|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (16.11.2021)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (16.11.2021)
Doporučená literatura: BELTING Hans, Likeness and Presence: A History of the Image before the Era of Art. Chicago 1994 BENEŠOVSKÁ Klára a kol., Deset století architektury, výst. kat., Praha 2001 BLAŽÍČEK Oldřich / KROPÁČEK, Slovník pojmů z dějin umění, Praha 1991 ECO Umberto, Umění a krása ve středověké estetice, Praha 2007 FAJT Jiří (ed.), Karel IV., císař z Boží milosti. Kultura a umění za vlády Lucemburků 1310–1437, výst. kat., Praha 2006 FAJT Jiří / HÖRSCH Markus (eds.), Císař Karel IV. 1316–2016, výst. kat., Praha 2017 FAKTOR Ondřej, Tisíc let středověkého umění. Od raně křesťanského umění k pozdní gotice, Ostrava 2020 FOLETTI, Ivan / FRANTOVÁ Zuzana, Mediální revoluce – christianizace Evropy. Ravenna pátého století a jak obrazy mění dějiny, Brno 2021 FOLETTI, Ivan et al., , Je (středověk) doba temna? Brno 2021 GOMBRICH Ernst, Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového znázorňování, Praha 1985 GOMBRICH Ernst, Příběh umění, Praha 2010 HALL James, Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, Praha 1991 HEROUT Jaroslav, Slabikář návštěvníků památek, Praha 1980 HEROUT Jaroslav, Staletí kolem nás, Praha 1981 HOMOLKA Jaromír a kol., Pozdně gotické umění v Čechách (1471–1526), Praha 1985 CHLUMSKÁ Štěpánka (ed.), Čechy a střední Evropa 1200–1550. Průvodce expozicí sbírky starého umění NG v Praze v Klášteře sv. Anežky České, Praha 2014 KUBÍNOVÁ Kateřina / BENEŠOVSKÁ Klára (eds.), Imago, imagines. Výtvarné dílo a proměny jeho funkcí v českých zemích od 10. do první třetiny 16. století, sv. I a II, Praha 2019 KUTHAN Jiří, Královské dílo za Jiřího z Poděbrad a dynastie Jagellonců, díl 1a 2, Praha 2010 a 2013 LASSUS Jean, Raně křesťanské a byzantské umění, Praha 1971 LE GOFF Jacques (ed.), Kultura středověké Evropy, Praha 1996 LÍBAL Dobroslav, Gotická architektura v České republice do husitských válek, Praha 2001 MERHAUTOVÁ Anežka / TŘEŠTÍK Dušan, Románské umění v Čechách a na Moravě, Praha 1983 MRÁZ Bohumír, Dějiny výtvarné kultury, Praha 2016 MUDRA Aleš, V oplatce jsi všecek tajně. Eucharistie v náboženské a vizuální kultuře Českých zemí do roku 1620, Praha 2017 ROYT Jan, Středověké malířství v Čechách, Praha 2002 ROYT Jan, Slovník biblické ikonografie, Praha 2006 SCHAPIRO Meyer, Late Antique, Early Christian and Medieval Art, New York, 1979 TOMAN Rolf (ed.), Gotika. Architektura, sochařství, malířství, Praha 2000 TOMAN Rolf (ed.), Románské umění, Praha 2006 ULLMANN Ernst, Svět gotické katedrály, Praha 1987 |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (16.11.2021)
1. PATNÁCTÉ STOLETÍ PLNÉ PŘEVRATŮ A ZVRATŮ. V perspektivě převratných objevů, vynálezů, geniálních osobností, změn a posunů ve společnosti je 15. století zcela mimořádné. V posledním „středověkém“ (nebo prvním novověkém?) století Gutenberg začal tisknout knihy, Villon skládal své „prokleté“ balady, Portugalci a Španělé se vydali objevovat svět, husité se pokusili reformovat církev, Italové a Nizozemci položili základy moderního kapitalismu, a hlavně přinesli zcela nový status umění (l´art pour l ´art) a umělce a teorie umění. Revoluce v myšlení i v uměleckých sférách proudící z Itálie a Nizozemí zachvátila v průběhu 15. a 16. století celou Evropu a zanechala po sobě nesmazatelný odkaz. 2. GAUDIUM ET VOLUPTAS CONTRA ECCLESIA MILITANS. Radost a požitek z umění a pozemského života na straně jedné a umění v korouhvi bojující církve na straně druhé. Múzy v době humanismu, renesance a zároveň protestantského ikonoklasmu a náboženských válek i v čase náboženského smíru v českých zemích: renesance v 16. století v Evropě. 3. ECCLESIA TRIUMPHANS. Církev vítězící: barokní umění a protireformace na jedné straně a umění nekatolických oblastí na straně druhé, kde došlo k vrcholu žánrové a portrétní malby či zátiší. 4. BAROKNÍ KRAJINA NAŠICH LUHŮ, HÁJŮ A ŠPORKŮ. Mecenát hraběte Šporka; J. B. Santini-Aichel, otec a syn Dientzenhoferové, P. Brandl, M. B. Braun a F. M. Brokoff jako géniové utvářející genia loci měst, vesnic a krajiny českých zemí 18. století. 5. NA TRATI PRŮMYSLOVÉ DOBY. Podobně jako 15. století i to devatenácté přineslo řadu převratných proměn, které se promítly ve společnosti a přirozeně i v umění. V průběhu dlouhého věku průmyslové revoluce se v dosud nevídané rychlosti parní lokomotivy vystřídalo dosud nebývalé množství uměleckých názorů, stylů a směrů – od klasicismu a empíru přes romantismus a buržoazní biedermeier a akademismus až po impresionismus, symbolismus a modernu; od počátků fotografie po její význam v umění a dokumentu. 6. QUO VADIS, ARS? Závěrečný výklad o proměnlivých výtvarných směrech moderní doby lze chápat jako přestup z parního vlaku do futuristického závodního automobilu počátku 20. století, s nímž se vydáme na dobrodružnou jízdu abstraktně-surreálnou krajinou, posléze zohyzděnou největším válečným konfliktem v dějinách lidstva, až po neuchopitelně rychlý let raketoplánem okolo celého blahobytného a zároveň zbídačelého světa s nejasným směrem i cílem: současné umění jako „limited edition“, či jako věčně otevřená brána? Co to vlastně je moderní umění? A co teprve postmoderní?? Je vůbec možné z pomyslné oběžné dráhy komplikovaného dnešního světa dohlédnout správnou odpověď? |