|
|
||
Jedná se o integrovaný předmět, na kterém participují tito klíčoví vyučující: dr. Veronika Laufková (KČL), dr. Valešová Malecová (KSPG), dr. Eva Navrátilová (KČL PedF UK, FF UK).
Cílem předmětu je seznámit studující s problematikou výuky literatury a rozvojem čtenářství u žáků se SVP integrovaných v hlavním vzdělávacím proudu, a prohloubit tak jejich orientaci v oboru didaktiky literatury. Studenti si osvojí základní dovednosti potřebné pro výuku literatury u žáků se SVP ve fázích přípravy, plánování, realizace a vyhodnocování výuky literatury a rozvoje čtenářství na 2. stupni ZŠ a SŠ. Předmět je veden konstruktivistickým způsobem výuky dle třífázového modelu E - U - R a klade důraz na integrativní pojetí čtenářské gramotnosti, rozvoje čtenářství a výuky literatury na 2. stupni ZŠ a SŠ.
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Zápočet bude udělen za aktivní a pravidelnou účast v semináři. Zkouška z relevantních státnicových okruhů - student si vybírá 2 z okruhů dle vlastního výběru, nad kterými probíhá rozprava. Výběr z okruhů témat: 1. Bibiloterapie 2. Školní čtenářské kluby 3. Audiokniha a její využití u žáků se SVP 4. Motivace žáků se SVP k četbě jako základní předpoklad rozvoje čtenářství, interaktivní knihy 5. Hluboké čtení 6. Čtenářské strategie 7. Záznamy z četby 8. Gradované úlohy Student u ústní zkoušky prokazuje kompetence pedagogickodidaktické, literárněoborové, speciálněpedagogické i vývojověpsychologické. Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní a literární výchova. In: Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. s. 11-18.
Doporučená literatura: KUCHARSKÁ, Anna. Porozumění čtenému. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015. NĚMEC, Zbyněk. Co už víme o čtenářství žáků se sociálním znevýhodněním (metodický text projektu). Nová škola o.p.s., 2014. Dostupné z: Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (31.03.2022)
|
|
||
1. Rozvoj čtenářství žáků (aspekty rozvoje čtenářství u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména žáků se sociálním znevýhodněním; z etnických menšin; s odlišným mateřským jazykem; poruchami autistického spektra, s poruchami pozornosti) 2. Jak motivovat žáky se SVP ke čtení 3. Volba vhodného literárního textu pro žáky se SVP a žáky nadané 4. Práce se zážitkem v hodinách literární výchovy a integrativní pojetí čtenářské gramotnosti, rozvoje čtenářství a výuky literatury na 2. stupni ZŠ a SŠ 5. Faktory ovlivňující úspěšnost úloh čtenářské gramotnosti 6. Čtenářské strategie jako podpora porozumění čtenému textu u žáků se SVP 7. Individualizace práce v hodinách literární výchovy a možnosti uplatnění konstruktivistické diferenciace učení, jež umožňuje (nejenom) integrované žáky vzdělávat s respektem k jejich potřebám, možnostem a v přirozené návaznosti na jejich stávající znalosti a dovednosti 8. Gradované úlohy jako účinný nástroj k aktivizaci žáků a posílení jejich vnitřní motivace k učení, k rozvíjení jejich sebedůvěry a postupnému zlepšování ve sledovaných dovednostech 9. Využití biblioterapie u žáků se SVP a žáků nadaných 10. Audiokniha a její využití při práci s žáky se SVP Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Student: pojmenuje aspekty rozvoje čtenářství u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména žáků se sociálním znevýhodněním; z etnických menšin; s odlišným mateřským jazykem; poruchami autistického spektra, s poruchami pozornosti; uvede několik konkrétních příkladů toho, jak motivovat žáky se SVP ke čtení; vyjmenuje kritéria pro volbu vhodného literárního textu pro žáky se SVP a žáky nadané; vystihne podstatu práce s knihou v hodinách literární výchovy a integrativní pojetí čtenářské gramotnosti na 2. stupni ZŠ a SŠ; vyjmenuje faktory ovlivňující úspěšnost úloh čtenářské gramotnosti; definuje čtenářské strategie, uvede jejich typologii a příklady; popíše princip individualizace práce v hodinách literární výchovy a možnosti uplatnění konstruktivistické diferenciace učení, jež umožňuje (nejenom) integrované žáky vzdělávat s respektem k jejich potřebám, možnostem a v přirozené návaznosti na jejich stávající znalosti a dovednosti; definuje gradované úlohy a jejich funkci ve výuce ČJL; pojmenuje principy biblioterapie a vyjmenuje její kroky při využití s žáky se SVP; zhodnotí využití audioknihy při práci s žáky se SVP. Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|