PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe na SŠ s reflexí - OKNC4C033A
Anglický název: Teaching Practice at Upper-Secondary School - Czech Language
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:10/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.
Prerekvizity : OKNC4C012A, OKNC4C013A
Anotace
Podle principu postupné gradace praxe na SŠ navazuje na praxe předchozí a je vyvrcholením praktického působení studenta ve škole v rámci pregraduální přípravy. Studenti v období praxe absolvují alespoň čtyři hodiny náslechů; během praxe, která pro oba obory trvá čtyři týdny, samostatně odučí alespoň 12 vyučovacích hodin. Ideálně po každé vyučovací hodině proběhne reflexe s vedoucím učitelem. Reflektivní seminář je vypsán každý týden kromě týdnů souvislé pedagogické praxe ve školách, je povinný pro všechny zapsané studenty. Jeho náplní je příprava na pedagogickou praxi, resp. její reflexe. Reflexe bude spočívat jednak v řešení konkrétních výukových situací, s nimiž se studenti při výuce na daném typu školy setkají, za pomoci audio či video nahrávek jejich vlastní práce, a jednak v řešení vzorových klíčových nebo problematických výukových situací v českém jazyce (případové ministudie). Bude položen základ budoucího celoživotního vzdělávání, které již od začínajících učitelů vyžaduje uplatňování sebereflexe při osobním rozvoji a rozvoji profesních znalostí a dovedností, a základ schopnosti dobré spolupráce v oborové komunitě.
Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Cíl předmětu
Cílem souvislé pedagogické praxe je osvojení si, resp. další prohloubení kompetencí učitele českého jazyka, se zvláštním důrazem na 3. vzdělávací stupeň.  
Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Deskriptory

Přímá výuka se skládá z:

  • seminářů s fakultním vyučujícím v časech dle rozvrhu

  • náslechů a vlastní výuky na střední škole v období dle harmonogramu praxí

  • reflexí s provázejícím učitelem a fakultním vyučujícím

Nepřímá výuka se skládá ze:

  • samostatné přípravy výuky, její analýzy a návrhů alterací

  • zpracování zadaných úkolů

Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Pedagogickou praxi lze konat primárně ve školách a u učitelů z předloženého seznamu, jiné školy a jiní vyučující budou schvalováni pouze výjimečně po dohodě s vedoucím praxe. Během souvislé pedagogické praxe se posluchači aktivně zapojují do výchovně vzdělávacího procesu na vybrané střední škole, přebírají úvazek svého fakultního učitele a pod jeho vedením plní roli učitele. Účastní se i dalších činností souvisejících s během školy - dozory, schůze apod.

Požadavkem k zápočtu je odevzdání Portfolia z praxe. Konkrétní požadavky včetně šablony portfolia najdou studenti v Moodle.

Pravopisné a gramatické chyby, jakož i nedostatečná znalost oborového obsahu budou důvodem k neudělení zápočtu.

Součástí požadavků k zápočtu je také povinná aktivní účast na reflektivních seminářích.

Studenti, kteří budou vykonávat praxi mimo Prahu - po předchozí dohodě s vedoucím praxe - k souboru z praxe pořídí audionahrávku dvou vyučovacích hodin. Téma hodiny musí být jazykové (slohové), ne literární. Zápočet může být udělen až po analýze nahrávek vedoucím praxe.

Pedagogickou praxi konají i studenti, kteří na SŠ již vyučují; pochopitelně tam, kde jsou zaměstnáni.

Studentům, kteří vyučují na základní škole, nelze praxi II uznat, neboť se jedná o praxi na SŠ.

Podrobné organizační informace budou sděleny na 1. semináři.

Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (04.10.2024)
Literatura

Čechová, M.; Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998.

Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha : Karolinum, 2005.

Štěpáník, S.; Šmejkalová, M.: Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK, 2017.

Tonucci, F.: Vyučovat nebo naučit? Praha : SVI PedF UK 1994.  

Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Studijní opory
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13848 
Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

- na základě pokynů garanta praxe plánuje a realizuje praxi na vybrané škole

- vede si záznamy z hospitací, 

- provede reflexi vlastního působení během vykonané praxe

- aplikuje relevantní pedagogické teorie a metody v rámci výuky českého jazyka a literatury

- přizpůsobuje zvolené výukové materiály a metody individuálním potřebám žáků

- analyzuje používané výukové metody a jejich vliv na studenty, včetně hodnocení jejich účinnosti

- představí aktivity a úkoly směřující k rozvoji komunkačních dovedností (produktivních i receptivních)

- v reflektivních seminářích aktivně řeší konkrétní výukové situace z praxe, reflektuje je

Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK