|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (18.09.2018)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (18.09.2018)
Cílem předmětu je ukázat na konkrétních příkladech užitečnost výzkumu pro každodenní práci učitele, a dalších aktérů ve vzdělávání. Klademe si za cíl vést studenty ke kritickému čtení a porozumění výsledkům výzkumů a hodnocení metodologie daných výzkumů. Přičemž klademe důraz na srozumitelnou formu předání i zažití procesu tvorby. Na přednáškách uvidíte videonahrávku výuky a zkusíte si, jak se pozoruje výuka. Uvidíte různá žákovská řešení z vybraných úloh z maturitních testů a povíte si. Seznámíme Vás s celou řadou aktuálních českých i zahraničních výzkumů. |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D. (07.10.2020)
V období distanční výuky budou přednášky zajištěny na platformě zoom pod následujícími odkazy: https://cuni-cz.zoom.us/j/93868885236 (6.11.) a https://cuni-cz.zoom.us/j/92045457260 (11.12.). Podrobnější informace budou studentům odeslány prostřednictvím elektronické pošty. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jaroslava Simonová, Ph.D. (07.09.2020)
Povinná literatura Švaříček, R., Šeďová K. a kol. (2008). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Doporučená literatura Disman, M. (2011). Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 4., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011. Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Jak zkoumat lidskou duši. Praha, Portál. Kerlinger, F.N. (1972) Základy výzkumu chování. Praha, SPN. Clark-Carter, D. (2010). Quantitative psychological research. 3rd Ed. New York, Psychology Press. Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. Goodwin, J.C. (2010) Research in psychology. Methods and designs. 6th Ed. New Jersey, Wiley. Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál. Nunnally, J.C., Bernstein, I.H. (1994). Psychometric theory. 3rd. Ed. McGraw-Hill. Shadish, W.R., Cook, T.D.; Campbell, D.T. (2002). Experimental and Quasi-Experimental Designs for Generalized Causal Inference. Belmond, CA, Wadsworth. Švaříček, R., Šeďová K. a kol. (2008). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D. (07.10.2020)
Docházka: docházka na přednášku není povinná, usnadní však zpracování závěrečné práce, která je hodnocena ke klasifikovanému zápočtu. V období distanční výuky budou přednášky zajištěny na platformě zoom pod následujícími odkazy: https://cuni-cz.zoom.us/j/93868885236 (6.11.) a https://cuni-cz.zoom.us/j/92045457260 (11.12.). Závěrečná práce bude upřesněna na první hodině. Student si zvolí z nabídnutých studentských projektů jednu kvantitativní a jednu kvalitativní práci a s využitím získaných poznatků vypracuje zpětnou k těmto projektům. Zpracování zpětné vazby bude základem pro ukončení kurzu a hodnocení v rámci klasifikovaného zápočtu. Zpětné vazby budou odeslány emailem na adresy vyučujících: jana.strakova@pedf.cuni.cz, jaroslava.simonova@pedf.cuni.cz. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jaroslava Simonová, Ph.D. (07.09.2020)
Úvod do metodologie společenskovědního výzkumu – základní metodologické koncepty, terminologie, výzkumné strategie a metody. Náležitosti výzkumného projektu – formulování výzkumného problému a výzkumných otázek, volba vhodné výzkumné strategie a nástroje sběru dat, vhodné metody analýzy dat. Specifika kvantitativního přístupu – formulace a ověřování hypotéz, longitudinální výzkum, experiment. Specifika kvalitativního přístupu – formulace výzkumné otázky, zakotvená teorie, případová studie, metody analýzy a interpretace dat. Akční výzkum – přehled hlavních přístupů, ukázky vybraných akčních výzkumů a srovnání jejich silných a slabých stránek. |