Předmět je jednosemestrální a je vstupní branou pro následné absolvování předmětu souvislá praxe v oboru pedagogika. Studujícím nabízí možnost zorientovat se v širokém spektru činností, které na základní nebo střední škole vykonává učitel předmětu pedagogika. Umožní absolvovat náslechy na zvolené škole nejen ve výuce pedagogických předmětů, ale také jiných společenskovědních předmětů, příp. se dále účastnit např. projektových dnů školy atd.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
The subject is one-semester and is the gateway for subsequent completion of the subject of continuous experience in the field of pedagogy. It offers students the opportunity to navigate the wide range of activities carried out in primary or secondary school by a teacher of the subject of pedagogy. It will make it possible to take hearings at the chosen school not only in the teaching of pedagogical subjects, but also other social science subjects, or to further participate e.g. in project days of school, etc.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (07.09.2021)
Cíl předmětu -
Studující se v průběhu náslechové praxe ve škole zorientují v širokém spektru činností, které na ZŠ nebo SŠ vykonává učitel předmětu pedagogika nebo dalších obsahově příbuzných společenských věd. Absolvují, zaznamenávají a reflektují náslechy ve výuce těchto předmětů, zkušenosti z praxe propojují s již získanými teoretickými poznatky.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
The learner uses his/her existing knowledge and skills to implement his/her own teaching, during the observation part of the practice in school he/she records and analyses educational and educational situations, proposes alternative ways of solving practical situations, records everything in a portfolio which is reflected.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta
60
Odpovídající množství kreditů
2
Přidělené kredity
2
Zakončení
Z
Přímá výuka
Přednášky:
0
Cvičení:
0
Praxe:
12
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
30 minut
Samostudium literatury (za semestr)
5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
15 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
2 hodin
Příprava na zápočet
10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
Popis:
V rámci nepřímé výuky budou studenti zpracovávat materiály pořízené ve škole, na které praxe probíhá, vyhotovovat portfolio a plnit jednotlivé úkoly zadávané a vyhodnocované prostřednictvím LMS Moodle.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Studující k získání zápočtu odevzdává strukturovaně zpracovaný text dle pokynů vyučující (jeho součástí je i potvrzení školy o realizované praxi). S obsahem tohoto textu a jeho jednotlivými úkoly jsou studující seznámeni na úvodním semináři. Před zahájením praxe absolvují povinné proškolení studentů před praxemi.
Studující mají na složení zápočtu 3 pokusy, z toho 2 opravné.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Literatura
ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty : (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové : Gaudeamus, 2001.
NELEŠOVSKÁ, A., Svobodová, J. Pedagogická praxe : praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro 1. st. ZŠ. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000.
PODLAHOVÁ, L. Pedagogická praxe : (průvodce pro současné studenty a budoucí učitele). Olomouc : Univerzita Palackého, 1998.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (07.09.2021)
Sylabus -
1. příprava k náslechové praxi, legislativní rámec
2. hospitační etika, zásada návštěv ve výuce, GDPR
3. realizace náslechové praxe
4. reflexe praxe na společném semináři na konci semestru
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (07.09.2021)
1. preparation for hearing practice, legislative framework
2. hospitation ethics, the principle of visits in teaching, GDPR
3. implementation of the practice of hearing
4. reflecting on the practice at a joint seminar at the end of the semester
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (07.09.2021)
Výsledky učení -
Studující:
Popíše průběh absolvovaných náslechových hodin.
Dle stanovených kritérií analyzuje jednotlivé hospitované hodiny a minimálně dvě z nich komparuje.
Na základě získaných odborných znalostí diskutuje vhodnost stanovených cílů, použitých vyučovacích metod a organizačních forem.
Identifikuje obtíže, se kterými se v průběhu náslechové praxe setkal.
Svá pozorování porovnává s ostatními studujícími ve skupině.
Formuluje otázky a argumenty v rozhovoru nad pozorovacími archy a zpracovaným portfoliem.
Na závěrečné reflexi uvede příklady mikrovýstupů (asistence v hodinách, párové výuky,...) a provede jejich zhodnocení.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Learner:
Describes the course of the listening sessions. Analyzes the individual lessons and compares at least two of them according to established criteria. On the basis of the acquired professional knowledge, discusses the suitability of the objectives, teaching methods and organisational forms used. Identifies the difficulties encountered during the listening practice. Compares his/her observations with other learners in the group. Formulates questions and arguments in conversation over the observation sheets and the prepared portfolio. At the final reflection, he/she gives examples of micro-outcomes (classroom assistance, paired teaching,...) and makes an evaluation of them.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)