PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe z pedagogiky II s reflexí - OKNQ3P036A
Anglický název: Block teaching practice for educators II with Reflection
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Prerekvizity : OKNQ3P026A
Anotace -
Předmět se skládá ze dvou fází. V první fázi studující plánují a následně realizují svou praxi ve vybraném výchovně vzdělávacím zařízení. Vycházejí přitom z teoretických poznatků získaných během předešlého studia. Zpracovávají portfolio obsahující cíle jejich praxe, popis instituce a její srovnání s podobnými institucemi v zahraničí a detailní rozbor jejich činnosti. V druhé fázi vyučující i samotní studující hodnotí činnost jednotlivých studentů na základě prezentací portfolií a formulují doporučení pro další pedagogické působení.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Cíl předmětu -
Studující využije dosavadních poznatků a dovedností k realizaci vlastní výuky, v průběhu observační části praxe ve škole zaznamená a analyzuje vzdělávací a výchovné situace, navrhuje alternativní způsoby řešení praktických situací, vše zaznamenává do portfolia, které je reflektováno.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 120
Odpovídající množství kreditů 4
Přidělené kredity 4
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 0
Praxe: 24
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 25 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 14 hodin
Příprava na zápočet 25 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
Popis:
V rámci nepřímé výuky budou studenti zpracovávat materiály pořízené ve škole, na které praxe probíhá, vyhotovovat portfolio a plnit jednotlivé úkoly zadávané a vyhodnocované prostřednictvím LMS Moodle.

 

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Studující k získání zápočtu odevzdává strukturovaně zpracovaný text dle pokynů vyučující (jeho součástí je i potvrzení školy o realizované praxi). S obsahem tohoto textu a jeho jednotlivými úkoly jsou studující seznámeni na úvodním semináři. Před zahájením praxe absolvují povinné proškolení studentů před praxemi. Další podrobnosti v Moodle.

Studující má na složení zápočtu 3 pokusy, z toho 2 opravné.

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Literatura

ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty : (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové : Gaudeamus, 2001.

NELEŠOVSKÁ, A., Svobodová, J. Pedagogická praxe : praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro 1. st. ZŠ. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000.

Pedagogická praxe : metodické pokyny. Plzeň : Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2000.

PODLAHOVÁ, L. Pedagogická praxe : (průvodce pro současné studenty a budoucí učitele). Olomouc : Univerzita Palackého, 1998.

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Sylabus -

1. Příprava na praxi - výběr instituce, stanovování cílů a časového plánu - příklady institucí:  základní školy, střední školy (priorita je výuka předmětu pedagogika). Volnočasová zařízení, DDM, dětské domovy, diagnostické ústavy, instituce pro vzdělávání dospělých, pedagogicko-psychologické poradny, atd. v případě nemožnosti vyučovat daný předmět.

2. Konání praxe - rozsah praxe na vybrané instituci:  min. 20 hodin, zpracovávání portfolií.

3. Rozbor praxe - prezentace aktivit studentů na závěrečné reflexi, rozbor pedagogické činnosti studentů, doporučení pro další pedagogickou praxi.

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Výsledky učení

Studující:

  • Vysvětlí motivaci k volbě daného školského zařízení a charakterizuje jeho poslání.
  • Reflektuje jednu z hospitovaných hodin u vedoucího praxe.
  • Na základě diagnostiky třídy správně formuluje cíle vyučovací hodiny.
  • V souladu s poznatky z oborové didaktiky popíše tvorbu příprav na jednotlivé vyučovací hodiny.
  • Argumentuje správnost volby vyučovacích metod a organizačních forem vyučování.
  • Na konkrétním příkladu vysvětlí řešení výchovného problému či didaktické situace, se kterými se setkal.
  • Na závěrečné reflexi dokáže v diskusi formulovat otázky a argumenty ke zpracovanému portfoliu.
  • Reflektuje vlastní pedagogickou zkušenost v porovnání se zpětnou vazbou vyučujícího na praxi.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK