Cílem předmětu je uvádět do obzoru filosofie výchovy, jež zde není pojímána jako specializovaný filosofický obor zabývající se výchovou, ale je jí rozuměno jako svérázné filosofické perspektivě nahlížející výchovu jako klíčový fenomén pro porozumění lidské existenci. Kurz uvádí do základních otázek filosofie výchovy vyvěrajících z tradice evropské kultury, seznamuje s tázáním po filosofických předpokladech výchovy a věnuje se též soudobým problémům výchovy a vzdělávání. Přestože stěžejním úkolem kurzu je poskytovat zájemcům půdu pro samostatnou a kritickou reflexi otázek výchovy a vzdělávání, vlastním smyslem tohoto předmětu je prostřednictvím tematizace fenoménů souvisejících s výchovou rozvíjet filosofující myšlení, prohlubovat citlivost pro podstatná existenciální témata a schopnost rozumět jim.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2018)
Education as soul care in European tradition from Antiquity to the present. The bases of educatio and its reflection. Instrumental education and its role from the beginning of the Modern Era to the present; a philosophical critique. Confluence-based education (Buber, Lévinas) and the responsibility in education (Arendt, Jonas, Waldenfels). Education and violence in post-modern reflection (Foucault, Deleuze). The idea of the university (Jaspers) and the future of the university (Derrida).
Poslední úprava: HAUSER/PEDF.CUNI.CZ (20.12.2011)
Podmínky zakončení předmětu
Podmínky získání zápočtu:
aktivní účast na seminář
prostudování minimálně jedné monografie z doporučené literatury (např. Z. Zkatochvíl:Výchova, zřejmost, vědomí)
Jedna z následujících možností:
sepsání krtákého původního zamyšlení týkajícího se tématu obsaženého v prostudované monografii (Rozsah: 2 - 4 NS, tedy 3 - 6 odstavců, je třeba též přímo citovat z oné monografie). Odevzdaný text musí být tedy samostatným zamyšlením, případně intepretací určité pasáže z přečtené knihy, nemůže se tedy jednat o přehledovou seminární práci) a ústní obhájení odevzdaného zamyšlení. (Ústní obhájení probíhá kolokviálně na závěrečném semináři či individuálně ve zkouškovém období - studenti přihlašují prostřednictvím SISu, před zkouškovým mohou přijít v době KH).
představení vybrané problematiky kolegům na semináři na cca 15 -20 minut (po dohodě s vyučujícím) - vychází se četby
zpracování konspektu ze studované literatury a pohovor nad myslitelskými nálezy četby
vedení myslitelského deníku z kurzu a jeho obhálení
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2018)
Literatura
Doporučená literatura
Monografie
AUGUSTIN. O pořádku; O učiteli. Praha: Česká akademie věd a umění, 1942. 127 s. Filosofická bibliotéka; řada 2, č. 11.
CHOTAŠ, Jiří a kol. Moderní univerzita: ideál a realita. Vydání první. Praha: Filosofia, 2015. 456 stran. ISBN 978-80-7007-419-0.
JASPERS, Karl. Duchovní situace doby. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008. 191 s. Europa; sv. 16. ISBN 978-80-200-1646-1.
ILLICH, Ivan. Deschooling society. Reissued by Pelican Books. Harmondsworth: Penguin Books, 1976. 116 s. Penguin books. ISBN 0-14-021280-9.KRATOCHVÍL, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha: Herrmann & synové, 1995. ISBN 80-238-0473-1. Kniha dostupná k 2008-12-03 online na URL:<http://www.fp.vslib.cz/kfl/materialy/FVI/Html/03_text_15_03.htm >.
KOMENSKÝ, Jan Amos et al. Vybrané spisy Jana Amose Komenského. Svazek 1, Slovo úvodní, Navržení krátké o obnovení škol v Království českém, Velká didaktika, Informatorium školy mateřské, Brána jazyků otevřená. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1958. 450 s.
LIERMAN, W. Čtyři kultury ve vzdělávání. Praha: Karolinum 1996.
LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008. 125 s. XXI. století; sv. 4. ISBN 978-80-200-1677-5. Dostupné také z: http://eknihy.nkp.cz/search/handle/uuid:fc3377dd-e38d-11e0-9a5e-001e4ff27ac1.
MICHÁLEK, Jiří. Topologie výchovy : (místo výchovy v životě člověka). 1. vyd. Praha : OIKOYMENH, 1996. ISBN 80-86005-01-1.
NEUBAUER, Z. : Pluralita světů a jednota vědění. Praha 1991.
NEWMAN, John Henry. Idea univerzity. Překlad Daniel Soukup. Vydání první. Praha: Krystal OP, 2014. 284 stran. Thesaurus; svazek čtrnáctý. ISBN 978-80-87183-67-0.
PALOUŠ, R. Ars docendi. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0855-3.
PALOUŠ, R. Čas výchovy. vyd. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-04-25415-2.
PALOUŠ, R. Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Vyd. 1. Praha Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1833-3.
PALOUŠ, R. Heretická škola : o filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. 1. vyd. Praha : OIKOYMENH, 2008. ISBN 978-80-7298-302-5.
PALOUŠ, R. K filosofii výchovy : východiska fundamentální agogiky. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-04-25390-3.
PALOUŠ, R. Paradoxy výchovy. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1650-6.
PATOČKA, J.: Filosofie výchovy. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997. ISBN 80-86039-33-1.
PATOČKA, Jan. Negativní platonismus. Praha: OIKOYMENH, 2007. ISBN 978-80-7298-273-8.
PATOČKA, Jan. Péče o duši: soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách, I. Stati z let 1929–1952. Praha: OIKOYMENH, 1996. ISBN 80-86005-24-0.
PATOČKA, Jan. Péče o duši: soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách. II. Stati z let 1970–1977, nevydané texty a přednášky ze sedmdesátých let. Praha: OIKOYMENH, 1999. ISBN 80-86005-91-7.
PELCOVÁ, N. Vzorce lidství : filosofie o člověku a výchově. Vyd. 1. Praha : ISV, 2001. ISBN 80-85866-64-1.
PELCOVÁ, N.: Filosofická a pedagogická antropologie. Karolinum, Praha 2000.
PEŠKOVÁ, J. Vybrané spisy Jaroslavy Peškové. Ed.: Hogenová, Anna; Krámský, David; Rybák, David. Praha: DTP Kreace, 2010. ISBN 978-80-902125-6-5.
PEŠKOVÁ, Jaroslava, ed., PRŮKA, Miloslav, ed. a VAŇKOVÁ, Irena, ed. Hledání souřadnic společného světa: filosofie pro každý den. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 521 s. ISBN 80-86432-91-2.
POSPÍŠIL, Jiří. Filosofická východiska cílů výchovy a vzdělávání v období novověkého obratu. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 2009. 131 s. ISBN 978-80-7409-028-8.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emil, čili, O vychování. 3. vyd., zrev. Olomouc: R. Promberger, 1926. 419 s.
SCRUTON, Roger. Idea university. Praha: Občanský institut, 2002. 11 s. Bulletin OI; č. 132. ISBN 80-86228-51-7.
SOMR, Miroslav. Kapitoly z dějin filozoficko pedagogického myšlení. Vyd. 2., upr. České Budějovice: Vlastimil Johanus, 2009. 193 s. ISBN 978-80-904247-3-9.
ŠTURZOVÁ, Jana, BENYOVSZKY, Ladislav (edit.). O filosofii výchovy a filosofii provádějící : sborník prací věnovaný univ. prof. PhDr. Jaroslavě Peškové k jejím 70. narozeninám. Uspořádali Jana Šturzová, Ladislav Benyovszky. Praha : Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 1999. ISBN 80-85899-61-2.
STARK, Stanislav. Filosofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu: se zaměřením na učení Hanse-Georga Gadamera a Otto Friedricha Bollnowa. 1. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. 183 s. ISBN 80-7380-012-8.
HOGENOVÁ, Anna. Areté – základ olympijské filosofie. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0046-3.
HOGENOVÁ, Anna. Bytí a rozumění. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2016. 176 stran. ISBN 978-80-7290-870-7.
KANT, Immanuel. O výchově. Překlad Josef Jančařík. V Praze: Dědictví Komenského, 1931. 97 s. Knihovna pedagogických klasiků; sv. 12. Spisy Dědictví Komenského; č. 301.
ZICHA, Zbyněk. Vybrané otázky filosofie výchovy. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 87 s. ISBN 978-80-7290-658-1. (Dostupné na uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-353-version1-vybrane_otazky_filosofie_vycho.pdf)
HEJNA, D. Filosofie výchovy: (Základy filosofické a pedagogické antropologie). Ústí nad Labem: UJEP 2006. Dostupné online: http://dalkaripvc2006.sweb.cz/fil.doc
ZICHA, Zbyněk. Vybrané otázky filosofie výchovy. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 87 s. ISBN 978-80-7290-658-1. (Dostupné na uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-353-version1-vybrane_otazky_filosofie_vycho.pdf)
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (05.09.2017)
Sylabus
Informace o průběhu kurzu
Tento kurz probíhá ve dvouhodinových výukových blocích, v nichž zpravidla bývá nejprve problematizujícím způsobem představen určitý tematický okruh, poté následuje intepretační práce s pramen nebo dialogicky vedená diskuse, či představení určité problematiky studenty.
Ohniskové tématické kruhy jsou voleny a strukturována s ohledem na potřeby studentů a průběh kurzu.
Výchova, vzdělání a filosofie: rozdílné perspektivy pohledů na výchovu a vzdělávání (naivní, pedagogický a filosofický přístup), živel filosofického myšlení (ratio essendi a ratio cognoscendi)
Uvedení do filosofickovýchovné problematiky: Svéráz filosofie výchovy a možnosti tázání na fenomény a vzdělávání; česká tradice filosofie výchovy
Archetypy výchovy (R. Palouš): a) paideia, b) educatio, c) výchova v subjekt-objektovém rozvrhu;
Komenského pojetí výchovy
Patočkova filosofie výchovy, tři životní pohyby, chórismos a svoboda
Dialogický rozměr výchovy a hermeneutická výchova
Výchova, krize a antinomie výchovy
Idea univerzity a krize vzdělanosti (Teoreie nevzdělanosti)
Reflexe soudobého školství, éthos učitelského povolání v době příliš pozdní
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2018)