|
|
|
||
Předmět otevírá problematiku osobnostní a sociální výchovy pro implementaci v oboru výchova ke zdraví a respektuje pojetí průřezového tématu Osobnostní a sociální výchovy zařazeném v Rámcovém vzdělávacím programu. Pracuje se specifiky didaktiky OSV. Předmět zároveň otevírá prostor pro uplatnění oborů dramatická výchova, artefiletika, výchova zážitkem pro osobnostní a sociální výchovu v rámci oboru výchova ke zdraví.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (29.12.2023)
|
|
||
Studenti vysvětlí možnosti implementace pojetí osobnostní a sociální výchovy v kontextu oboru výchova ke zdraví. Používají terminologii v didaktickém kontextu (Valenta, operacionalizovaný cíl/ jádrová činnost, principy OSV: praktická, zosobněná, provázející ; Jirásek, prožitek/zážitek, holistická výchova; Jonassen, Land, Mareš, Pelikán, Jirásek, Holec, Neuman, učební prostředí akcentující žáka pedagogizace prostředí - přímé a nepřímé výchovné působen; Vygotský, Křivohlavý, zóna nejbližšího vývoje; Csikszentmihalyi,Flow/stres/ nuda; Kolb, Hanuš, Drahanská, zkušenostní učení, reflexe, formativní hodnocení, konstruktivismus ve výuce, Čáp, Mareš, Kalhous). . Interpretují aktivitu/hru/jádrovou činnost jako výukovou situaci ve vazbě operacionalizovaný cíl tak, aby prožitek aktivizoval proces učení v osobnostní a sociální výchově.. Argumentují smysl pedagogické diagnostiky skupiny pro nastavení osobnostní a sociální výchovy v kontextu oboru výchova ke zdraví jako bezpečného výukového prostoru pro učen (situace pro učení na úrovni eustresu). Porovnají možnosti sociální motivace (potřeby skupiny; referenční rámec skupiny) jednotlivce se situací skupinové dynamiky (též v souvislosti s cíli rozvoje kompetence spolupracovat) Formulují cíle aktivity ve vazbě na pedagogickou diagnostiku. Dokáží přiřadit ke kurikulu osobnostní a sociální výchovy v kontextu oboru výchova ke zdraví možnosti učení na prožitkové situaci, případně identifikovat témata s afektivním doménou cílů. Aplikují princip principy OSV: praktická, zosobněná, provázející a reflexi (review) jako didaktickou podporu procesu učení OSV. Na vlastní zkušenosti ze semináře porovnají rozdíly didaktické zákonitosti při práci s hrou jako prostředkem rozvoje v pojetí dramatické výchovy, artefiletiky a zážitkové pedagogiky. Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (29.12.2023)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Doba očekávané přípravy na seminář a seminář 48 minut, práce se studijními materiály (za celý semestr) 52 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin, seminární práce 30 hodin. Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (29.12.2023)
|
|
||
Aktivní účast v seminářích - nelze nahradit samostudiem. Úloha v seminární práci jako podklad pro hodnocení. V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce. On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM. Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (02.01.2024)
|
|
||
Přehled výukových témat: 3. Pedagogická diagnostika (referenční rámec skupiny; potřeby skupiny; psychická bezpečnost, eustres) Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (29.12.2023)
|