PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didactics for Teaching Informatics and IT - OKNI3I015A
Anglický název: Didactics for Teaching Informatics and IT
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina, čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Vyučující: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Je prerekvizitou pro: OKNI3I025A, OKNI3Q021A
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.09.2023)
Cílem předmětu je poskytnout studentům učitelství teoretická východiska didaktiky informatiky zaměřené na potřeby a specifika vyučování vzdělávací oblasti „Informatika“ a na otázky související s rozvíjením digitální kompetence napříč kurikulem v souladu s revizí RVP. Předmět přispívá k rozvoji didaktického myšlení studentů učitelství v kontextu potřeb plnění cílů výuky informatiky a rozvíjení digitální kompetence ve školní praxi na 2. st. ZŠ a všeobecně vzdělávacích SŠ. Navazuje na obecné pedagogicko-psychologické disciplíny v přípravě učitelů. Klade důraz na systémové chápání výuky, vysvětluje aplikační a integrační pojetí vzdělávání v informatice a utváření digitální kompetence žáků ZŠ a SŠ. Východiskem pro didaktické úvahy o přístupech k výuce informatiky ve školním vzdělávání jsou pedagogické koncepty představené v učebnici SLAVÍK, J. a kol. (2020) Reflexe a hodnocení kvality výuky. ZČU : Plzeň, 2020. Předmět se zaměřuje na vzdělávací obsah a obsahovou transformaci pro výuku informatiky u nás a v zahraničí, na problematiku vzdělávacích cílů a jejich specifik pro vzdělávací oblast Informatiky, na vyučovací metody a organizační formy a jejich specifika pro potřeby výuky informatiky a pro rozvoj digitální kompetence žáků napříč kurikulem. Na výuku je nahlíženo jako na pracovní pole pro učitelskou reflexi. Pozornost je věnována i problematice osvojování učiva informatiky žáků, a s tím souvisejícím pojmu prekoncepce.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.09.2023)

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky            30 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení    45 minut

Samostudium literatury (za semestr)     20 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)           10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)   10 hodin

Seminární práce               0 hodin

Příprava na zápočet        0 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška  25 hodin

Literatura -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.09.2023)

1. ACKERMANN, E.K. (2012) Programming for the natives: What is it? What´s in it for the kids? In: Proceedings of Constructionism: Theory, Practice and Impact. Athens, 2012.

2. BĚLOHLÁVEK, R. (2016) Informatika jako obor. Matematika - fyzika - informatika, 25, 2016, s. 299-315.

3. BOCCONI, S., CHIOCCARIELLO, A., DETTORI, G., FERRARI, A., ENGELHARDT, K. (2016) Developing computational thinking in compulsory education – Implications for policy and practice. doi:10.2791/792158

4. Constructionist approach to creative learning, thinking and education: Lessons for the 21st century. Proceedings. 12th European Logo Conference, 16-20 August 2010, Paris. (Eds.) J. E. Clayson, I. Kalaš.

5. JANÍK, T. (2009) Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Paido : Brno, 2009.

6. KALAŠ, I. a kol. (2011) Konštrukcionizmus. Od Piageta po školu v digitálnom veku. Zvaná přednáška. DIDIFO2011, Banská Bystrica.

7. KALAŠ, I. (2011) Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Analytická štúdie. UNESCO, 2011. Ústav informácií a prognóz školstva : Bratislava, 2011 ISBN 978-5-905175-03-9.

8. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002) Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.

9. NOVAK, J.D., CAÑAS, A.J. (2008) The Theory Underlying Concept Maps and How to Construct and Use Them. In: Technical Report IHMC CmapTools 2006-01 Rev 01-2008, Florida, Institute for Human and Machine Cognition, 2008. Available at: http://cmap.ihmc.us/Publications/ResearchPapers/TheoryUnderlyingConceptMaps.pdf

10. MUDRÁK, D. (2007) Rozvíjení kompetence pro manipulaci se strukturami jako součást informační výchovy. Praha : PedF UK, 2007. Disertační práce.

11. PAPERT, S. (1980) Mindstorms. Children, Computers, and Powerful Ideas. New York, 1980.

12. The Royal Society (2012) Shut down or restart? The way forward for computing in UK schools. The Royal Academy of Engineering, 2012.

13. The Royal Society (2017) After the reboot: computing education in UK schools. Available at royalsociety.org/computing-education

14. SLAVÍK, J. a kol. (2013) Tvorba jako způsob poznávání. Karolinum : Praha, 2013.

15. SLAVÍK, J. a kol. (2020) Reflexe a hodnocení kvality výuky. ZČU : Plzeň, 2020.

16. ŠMÍD, r. (2023) Digitální technologie – tvorba didaktických materiálů pro 2. stupeň ZŠ. Diplomová práce. PedF UK, Praha.

17. TURVEY, K., POTTER, J., BURTON, J. (2016) (7th Edition) Primary Computing and Digital Technologies: Knowledge, Understanding and Practice, London: Sage.

18. VORDERMAN, C. (2015) Computer Coding. GAMES. Dorling Kindersley Limited : London, 2015.

19. YAGHOBOVÁ, A. (2021) Prekoncepce žáků druhého stupně o fungování internetu. Diplomová práce. MFF UK, Praha.

Učebnice pro výuku informatiky na ZŠ, resp. SŠ

·  strategické materiály MŠMT pro vzdělávání (Strategie 2020, Strategie 2030+)

·  materiály týkající se revize vzdělávací oblasti ICT (Informatika a ICT) - revize RVP ZV a revize RVP G

·  učebnice pro informatiku, které vznikly v projektu PRIM (imysleni.cz)

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.09.2023)

Na závěr prezenční části si každý vybere námět pro didaktický projekt, který vypracuje ke zkoušce.

Prokázání příslušné úrovně vědomostí z oblasti zaměření předmětu při řešení zadaného didaktického projektu. Rozprava nad didaktickým projektem a případná diskuze o zápočtové práci

Prokázání příslušné úrovně vědomostí při obhajobě zápočtových prací z oblasti zaměření předmětu.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.09.2023)
  1. INTRODUCTION: Didactics of Informatics
  2. WHAT: A field of study of didactics for teaching informatics and IT
  3. WHAT: Informatics in curriculum for education in the Czech Republic and other countries
  4. WHAT: Educational goals and areas for computing education in basic and secondary school
  5. HOW: Teaching methods applicable in informatics and information education. How to design a pedagogical situation
  6. HOW and WHY: Organizational forms applicable for information and informatics education
  7. WHAT-HOW-WHY: Textbooks, assignments, problems, and learning activities
  8. Problems, misconcepts and risks joint with the use of digital technologies
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.09.2023)
  1. Aktivní práce a úspěšné splnění všech úloh zadaných k řešení v prezenční výuce.
  2. Aktivní práce a splnění všech úloh zadaných v systému on-line podpory prezenční výuky.
  3. Analýza úloh ve vybrané učebnici.
  4. Zpracování didaktického projektu přípravy na výuku.
Studijní opory
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.09.2023)

Metodická opora v moodle (link a přístup bude studentům sdělen na první lekci)

V případě potřeby bude využita také platforma ZOOM.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK