Souvislá praxe na SŠ s reflexí - OKNY4P033A
Anglický název: Pedagogical Practice at Secondary Schools
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Kočí, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jana Kočí, Ph.D.
PhDr. Karolína Záhořová
Prerekvizity : OKNY4P022A, OKNY4P023A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace
Předmět zahrnuje řízenou souvislou pedagogickou praxi studentů na středních školách pod supervizí oborového didaktika. Praxe probíhá na fakultních školách pod vedením zkušených pedagogů, kteří se zabývají výchovou k podpoře zdraví a průběžně se dále v této oblasti vzdělávají. Před nástupem na praxi absolvují studenti instruktážní seminář, během vlastní praxe absolvuje každý student určený počet hospitací a vlastních výstupů Samostatné výstupy studentů jsou didakticky analyzovány. Důraz je kladen na reflexi vlastního pedagogického působení v závěrečném semináři. Cíl předmětu: Studenti aplikují osvojené náměty z výuky oborové didaktiky do praxe. Vymezí specifika práce s žáky střední školy a s plánováním výuky a vyučováním na střední škole. Zhodnotí materiály a pomůcky, které se fakultním učitelům při výuce osvědčil, v kontextu vlastní praxe. Studenti reflektují praxi a analyzují připravený plán vyučovací hodiny. Přehled výukových témat: 1. Seznámení s přidělenou fakultní školou a požadavky na praxi. 2. Práva a povinnosti studenta na praxi. 3. Tvorba oborového portfolia z praxe. 4. Didaktická analýza učiva střední školy. 5. Analýza dostupných učebnic pro střední školy. 6. Reflexe praxe. 7. Specifika výuky podle typu střední školy (gymnázium, SZŠ, SOŠ). 8. Práce s portfoliem. 9. Sociálně patologické jevů u středoškolské mládeže. 10. Školní programy podpory zdraví a prevence sociálně patologických jevů. 11. Specifické problémy výchovy ke zdraví na střední škole, srovnání se situací na nižších stupních škol.
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Deskriptory

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 106 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 10 minut, na hodinu praxe 40 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 9 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 19 hodin. Tvorba seminární práce 11 hodin. Příprava na zápočet 3 hodiny.

Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Literatura

FIALOVÁ L., FLEMR L., a kol. (2014). Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum.

MŠMT (2013). Upravený Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání, platný od 1.9.2017. Praha: MŠMT.

MŠMT (2013). Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání, platný od 1.9.2017. Praha : MŠMT.

MARÁDOVÁ, E. (2006). Školní vzdělávací program. Výchova ke zdraví. Praha: Fortuna.

KOVAŘÍKOVÁ,M.;MARÁDOVÁ,E.(2020) Didaktika výchovy ke zdraví. Pedf UK.

OBST, O.& KALHOUST, Z. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.

PETTY, G. (2013). Moderní vyučování. Portál.

SLAVÍK, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.

Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Požadavky ke zkoušce

Praxe na škole

Odevzdání deníku

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (16.10.2024)
Výsledky učení

Reflektuje úroveň vlastních kompetencí ve vyučovaném oboru.

Vytváří bezpečné prostředí pro učení, komunikuje vstřícně a partnersky.

Nastavuje cíle výuky na základě reflexe předchozí výuky.

Hodnotí na základě kritérií.

Při plánování výuky klade důraz na péči o vlastní psychické zdraví.

Přenáší aktivitu na žáky v situacích , kdy je to možné a vhodné.

 

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (11.10.2024)