|
|
|
||
Podle principu postupné gradace praxe na SŠ navazuje na praxe předchozí a je vyvrcholením praktického působení studenta ve škole v rámci pregraduální přípravy. Studenti v období praxe absolvují alespoň čtyři hodiny náslechů; během praxe, která pro oba obory trvá čtyři týdny, samostatně odučí alespoň 12 vyučovacích hodin. Ideálně po každé vyučovací hodině proběhne reflexe s vedoucím učitelem. Reflektivní seminář je vypsán každý týden kromě týdnů souvislé pedagogické praxe ve školách, je povinný pro všechny zapsané studenty. Jeho náplní je příprava na pedagogickou praxi, resp. její reflexe. Reflexe bude spočívat jednak v řešení konkrétních výukových situací, s nimiž se studenti při výuce na daném typu školy setkají, za pomoci audio či video nahrávek jejich vlastní práce, a jednak v řešení vzorových klíčových nebo problematických výukových situací v českém jazyce (případové ministudie). Bude položen základ budoucího celoživotního vzdělávání, které již od začínajících učitelů vyžaduje uplatňování sebereflexe při osobním rozvoji a rozvoji profesních znalostí a dovedností, a základ schopnosti dobré spolupráce v oborové komunitě. Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Cílem souvislé pedagogické praxe je osvojení si, resp. další prohloubení kompetencí učitele českého jazyka, se zvláštním důrazem na 3. vzdělávací stupeň. Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Přímá výuka se skládá z:
Nepřímá výuka se skládá ze:
Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
|
|
||
Pedagogickou praxi lze konat primárně ve školách a u učitelů z předloženého seznamu, jiné školy a jiní vyučující budou schvalováni pouze výjimečně po dohodě s vedoucím praxe. Během souvislé pedagogické praxe se posluchači aktivně zapojují do výchovně vzdělávacího procesu na vybrané střední škole, přebírají úvazek svého fakultního učitele a pod jeho vedením plní roli učitele. Účastní se i dalších činností souvisejících s během školy - dozory, schůze apod. Požadavkem k zápočtu je odevzdání Portfolia z praxe. Konkrétní požadavky včetně šablony portfolia najdou studenti v Moodle. Pravopisné a gramatické chyby, jakož i nedostatečná znalost oborového obsahu budou důvodem k neudělení zápočtu. Součástí požadavků k zápočtu je také povinná aktivní účast na reflektivních seminářích. Studenti, kteří budou vykonávat praxi mimo Prahu - po předchozí dohodě s vedoucím praxe - k souboru z praxe pořídí audionahrávku dvou vyučovacích hodin. Téma hodiny musí být jazykové (slohové), ne literární. Zápočet může být udělen až po analýze nahrávek vedoucím praxe. Pedagogickou praxi konají i studenti, kteří na SŠ již vyučují; pochopitelně tam, kde jsou zaměstnáni. Studentům, kteří vyučují na základní škole, nelze praxi II uznat, neboť se jedná o praxi na SŠ. Podrobné organizační informace budou sděleny na 1. semináři. Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (04.10.2024)
|
|
||
Čechová, M.; Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998. Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha : Karolinum, 2005. Štěpáník, S.; Šmejkalová, M.: Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK, 2017. Tonucci, F.: Vyučovat nebo naučit? Praha : SVI PedF UK 1994. Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13848 Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Studující: - na základě pokynů garanta praxe plánuje a realizuje praxi na vybrané škole - vede si záznamy z hospitací, - provede reflexi vlastního působení během vykonané praxe - aplikuje relevantní pedagogické teorie a metody v rámci výuky českého jazyka a literatury - přizpůsobuje zvolené výukové materiály a metody individuálním potřebám žáků - analyzuje používané výukové metody a jejich vliv na studenty, včetně hodnocení jejich účinnosti - představí aktivity a úkoly směřující k rozvoji komunkačních dovedností (produktivních i receptivních) - v reflektivních seminářích aktivně řeší konkrétní výukové situace z praxe, reflektuje je Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|