Poslední úprava: PhDr. Jana Kočí, Ph.D. (20.02.2019)
Předmět seznamuje studenty se základními koncepcemi výchovy ve volném čase jak z pohledu historického vývoje tak z hlediska výchovně-praktického. Studenti si osvojují základní znalosti a dovednosti spojené s organizací volnočasových aktivit a her ve vztahu ke zvolené cílové skupině, z hlediska naplňování definovaných cílů apod.
Po absolvování kurzu bude student/ka schopen:
• Popsat koncepce výchovy ve volném čase (z hlediska historického vývoje a z pohledu významných představitelů), vysvětlit jejich specifika (filozofická východiska, principy, metody práce);
• definovat rozdíly a uvést příklady vzdělávání formálního, neformálního a informálního, včetně popisu tvorby kurikula (vzdělávací programy), metod, cílů apod.;
• ovládat základní terminologii (např. cíle, metody, prostředky, animátor, animace, participace, výchova prožitkem, program, dramaturgie apod.);
• navrhnout vícedenní program (kurz, tábor, školu v přírodě apod.) se zaměřením na konkrétní cílovou skupinu, vymezení cílů, návrh her a činností, dramaturgie, organizačního a technického zajištění;
• organizovat volnočasové aktivity a hry s cílem rozvoje konkrétních kognitivních procesů (paměť, myšlení, pozornost, vnímání, představivost) a rozvoje osobnostních vlastností (např. kooperace, tvořivost, vůle apod.) pro konkrétní cílovou skupinu;