Předmět se skládá ze dvou fází. V první fázi studenti plánují a následně realizují svou praxi ve vybraném zařízení zaměřeném na výchovu a nebo vzdělávání. Vycházejí přitom z teoretických poznatků získaných během předešlého studia. Zpracovávají portfolio obsahující cíle jejich praxe, popis instituce a zaznamenají detailní rozbor jejich činnosti. V druhé fázi vyučující hodnotí činnost jednotlivých studentů na základě prezentací portfolií a formulují doporučení pro další pedagogické působení.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
The course consists of two phases. In the first phase, students plan and then implement their practice in a selected educational or training facility. They build on the theoretical knowledge acquired during their previous studies. They develop a portfolio containing the objectives of their practice, a description of the institution and record detailed preparations and analysis of their activities. In the second phase, the teachers evaluate the activities of the individual students on the basis of the portfolio presentations and formulate recommendations for further teaching practice.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Cíl předmětu -
Cíle předmětu:
Studující využije dosavadních poznatků a dovedností k přípravě a realizaci vlastní výuky.
V průběhu observační části praxe ve škole zaznamená a analyzuje vzdělávací a výchovné situace, navrhuje alternativní způsoby řešení praktických situací.
Dle požadované struktury vše zaznamenává do portfolia, které je v závěru praxe reflektováno.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Course Objectives:
The learner will use existing knowledge and skills to prepare and implement his/her own teaching.
During the observation part of the school practice, the student will record and analyze educational and training situations, suggest alternative ways of solving practical situations.
According to the required structure, everything is recorded in a portfolio, which is reflected at the end of the practice.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Deskriptory -
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 106 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 40 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 9 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Seminární práce 11 hodin, příprava na zápočet 3 hodiny.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
The subject has 4 credits according to ECTS, the total time load of the student corresponds to 106 hours. Expected preparation time for 1 hour of practice 40 minutes, self-study of literature (for the entire semester) 10 hours, work with study materials (for the entire semester) 9 hours, completion of ongoing tasks (for the entire semester) 20 hours. Seminar work 11 hours, preparation for credit 3 hours.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (28.01.2023)
Podmínky zakončení předmětu -
Realizování souvislé praxe na konkrétní škole v daném rozsahu dle konzultace s vedoucím praxe, odevzdání portfolia v elektronické podobě ve stanoveném termínu, reflexe praxe na semináři.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Implementation of a continuous internship at a specific school in the given scope according to the consultation with the internship supervisor, submission of the portfolio in electronic form by the deadline, reflection on the internship at the seminar.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Literatura
ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty : (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové : Gaudeamus, 2001.
NELEŠOVSKÁ, A., Svobodová, J. Pedagogická praxe : praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro 1. st. ZŠ. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000.
PODLAHOVÁ, L. Pedagogická praxe : (průvodce pro současné studenty a budoucí učitele). Olomouc : Univerzita Palackého, 1998.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (20.01.2022)
Sylabus -
1. Příprava na praxi - výběr instituce (výuka pedagogiky, konzultce s vedoucím praxe), stanovení časového plánu.
2. Konání praxe - rozpis náslechů u provázejícího učitele, písemné záznamy z náslechů, rozbory s provázejícím učitelem, příprava a realizace vlasní výuky.
Aktivity studentů ve škole:
zaměřené náslechy vyučovacích hodin (obsah, komunikace a strategie výuky), analytické rozbory s provázejícím učitelem
příprava a realizace vlastní výuky, rozbory s provázejícím vyučujícím
analytické rozbory vyučovaných hodin studentem s provázejícím učitelem, pedagogy fakulty a se spolužáky
zpracování portfolia z praxe, společná reflexe na závěrečném semináři z praxe, prezentace jedné odučené hodiny pedagogiky, příležitosti a rizika popisované studentem, tak i provázejícím učitelem z praxe.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
1. Preparation for the internship - selection of the institution (teaching pedagogy, consultation with the supervisor of the internship), determination of the timetable.
2. Conducting the internship
Schedule of listening sessions with the supervising teacher, written records of listening sessions, analysis with the supervising teacher, preparation and implementation of the actual teaching.
Student activities in the school:
Focused classroom listening sessions (content, communication and teaching strategies), analytical analysis with the accompanying teacher.
preparation and implementation of own teaching, analysis with the accompanying teacher
analytical analyses of lessons taught by the student with the supervising teacher, faculty and classmates
preparation of a portfolio of practice, joint reflection at the final seminar of practice, presentation of one lesson of pedagogy taught, opportunities and risks described by the student and the accompanying teacher of practice.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Studijní opory
Studijní opora Moodle:
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6165
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (07.02.2024)