|
|
|
||
Předmět vychází z terminologického základu v teoretické rovině českého pojetí zážitkové pedagogiky a k didaktickým dovednostem vede studenty formou přímé zkušenosti při práci s hrou jako prostředkem učení zážitkem. Uvádí zážitkovou pedagogiku jako obor, který poskytuje pedagogům profesní dovednosti práce se skupinou a s osobnostním a sociálním rozvojem žáků. Cílem předmětu je seznámit studenty s terminologií a prostředky zážitkové pedagogiky a na základě sebezkušenostních postupů vést studenty k povědomí o základních didaktických postupech se zážitkem jako prostředkem učení při hře. 1. Pojetí pojmu zážitková pedagogika (učení, výuka, holistická výchova). 2. Cíle výchovy prožitkem (osobnostní a sociální rozvoj, práce se skupinovou dynamikou). 3. Didaktické postupy (motivace, akce, reflexe; dramaturgie). 4. Hra, reflexe jako příležitost k učení. 5. Kooperace, kompetice. 6. Determinace volby prostředků (pro koho, pro jaký cíl, způsob provázení; podmínky). 7. Zdroje: výchova v přírodě (dobrodružstvím, výzvou; projekty PŠL, Outward Bound apod). 8. Dramatická výchova, dramaterapie; artefiletika, arteterapie (Etický kodex arteterapeuta). Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (06.10.2021)
|
|
||
Franc, D., Zounková, D., Martin, A. (2007): Učení zážitkem a hrou. Brno: Compruter Press. Holec, O. (c1994). Instruktorský slabikář. Praha: Prázdninová škola Lipnice. Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika. Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál. Ondrejkovič, M. (2011). O zodpovednosti a psychickej bezpečnosti v zážitkových kurzoch. Gymnasion, http://www.gymnasion.org/archive/article/o-zodpovednosti-psychickej-bezpecnosti-v-zazitkovych-kurzoch Pelánek R. (2010). Zážitkové výukové programy. Multimediální interakce, diskuse, aktuální témata. Portál, Praha. PŠL (2002). Zlatý fond her I-IV. Praha: Portál. Srb, V., & Švec, J. (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu?: výchozí příručka k metodikám OSV (Vyd. 2). Praha: Projekt Odyssea. Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada. Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (06.10.2021)
|