|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Faktor, Ph.D. (08.01.2023)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (16.11.2021)
Doporučená literatura: BELTING Hans, Likeness and Presence: A History of the Image before the Era of Art. Chicago 1994 BENEŠOVSKÁ Klára a kol., Deset století architektury, výst. kat., Praha 2001 BLAŽÍČEK Oldřich / KROPÁČEK, Slovník pojmů z dějin umění, Praha 1991 ECO Umberto, Umění a krása ve středověké estetice, Praha 2007 FAJT Jiří (ed.), Karel IV., císař z Boží milosti. Kultura a umění za vlády Lucemburků 1310–1437, výst. kat., Praha 2006 FAJT Jiří / HÖRSCH Markus (eds.), Císař Karel IV. 1316–2016, výst. kat., Praha 2017 FAKTOR Ondřej, Tisíc let středověkého umění. Od raně křesťanského umění k pozdní gotice, Ostrava 2020 FOLETTI, Ivan / FRANTOVÁ Zuzana, Mediální revoluce – christianizace Evropy. Ravenna pátého století a jak obrazy mění dějiny, Brno 2021 FOLETTI, Ivan et al., , Je (středověk) doba temna? Brno 2021 GOMBRICH Ernst, Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového znázorňování, Praha 1985 GOMBRICH Ernst, Příběh umění, Praha 2010 HALL James, Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, Praha 1991 HEROUT Jaroslav, Slabikář návštěvníků památek, Praha 1980 HEROUT Jaroslav, Staletí kolem nás, Praha 1981 HOMOLKA Jaromír a kol., Pozdně gotické umění v Čechách (1471–1526), Praha 1985 CHLUMSKÁ Štěpánka (ed.), Čechy a střední Evropa 1200–1550. Průvodce expozicí sbírky starého umění NG v Praze v Klášteře sv. Anežky České, Praha 2014 KUBÍNOVÁ Kateřina / BENEŠOVSKÁ Klára (eds.), Imago, imagines. Výtvarné dílo a proměny jeho funkcí v českých zemích od 10. do první třetiny 16. století, sv. I a II, Praha 2019 KUTHAN Jiří, Královské dílo za Jiřího z Poděbrad a dynastie Jagellonců, díl 1a 2, Praha 2010 a 2013 LASSUS Jean, Raně křesťanské a byzantské umění, Praha 1971 LE GOFF Jacques (ed.), Kultura středověké Evropy, Praha 1996 LÍBAL Dobroslav, Gotická architektura v České republice do husitských válek, Praha 2001 MERHAUTOVÁ Anežka / TŘEŠTÍK Dušan, Románské umění v Čechách a na Moravě, Praha 1983 MRÁZ Bohumír, Dějiny výtvarné kultury, Praha 2016 MUDRA Aleš, V oplatce jsi všecek tajně. Eucharistie v náboženské a vizuální kultuře Českých zemí do roku 1620, Praha 2017 ROYT Jan, Středověké malířství v Čechách, Praha 2002 ROYT Jan, Slovník biblické ikonografie, Praha 2006 SCHAPIRO Meyer, Late Antique, Early Christian and Medieval Art, New York, 1979 TOMAN Rolf (ed.), Gotika. Architektura, sochařství, malířství, Praha 2000 TOMAN Rolf (ed.), Románské umění, Praha 2006 ULLMANN Ernst, Svět gotické katedrály, Praha 1987 |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Faktor, Ph.D. (08.01.2023)
Sylabus: Témata 2. ZROD KŘESŤANSKÉ IKONOGRAFIE JAKO ZROD STŘEDOVĚKU. Funkce výtvarného umění v dlouhém období zvaném středověk. Umění časného křesťanství; umění byzantské říše; tzv. karolinská a otonská renesance, insulární umění a stylizace na hraně abstrakce; rané mnišství; románské umění; umělecké projevy Velké Moravy a raného českého státu 3. POUŤ STŘEDOVĚKÝM SVĚTEM. Středověk nebyl temný, nýbrž pestře barevný a nápaditě členitý. Poutní kostely na cestě do Santiaga a jejich spojitost s románským uměním. 4. POČÁTKY A VRCHOL GOTICKÉHO SLOHU COBY REVOLUCE V UMĚNÍ. Gotický sloh představuje doslova přelom v historii umění: přinesl nové konstrukční prvky v architektuře a nový pohled na sochařství a malbu. Nebudou opominuty gotické hrady a města, jejichž zakládání si na našem území pojíme hlavně s vládou posledních Přemyslovců 5. EXKURZE DO LUCEMBURSKÉHO STOLETÍ. Vybrané památky z doby vlády Lucemburků v čes. zemích 14. stol. (Pasionál abatyše Kunhuty, Votivní deska Jana očka z Vlašimi; Mistr Vyšebrodského oltáře, Mistr Theodorik; Mistr Třeboňského oltáře, Mistr Krumlovské madony ad.) -------------------------------------------------------------------------------------- 1. 15th CENTURY FULL OF OVERWIEVS AND TURNS The 15th century is quite extraordinary In the perspective of breakthroughs, discoveries, inventions, geniuses, changes and shifts in society. In this last century of the Middle Ages (or the first of the Modern Age?) Gutenberg began printing books, Villon composed his "cursed" ballads, the Portuguese and the Spanish sailors set out to discover the world, the Hussites tried to reform the church, the Italians and the Dutch laid the foundations for modern capitalism, and mainly brought a whole new status of art (l'art pour l'art) and artist and art theory.
2. GAUDIUM ET VOLUPTAS CONTRA ECCLESIA MILITANS The joy and enjoyment of art and earthly life on the one hand and art in the banner of the fighting church on the other. The Muses at the time of humanism, renaissance and of the time of protestant iconoclasm and religious wars as well as at the time of religious conciliation in Bohemia: the Renaissance in 16th century Europe.
3. ECCLESIA TRIUMPHANS. The winning church: Baroque art and Catholic Counter-reformation on the one hand, and the art of non-Catholic areas on the other, where genre and portrait painting or still lifes came to a head.
4. THE BAROQUE LANDSCAPE The count Špork´s mecenate; J. B. Santini-Aichel, father and son Dientzenhofers, P. Brandl, M. B. Braun and F. M. Brokoff – geniuses shaping the genius loci of towns, villages and landscapes of 18th century in Bohemia and Moravia.
5. ON THE TRACK OF THE INDUSTRIAL AGE The 19th (similary to the 15th century) brought about a series of transformations that were reflected in society – and in art too. In the course of the long age of the Industrial Revolution, an unprecedented number of artistic opinions, styles and directions were replaced at the unprecedented speed of the steam locomotive – - from Classicism and Empire Style of the Napoleon´s era to the Romanticism and the Bourgeois Biedermeier period and Academic Realism to Impressionism, Symbolism and Modern Art and Abstract Art. And from the beginnings of photography to its significance and consolidation in art and documentary.
6. QUO VADIS, ARS? The final lecture of the shifting artistic styles of modern times can be understood as the transition from the steam locomotive to the racing car of the early 20th century. By it we will launch on an adventurous ride through an abstract-surrealistic landscape, afterwards plundered by the greatest war conflict in human history; on an elusively rapid shuttle flight around an entire affluent and impoverished world with an impoverished destination. Contemporary art as a "limited edition" or as an eternally open gateway? What exactly is modern art? How about postmodern? (this lecture can also be conceived as an excursion in the collection of modern art in the National Gallery in the Veletržní Palace (Fair Palace).
|