PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Edukační specifika raného a předškolního věku - OKNS3S104A
Anglický název: Educational Characteristics of Early and Preschool Age
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Barbora Bertlová
doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Korekvizity : OKNS3O101A, OKNS3Q102A, OKNS3S103A, OKNS3S105A, OKNS3S106A, OKNS3S107A, OKNS3S123A
Záměnnost : OPNS3S104A
Je korekvizitou pro: OKNS3S123A, OKNS3O101A, OKNS3Q102A, OKNS3S133A, OKNS3S105A, OKNS3S106A, OKNS3S107A, OKNS3S103A
Anotace -
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky edukace dítěte se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Klíčovou problematikou je experimentace a hra, definice hry, dělení her, hra a její funkce, hra ve vývoji lidstva, hra jako prostředek výchovy, vývoj experimentace a hry intaktního dítěte v kojeneckém, batolecím a předškolním věku, hra dítěte s postižením (zrakovým, sluchovým, mentálním), hračka jako prostředek reedukace a kompenzace, učení a hra, okolnosti hry dětí se zdravotním postižením, individuální a skupinová hra, sourozenec ve hře, funkční a činnostní typ hry, konstrukční nebo realistický typ hry, iluzivní typ hry, úkolové hry.
Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
Cíl předmětu

Studující získá znalosti principů edukace dětí s postižením v raném a předškolním věku a naučí se interpretovat na příkladech možností rozvoje této cílové skupiny.

Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory

ředmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 20 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 26 hodin

Seminární práce a příprava na zápočet: 20 hodin celkem

Přímá výuka, v případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (14.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Na základě teoretických východisek ze zadané literatury (Bartoňová (2024, s. 170 - 179) vypracovat případovou studii se zaměřením na specifika edukace se zaměřením na děti s různým typem postižení. Prezentace analýzy vybrané hry, její zaměření na diagnostické možnosti a reedukaci či kompenzaci.

Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Literatura

Bartoňová M.,  Květoňová L.  Hádková K., Vítková M. a kol.  Intervence a edukace dětí s těžkým a souběžným postižením více vadami v raném a předškolním věku v mezioborovém kontextu – teorie, výzkum a praxe. Praha, Karolinum, 2024,

BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2012. ISBN978-80-210-6044-9.

BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2018.

Katalogy podpůrných opatření dle nejnovější aktualizace

Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Sylabus

Obsah:

Intervence a edukace dětí s těžkým a souběžným postižením více vadami v předškolním vzdělávání

 Orientační přehled:

1. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte se sluchovým postižením

2. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte se zrakovým postižením

3. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte s NKS

4. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte s tělesným postižením

5. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte s mentálním postižením

6. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte s kombinovaným postižením

Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Výsledky učení

Studující popíše principy edukačních specifik na příkladech práce s dítětem s postižením v raném a předškolním věku. Studující navrhne konkrétní didaktické postupy, které odpovídají aktuálním kognitivním, motorickým aj. dispozicím a navrhne jejich využití v edukačním procesu.

Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK