|
|
|
||
Kurz představí základní sociologické teorie týkající se utváření nerovností ve vzdělávacím systému a seznámí studenty s poznatky zahraničních i domácích výzkumů týkajících se vzniku nerovností i mechanismů vedoucích k jejich posilování, respektive oslabování. Velká pozornost bude věnována diskusi o implikacích výzkumných poznatků pro opatření vzdělávací politiky a práci školy a učitele. Kurz bude zaměřen na nerovnosti související se socioekonomickým statusem, genderem a etnicitou.
Okruhy:
1. Sociální stratifikace a vzdělanostní nerovnosti - Sociální nerovnosti a vzdělání, vzdělanostní mobilita, teorie sociální a kulturní reprodukce (P. Bourdieu, B. Bernstein), racionální jednání, koncept rovností příležitostí ve vzdělávání a teorie spravedlivosti.
2. Přehled základních zahraničních a domácích výzkumů vzdělanostních nerovností a jejich poznatky. Výzkumy diferenciace vzdělávacích drah, volby školy, vzdělanostních přechodů, faktorů pozitivně ovlivňujících vzdělávání znevýhodněných žáků (výzkumy školní efektivity, resilience) a genderových nerovností. Statistické ukazatele charakterizující vzdělanostní nerovnosti.
3. Opatření vzdělávací politiky na podporu snižování nerovností. Příklady ze zahraničí. Pokusy o snižování nerovností ve vzdělávacím systému v ČR.
Předmět bude v letním semestru 2020/2021 vyučován distančně v prostředí zoom: https://cuni-cz.zoom.us/j/92328034364, Meeting ID: 923 2803 4364
Poslední úprava: Straková Jana, doc. RNDr., Ph.D. (10.02.2021)
|
|
||
GREGER, David. Vzdělanostní nerovnosti v teoretické reflexi. In MATĚJŮ, Petr a Jana STRAKOVÁ. Nerovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, s. 21-40. ISBN 80-200-1400-4. Straková, Jana. Vzdělanostní nerovnosti a vzdělávací politika ve světě a v ČR. In KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011, s. 55-75. ISBN 978-80-246-1911-8. ČŠI. Rovný přístup v České republice: situace a doporučení. Praha: ČŠI. 2012. http://www.csicr.cz/getattachment/b8f234a3-1872-47fd-a3ed-6046e09b1445/Rovny-pristup-ke-vzdelavani-v-CR-situace-a-dop?maxSideSize=2000&width=500&height=800.
Další doporučená literatura: FIELD, Simon, Małgorzata KUCZERA a Beatriz PONT. No More Failures Ten Steps to Equity in Education. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development, 2007, 155 s. ISBN 978-926-4032-606. KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011, s. 55-75. ISBN 978-80-246-1911-8. MATĚJŮ, Petr a Jana STRAKOVÁ. Nerovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 411 s. ISBN 80-200-1400-4. MATĚJŮ, Petr, Jana STRAKOVÁ a Arnošt VESELÝ. Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: SLON, 2010, s. 92-108. ISBN 978-80-7419-032-2. GAC. Vzdělanostní dráhy a vzdělanostní šance romských žákyň a žáků základních škol v okolí vyloučených romských lokalit. Zpráva pro MŠMT. Praha: GAC, 2009. STRAKOVÁ, J., V. SPILKOVÁ, H. FRIEDLAENDEROVÁ, T. HANZÁK a J. SIMONOVÁ. Profesní přesvědčení učitelů základních škol a studentů fakult připravujících budoucí učitele. Pedagogika. 2014, roč. 64, č. 1, s. 34-65. Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (17.01.2019)
|
|
||
Zápočet bude udělen za vypracování prezentace na stanovené téma a zodpovězení případných doplňujících otázek vyučujících k této práci. Poslední úprava: Simonová Jaroslava, Mgr., Ph.D. (18.03.2019)
|
|
||
Okruhy: Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.06.2019)
|