmětu seznámí s konkrétními výchovnými problémy ve škole, nekázní, kázeňskými přestupky a jejich různorodými projevy. Budou také analyzovány příčiny, resp. faktory, které se podílejí na jejich vzniku a vývoji, různé přístupy, prostředky a metody, pomocí kterých je možno těmto jevům ve školách předcházet, nebo je následně řešit.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Students will learn about specific educational problems in school, indiscipline, disciplinary offences and their various manifestations. They will also analyze the causes or factors that contribute to their emergence and development, various approaches, means and methods by which these phenomena in schools can be prevented or subsequently solved.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Cíl předmětu -
íle předmětu:
Studující charakterizuje příčiny a okolnosti problémového chování dětí a dospívajících.
Analyzuje modelové situace výchovných problémů žáků ve školním prostředí, navrhne možná řešení a prokáže znalost kázeňských opatření definovaných zákonem a doporučené postupy pro jejich udělování.
Prokáže znalost preventivních strategií a institucionálních forem pomoci.
Výsledky učení:
Studující:
S využitím poznatků z oblasti rizikového chování popíše kontexty problémového chování a projevů nekázně v současné škole.
Navrhne možné přístupy k problémovému chování a řešení vybraných výchovných problémů, argumentuje výběr postupů.
Prokáže znalost procesu utváření pravidel a práce s nimi ve školním prostředí a využití odměn a trestů.
Definuje ve správném kontextu pojmy: školní řád, výchovná opatření, kázeňská opatření.
Vysvětlí a argumentuje doporučené postupy pro udílení výchovných opatření ve školním prostředí, vyjmenuje opory v legislativě při rozhodování o udělení.
Navrhne možnosti spolupráce školy a rodiny s dalšími institucemi při řešení výchovných problémů dětí.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Course Objectives:
The learner will characterize the causes and circumstances of problem behavior in children and adolescents.
The student will analyze model situations of educational problems of students in the school setting, propose possible solutions, and demonstrate knowledge of disciplinary measures defined by law and recommended procedures for their imposition.
Demonstrates knowledge of prevention strategies and institutional forms of assistance.
Learning outcomes:
Students:
Using knowledge of risk behaviors, describe the contexts of problem behaviors and acts of insubordination in contemporary schools.
Suggests possible approaches to problem behavior and solutions to selected educational problems, and argues for the choice of approaches.
Demonstrates knowledge of the process of forming and working with rules in the school environment and the use of rewards and punishments.
Defines in the correct context the terms: school rules, educational measures, disciplinary measures.
Explains and argues the recommended procedures for awarding disciplinary measures in the school setting, listing the bases in legislation for making the award decision.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Deskriptory
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 75 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 20 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Příprava na zápočet 15 hodin.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
Požadavky k zápočtu:
aktivní účast na seminářích
analýza konkrétního školníího řádu dle zadané struktury s využitím poznaků z prostudované doporučené literatury (zadání v Moodle, bude předsaveno na semináři)
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Credit requirements:
active participation in seminars analysis of a specific school regulation according to the given structure using the knowledge from the recommended literature (assignment in Moodle, to be presented at the seminar)
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Literatura -
BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha : Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-703-3.
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011. 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0.
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Triton, 2011. 202 s. ISBN 978-80-7387-432-2.
BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005. 298 s. ISBN 80-7254-624-4.
JEDLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7367-788-6.
LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4
VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 289 s. ISBN 978-80-7290-710-6.
Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (23.06.2023)
BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha : Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-703-3.
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011. 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0.
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Triton, 2011. 202 s. ISBN 978-80-7387-432-2.
BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005. 298 s. ISBN 80-7254-624-4.
JEDLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7367-788-6.
LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4
VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 289 s. ISBN 978-80-7290-710-6.
Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (23.06.2023)
Sylabus -
1. Kontexty problémového chování dětí a dospívajících.
2. Přístupy ke studiu problémového chování.
3. Typologie výchovných problémů v současné škole.
4. Příčiny výchovných problémů.
5. Prevence a řešení vybraných výchovných problémů.
6. Spolupráce školy a rodiny s dalšími institucemi při řešení výchovných problémů dětí.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
1. Contexts of problem behavior of children and adolescents. 2. Approaches to the study of problem behavior. 3. Typology of educational problems in contemporary school. 4. Causes of educational problems. 5. Prevention and solution of selected educational problems. 6. Cooperation between school and family with other institutions in solving educational problems of children.
Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (23.06.2023)
Studijní opory
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7405
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)