PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Edukace osob s mentálním postižením a souběžným postižením více vadami - OKNS3S118A
Anglický název: Education of Individuals with Intellectual and Multiple Disability
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Prerekvizity : OKNS3S109A, OKNS3S112A
Anotace -
Cílem předmětu je osvojit si prohlubující poznatky týkající se mentálního postižení se zaměřením na charakteristiku Downova syndromu, poruch autistického spektra, dále souběžného postižení více vadami se zřetelem na mozkovou obrnu, kterou lze vnímat jako kombinované postižení s různým stupněm mentálního postižení, smyslovým postižením a narušenou komunikační schopností. Studenti by měli získat a osvojit si teoretické poznatky a praktické dovednosti v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře žáků s uvedeným okruhem postižení.
Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.09.2024)
Cíl předmětu

Studující si osvojí a prohloubí si poznatky týkající se mentálního postižení a postižení více vadami se zaměřením na charakteristiku specifik osobnost a jejich postavení ve společnosti.

Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (12.09.2024)
Deskriptory
Přímá výuka 12 celkem
Přednášky: 12 hodin
Cvičení: 0 hodin
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 hodin
Samostudium literatury (za semestr) 50 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
Plnění předmětu 20 hodin
Příprava na zápočet 28 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Odevzdání seminární práce na dané téma vyučujícícm

Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.09.2024)
Literatura

Povinná literatura

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Edukace a intervence u žáků s těžkým a souběžným postižením více vadami se zřetelem na didaktické aspekty. Teorie, výzkum a praxe. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum Press, 2022. ISBN 978-80-7603-347-4

ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.

HREBEŇÁROVÁ, L. Edukácia osob s viacnásobným postihnutím. Prešov: Vydavatelstvo Prešovskej univerzity, 2016. ISBN 978-80-555-1694-3.

JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením.Praha: TRITON. ISBN 80-7254-192-7.

KRAUS, J. a kol. Dětská mozková obrna. Praha: Grada, Avicenum, 2005. ISBN 80-247-1018-8.

MÜLLER, O. (ed.) a kol. Terapie ve speciální pedagogice.Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.

OPATŘILOVÁ, D. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6221-4.

OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Brno: MU. 2013. ISBN 978-80-210-6673-1.

SELIKOWITZ, M. Downův syndrom. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-973-9.

VÍTEK, J., VÍTKOVÁ, M. Teorie a praxe v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře jedinců se zdravotním postižením se zaměřením na neurologická onemocnění. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-210-9.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: 2006. ISBN 80-7315-134-0.

Doporučená literatura:

Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví. WHO HealthOrganisation (2001).

ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 248 s. ISBN 978-80-7367-319-2

MATOUŠEK, O. Sociální služby. Praha: Portál 2015. ISBN 978-80-7367-310-9 9-1.

VALENTA, M. a kol. Slovník speciální pedagogiky.Praha: Portál, 2015. ISBN 978_80-262-0937-9.

Internetové zdroje:

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky Dostupné na: http://www.msmt.cz.

Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.09.2024)
Sylabus

Obsah:

  1. Pormínky  a prostředky edukace na základní škole speciální
  2. Mentální postižení – stupně mentálního postižení, specifika edukace, intervence
  3. Downův syndrom – charakteristika, edukace, intervence
  4. Poruchy autistického spektra – charakteristika, specifika edukace, intervence
  5. Souběžné postižení více vadami – definice
  6. Mozková obrna – charakteristika, specifika edukace, intervence, terapie
  7. Zrakové postižení – klasifikace, specifika edukace, intervence
  8. Symptomatické poruchy řeči
  9. Ucelená rehabilitace – prostředky
  10. Terapeutické přístupy ve speciální pedagogice
Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.09.2024)
Výsledky učení

Studující popíše a interpretuje teoretické poznatky v dané problematice. Studující uvede příklady praktických dovednosti uplatnitelných  v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře žáků s mentálním a kombinovaným postižení.

Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (12.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK