|
|
|
||
Předmět uvádí studenta do oblasti literatury pro děti a mládež (dále LPDM) v kontextech celonárodního i světového písemnictví a současně s ohledem k jeho specifičnosti i současným preferencím (výchova ke čtenářství, vnímání umění v širším smyslu slova, intermedialita v LPDM, integrativní pojetí výuky ČJL aj.). Kurz je veden problémově a výběrově: zaměřuje se na různá velká témata, literární roviny a žánrová specifika. Kurz směřuje k upevnění analytických a interpretačních dovedností studentů, které jim v praxi poslouží k samostatné orientaci v početném literárním poli tvorby pro děti a mládež a v promýšlení didaktického potenciálu vybraných ukázek i celých literárních děl. Těžiště kurzu spočívá ve studiu současné původní české i překladové literatury pro mládež (pro žáky 6. - 9. třídy ZŠ). Součástí každého semináře je teoretický úvod, sdílení nad přečteným, společná aktivita, dílna čtení a společná reflexe. Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studující - Na konkrétních textech, při sdílení, v dílnách čtení a v písemné interpretační analýze rozvíjí svoje analytické a interpretační dovednosti a poznává specifičnost textů pro děti a mládež - Rozšiřuje si čtenářská teritoria literatury pro děti a mládež a je motivován pro celoživotní zájem o oblast literatury pro děti a mládež a oceňuje její žánrovou a tematickou různorodost Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
BETTELHEIM, B. Za tajemstvím pohádek. Proč a jak je číst v dnešní době, Praha: NLN, 2000. ČEŇKOVÁ, J. a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury, Praha: Portál, 2006. JANOUŠEK, P. a kol. DĚJINY ČESKÉ LITERATURY PO ROCE 1945, I. - IV. Praha: Academia, 2007, 2008. (Kapitoly věnované literatuře pro děti a mládež.) MANDYS, P. (ed.). 2x101 knih pro děti a mládež. Praha: Albatros, 2013. MOCNÁ D., PETERKA, J. a kol Encyklopedie literárních žánrů, Praha-Litomyšl: Paseka, 2004. PROKŮPEK, T., KOŘÍNEK, P. a kol. Dějiny československého komiksu 20. století, Praha: Akropolis, 2014. PROPP, V. J. Morfologie pohádky a jiné studie, Praha: H & H, 1999. SALTER, Colin. 100 children's books: that inspire our world. Edited by Hetty Hopkinson. London: Pavilion, 2020. SEGI LUKAVSKÁ, J. Dětský implicitní čtenář jako klíč k literatuře pro děti?, Česká literatura 65, 2017, č. 1, s. 90-107. Segi Lukavská, J., ed. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. První vydání. Brno: Host, 2018. ŠVEC, Š. Česky psané časopisy pro děti (1850-1989), Praha: Karolinum, 2014. ŠUBRTOVÁ, M. a kol.: Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010, Brno: MU, 2011. ŠUBRTOVÁ, M. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež, Brno: Masarykova univerzita, 2007. TOMAN, Jaroslav. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti : (tvorba, recepce, reflexe). [České Budějovice]: Vlastimil Johanus, 2008. URBANOVÁ, S. Meandry a metamorfózy dětské literatury, Olomouc: Votobia, 2003. URBANOVÁ, S. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. (Reflexe české tvorby a její recepce), Olomouc: Votobia, 2004. URBANOVÁ, S. S holokaustem za zády: téma holokaustu v české a překladové literatuře pro děti a mládež vydávané po roce 1989. Vydání první. Ostrava: Ostravská univerzita, 2018. 323 stran. ISBN 9788074649929. VÁLEČNÉ DĚTSTVÍ A MLÁDÍ (1939-1945) V LITERATUŘE A PUBLICISTICE, ed. Jana Čeňková, Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Podmínky zakončení kurzu v ZS akademického roku 2024/2025 2. Podmínkou přístupu ke kolokviální ústní zkoušce je uznání krátké (cca 2 NS) písemné interpretační analýzy (recenze, popř. odborné pojednání) intencionálního literárního díla LPDM, poprvé v Čechách vydaného maximálně před pěti lety. 3. Příprava na semináře - na každý seminář mít přečtenou jednu knihu podle předchozího zadání ke sdílení a k zapůjčení v rámci dílny čtení (plán a seznam titulů bude zveřejněn na úvodním semináři). Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Odkaz do moodlu pro kombinované studium: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12981 Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Studující - Se orientuje v oceněních určených literatuře pro děti a mládež - Charakterizuje nabídku a zaměření kvalitních nakladatelství vydávajících literaturu pro děti a mládež - Na konkrétních textech uvede a pojmenuje znaky, kterými je v literárních dílech zprostředkován emocionální diskurz - Uvede a v konkrétních textech identifikuje věcné rysy jednotlivých žánrových oblastí literatury pro děti a mládež (próza s dětským hrdinou, literární fantastika, poezie pro děti, pohádka, komiks, dobrodružná literatura, próza s dívčí hrdinkou a další) - Vybere působivé ukázky vybraných děl literatury pro děti a mládež a vystihne jejich didaktický potenciál s ohledem na danou věkovou skupinu žáků Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
|