|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními diskurzy ve vzdělávání a v jejich kontextu zprostředkovat informace o vybraných alternativních směrech ve vzdělávání v České republice a ve světě. Formou prezentací, analýzy dokumentů a komentovaných videoukázek s následnou diskusí studenti dostanou příležitost přemýšlet o principech, na kterých jednotlivé alternativní pedagogické směry stavějí, a metodách a přístupech, které používají.
Výuka v letním semestru 2020/21 probíhá distančně v prostředí zoom: https://cuni-cz.zoom.us/j/92628300291, Meeting ID:926 2830 0291
Poslední úprava: Straková Jana, doc. RNDr., Ph.D. (10.02.2021)
|
|
||
Gray, P. (2016). Svoboda učení: jak nechat děti rozhodovat o svém vzdělávání. Praha: PeopleComm. Kaščák, O. & Pupala, B. (2009). Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, s.r.o. Montessori, M. (2011). Od dětství k dospívání. Praha: Triton. Montessori, M. (2012). Tajuplné dětství. Praha: Triton. Montessori, M. (2017). Objevování dítěte. Praha: Portál. Neill, A. S. (2013). Summerhill: příběh první demokratické školy na světě. Praha: PeopleComm. Průcha, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál. Steiner, R. (2007). Výchova dítěte z hlediska duchovní vědy. Praha: Asociace waldorfských škol České republiky. Tichý, F. (2011). Přírodní škola - cesta jako cíl, aneb, Vyprávění o minulosti, současnosti a zkušenostech alternativního gymnázia. Semily: Geum. Tichý, F. (2017). Výchova jako dobrodružství: to se v té Přírodní škole učíte na stromech?. Semily: Geum. Wenke, H. & Roehner, R. (2000). Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (28.02.2018)
|
|
||
Požadavky na klasifikovaný zápočet · odevzdání eseje dle zadané struktury · zpětná vazba k eseji kolegyně/kolegy Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (28.02.2018)
|
|
||
· úvod do problematiky, definice pojmu · aktuální statistické údaje · hlavní diskurzy ve vzdělávání · vybrané typy klasických reformních alternativních škol (Waldorf, Montessori, Dalton) · svobodné školy · Scio školy · domácí vzdělávání · lesní školky · Přírodní škola Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (28.02.2018)
|