Předmět se skládá ze dvou fází. V první fázi studující plánují a následně realizují svou praxi ve vybraném výchovně vzdělávacím zařízení. Vycházejí přitom z teoretických poznatků získaných během předešlého studia. Zpracovávají portfolio obsahující cíle jejich praxe, popis instituce a její srovnání s podobnými institucemi v zahraničí a detailní rozbor jejich činnosti. V druhé fázi vyučující i samotní studující hodnotí činnost jednotlivých studujících na základě prezentací portfolií a formulují doporučení pro další pedagogické působení.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
The course consists of two stages. In the first phase, students plan and subsequently implement their practice in a selected educational facility. They are based on theoretical knowledge gained during previous studies. They prepare a portfolio containing the objectives of their practice, a description of the institution and its comparison with similar institutions abroad and a detailed analysis of their activities. In the second phase, the teachers and the students themselves evaluate the activities of individual students on the basis of portfolio presentations and formulate recommendations for further pedagogical activities.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
Cíl předmětu -
Studující využije dosavadních poznatků a dovedností k realizaci vlastní výuky, v průběhu observační části praxe ve škole zaznamená a analyzuje vzdělávací a výchovné situace, navrhuje alternativní způsoby řešení praktických situací, vše zaznamenává do portfolia, které je reflektováno.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
The learner uses his/her existing knowledge and skills to implement his/her own teaching, during the observation part of the practice in school he/she records and analyses educational and educational situations, proposes alternative ways of solving practical situations, records everything in a portfolio which is reflected.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta
120
Odpovídající množství kreditů
4
Přidělené kredity
4
Zakončení
Z
Přímá výuka
Přednášky:
0
Cvičení:
0
Praxe:
24
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
30 minut
Samostudium literatury (za semestr)
5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
25 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
14 hodin
Příprava na zápočet
25 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
Popis:
V rámci nepřímé výuky budou studenti zpracovávat materiály pořízené ve škole, na které praxe probíhá, vyhotovovat portfolio a plnit jednotlivé úkoly zadávané a vyhodnocované prostřednictvím LMS Moodle.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Studující k získání zápočtu odevzdává strukturovaně zpracovaný text dle pokynů vyučující (jeho součástí je i potvrzení školy o realizované praxi). S obsahem tohoto textu a jeho jednotlivými úkoly jsou studující seznámeni na úvodním semináři. Před zahájením praxe absolvují povinné proškolení studentů před praxemi. Další podrobnosti v Moodle.
Studující má na složení zápočtu 3 pokusy, z toho 2 opravné.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Literatura
ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty : (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové : Gaudeamus, 2001.
NELEŠOVSKÁ, A., Svobodová, J. Pedagogická praxe : praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro 1. st. ZŠ. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000.
PODLAHOVÁ, L. Pedagogická praxe : (průvodce pro současné studenty a budoucí učitele). Olomouc : Univerzita Palackého, 1998.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
Sylabus -
1. Příprava na praxi - výběr instituce, stanovování cílů a časového plánu - příklady institucí: základní školy, střední školy (priorita je výuka předmětu pedagogika). Volnočasová zařízení, DDM, dětské domovy, diagnostické ústavy, instituce pro vzdělávání dospělých, pedagogicko-psychologické poradny, atd. v případě nemožnosti vyučovat daný předmět.
2. Konání praxe - rozsah praxe na vybrané instituci: min. 20 hodin, zpracovávání portfolií.
3. Rozbor praxe - prezentace aktivit studentů na závěrečné reflexi, rozbor pedagogické činnosti studentů, doporučení pro další pedagogickou praxi.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
Preparation for internship - choice of institution, setting goals and internship schedule
Conducting Internship - length of internship at the chosen institution: min. 20 hours, making portfolios
Analysis of internship - presentation of students' portfolios at seminars, analysis of students' educational performance, formulating recommendations for further educational work
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
Výsledky učení -
Studující:
Vysvětlí motivaci k volbě daného školského zařízení a charakterizuje jeho poslání.
Reflektuje jednu z hospitovaných hodin u vedoucího praxe.
Na základě diagnostiky třídy správně formuluje cíle vyučovací hodiny.
V souladu s poznatky z oborové didaktiky popíše tvorbu příprav na jednotlivé vyučovací hodiny.
Argumentuje správnost volby vyučovacích metod a organizačních forem vyučování.
Na konkrétním příkladu vysvětlí řešení výchovného problému či didaktické situace, se kterými se setkal.
Na závěrečné reflexi dokáže v diskusi formulovat otázky a argumenty ke zpracovanému portfoliu.
Reflektuje vlastní pedagogickou zkušenost v porovnání se zpětnou vazbou vyučujícího na praxi.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Learner:
Explains the motivation for choosing a given school facility and characterizes its mission. Reflects on one of the lessons observed with the practice leader. Correctly articulates lesson objectives based on a classroom diagnosis. In accordance with the knowledge of the didactics of the field, describes the preparation for each lesson. Argues the correctness of the choice of teaching methods and organisational forms of teaching. Using a concrete example, he/she explains the solution to an educational problem or didactic situation he/she has encountered. In the final reflection, he/she is able to formulate questions and arguments in a discussion about the portfolio. Reflects on his/her own pedagogical experience in comparison with the teacher's feedback on practice.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)