Individualizace edukačních postupů a tvorba IVP - OKNS2S108A
Anglický název: Individualization of educative procedures and design of Individual Educational Plans
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Prerekvizity : OKNS2S103A, OKNS2S104A
Záměnnost : OPNS2S108A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh LS   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (03.02.2022)
Předmět připravuje studenty speciální pedagogiky v postupech individualizace procesu učení a vyučování žáků se SVP. Připravuje je na přípravu a zpracování IVP jako živého dokumentu a vodítka pro realizaci podpůrných opatřeních ve spolupráci s předmětovými pedagogy, rodiči a asistenty pedagoga.
Deskriptory -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (03.02.2022)

Výuka probíhá standardní prezenční formou dle rozvrhu.  Pouze v případě mimořádných okolností (plošný zákaz prezenční výuky) by byla výuka realizována na platformě MS Teams.

Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (03.02.2022)

JUCOVIČOVÁ, D. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami: se specifickými

poruchami učení a chování, s mentálním postižením (v MŠ i ZŠ), se sociálním znevýhodněním, z cizojazyčného prostředí. 1.

vyd. Praha: D H, c2009. ISBN 978-808-7295-007.

ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a

integraci]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 207 s. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-717-8544-X.

KAPRÁLEK, K. a BĚLECKÝ,Z.. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu

a integraci]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 139 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8887-2.

MERTIN, V. Individuální program: Praha: Portál,1993 ISBN 80-7178-032-4

VALIŚOVÁ,A., KASÍKOVÁ H. Pedagogika pro učitele. Praha:Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0

SKALKOVÁ,J. Obecná didaktika, Praha:Grada, 2007. ISBN 987-80-247-1821-7

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (03.02.2022)

Předmět zahrnuje výuku následujících témat:

1. Historie tvorby individuálních vzdělávacích programů a individuálních vzdělávacích plánů.

2. Legislativní předpisy. Pedagogická a speciálně pedagogická diagnostika.

3. Podíl SPC a PPP na tvorbě IVP.

4. Metodika tvorby IVP, záznamy o jednání se žákyní/žákem. Záznamy o jednání se žákyní/žákem a zákonným

zástupcem.

5. Doporučená struktura IVP.

6. Základní terminologie k problematice individuálně vzdělávacích plánů (IVP) pro zdravotně znevýhodněné

osoby. Zásady pro vypracování (IVP).

7. Ukázky individuálně vzdělávacích plánů podle typu škol a jejich rozbory.Zkušenosti z České republiky i ze

zahraničí.

8. Individualizace a diferenciace ve škole.

9. Individualizace a diferenciace edukačních postupů při vyučování. Projekty k individualizaci a diferenciaci.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (02.02.2022)

Úspěšné zakončení předmětu je podmíněno zpracováním individuálního vzdělávacího plánu pro vybrané dítě, žáka, studenta nebo zpracovat individualizaci vybraného edukačního postupu pro žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.