Předmět seznamuje studenty s učitelskou profesí a náplní práce učitele v celkovém kontextu chodu školy. Především se soustředí na interakce učitele a žáka ve výchovně-vzdělávacím procesu a související nevýukové činnosti. V rámci doprovodných seminářů budou teoreticky reflektovat obecně pedagogické a psychologické aspekty výuky podle zadání portfolia.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (27.01.2022)
The course acquaints students with the teaching profession and the content of the teacher's work in the overall context of school operation. Above all, it focuses on teacher-pupil interactions in the educational process and related non-teaching activities. In the accompanying seminars, they will theoretically reflect the general pedagogical and psychological aspects of teaching according to the assignment of the portfolio.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (27.01.2022)
Cíl předmětu -
Cíl: Studující ve skupině analyzuje vzdělávací a výchovné situace z psychologické, sociálně pedagogické a obecně didaktické perspektivy. Získané poznatky o výukové a mimovýukové činnosti vyučujících porovná s odpovídajícími dokumenty. S oporou o odbornou argumentaci navrhuje alternativní způsoby řešení praktických situací.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (27.01.2022)
Aims: The student in the group analyzes educational and upbringing situations from a psychological, socio-pedagogical and general didactic perspective. The acquired knowledge about teaching and extracurricular activities of teachers will be compared with the corresponding documents. Based on professional argumentation, he proposes alternative ways of solving practical situations.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (27.01.2022)
Deskriptory
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu reflexního semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 6 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na zápočet 10 hodin.
Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (01.09.2021)
Podmínky zakončení předmětu -
Požadavky k zápočtu:
aktivní účast na praxi, 100% účast,
absolvování náslechů a reflexí,
plnění úkolů zadaných vyučujícím praxe.
vypracování a odevzdání úkolů, - porfolio do Moodle, nebo jejich prezentace.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (27.01.2022)
Credit requirements: active participation in practice, undergoing listening and reflection, fulfillment of tasks assigned by the teacher of practice. elaboration and submission of tasks, - portfolio to Moodle, or their presentation.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (27.01.2022)
Literatura
BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (Ed., 2008). Školní pedagogika a školní psychologie. Praha: PedF UK.
Průvodce Portfoliem z pedagogicko-psychologické praxe (v Moodle)
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (27.01.2022)
Sylabus -
Tematické okruhy dle portfolia: Pedagogická část: Pedagogická komunikace a strategie vyučování, Pedagogická práce vyučujících se zaměřením na vybrané aspekty, zpracování Závěrečné reflexe. Psychologická část: Pravidla, třídní pravidla, školní řád Aktivity studentů ve škole: 1. zaměřené náslechy vyučovacích hodin 2. analytické rozbory vyučovacích hodin s vyučujícími školy 3. analytické rozbory vyučovacích hodin s pedagogy fakulty a se spolužáky 4. vypracování analýzy dle portfolia 5. tematické semináře s učiteli školy a pedagogy fakulty, skupinová příprava prezentace volitelného tématu dle portfolia 6. sběr dat k psychologické části portfolia
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (27.01.2022)
Thematic areas according to the portfolio:
Pedagogical part: Pedagogical communication and teaching strategies, Pedagogical work of teachers focusing on selected aspects, elaboration of the Final Reflection.
Psychological part: school rules, rules of conduct at school. Student activities at school:
1. focused listening to lessons
2. analytical analyzes of lessons with school teachers
3. analytical analyzes of lessons with faculty teachers and classmates, group
4. elaboration of analysis according to portfolio
5. thematic seminars with school teachers and faculty teachers, group preparation of an presentation of an optional topic according to the portfolio
6. data collection for the psychological part of the portfolio
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (27.01.2022)