Didaktika literatury pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané - OKNC3L034A
Anglický název: Didactics of Literature for Pupils with Special Educational Needs
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:10/0, Z+Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Mgr. MgA. Eva Navrátilová, Ph.D.
Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Prerekvizity : OKNC3C014A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace
Jedná se o integrovaný předmět, na kterém participují tito klíčoví vyučující: dr. Veronika Laufková (KČL), dr. Valešová Malecová (KSPG), dr. Eva Navrátilová (KČL PedF UK, FF UK). Cílem předmětu je seznámit studující s problematikou výuky literatury a rozvojem čtenářství u žáků se SVP integrovaných v hlavním vzdělávacím proudu, a prohloubit tak jejich orientaci v oboru didaktiky literatury. Studenti si osvojí základní dovednosti potřebné pro výuku literatury u žáků se SVP ve fázích přípravy, plánování, realizace a vyhodnocování výuky literatury a rozvoje čtenářství na 2. stupni ZŠ a SŠ. Předmět je veden konstruktivistickým způsobem výuky dle třífázového modelu E - U - R a klade důraz na integrativní pojetí čtenářské gramotnosti, rozvoje čtenářství a výuky literatury na 2. stupni ZŠ a SŠ.
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet bude udělen za aktivní a pravidelnou účast v semináři.

Zkouška z relevantních státnicových okruhů - student si vybírá 2 z okruhů dle vlastního výběru, nad kterými probíhá rozprava.

Výběr z okruhů témat:

1. Bibiloterapie

2. Školní čtenářské kluby

3.  Audiokniha a její využití u žáků se SVP

4. Motivace žáků se SVP k četbě jako základní předpoklad rozvoje čtenářství, interaktivní knihy

5. Hluboké čtení

6. Čtenářské strategie

7. Záznamy z četby

8. Gradované úlohy

Student  u ústní zkoušky prokazuje kompetence pedagogickodidaktické, literárněoborové, speciálněpedagogické i vývojověpsychologické.

Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Literatura

Povinná literatura:

FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní a literární výchova. In: Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. s. 11-18.

HLÁVKOVÁ, Lenka a Zbyněk NĚMEC. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami a možnosti rozvoje jejich čtenářství. In: Impulsy, roč. 4, č. 4-5, 2018. Dostupné z: https://impulsy.kjm.cz/impulsy-clanek/deti-svp

JUCOVIČOVÁ, Drahomíra, Hana ŽÁČKOVÁ a Hana SOVOVÁ. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol: (použitelné i pro střední školství). Praha: D + H, 2007.

KOŠŤÁLOVÁ, H.; Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. In: Kritické listy, roč. 2002, č. 6.

KOŠŤÁLOVÁ, Hana, ŠAFRÁNKOVÁ, Kateřina., HAUSENBLAS, Ondřej a Miloš ŠLAPAL. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. Dostupné z www: http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka

 

Doporučená literatura:

KUCHARSKÁ, Anna. Porozumění čtenému. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015.

NĚMEC, Zbyněk. Čtenářství žáků z etnických menšin (trocha akademické inspirace odjinud). Praha: Nová škola o.p.s., 2017. Dostupné z:   
https://new.ctenarskekluby.cz/storage/app/media//Metody/ctenarstvi-zaku-z-etnickych-mensin.pdf

NĚMEC, Zbyněk. Terapeutické aspekty čtenářství u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (metodický text projektu). Nová škola o.p.s., 2014. Dostupné z: 
https://new.ctenarskekluby.cz/storage/app/media//Metody/terapeut_aspekty_ctenarstvi_svp.pdf

NĚMEC, Zbyněk. Co už víme o čtenářství žáků se sociálním znevýhodněním (metodický text projektu). Nová škola o.p.s., 2014. Dostupné z: 
https://new.ctenarskekluby.cz/storage/app/media//Metody/MZ6_VY_09_Co_uz_vime_ctenarstvi_zaci_SVP_Zbynek.pdf

NĚMEC, Zbyněk. Žáci s odlišným mateřským jazykem ve čtenářských klubech. In: Impulsy, roč. 4, č. 4-5, 2018.Dostupné z: https://impulsy.kjm.cz/impulsy-clanek/zaci-odlisny-matersky-jazyk

NĚMEC, Zbyněk. Audioknihy a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. In RUTOVÁ, N. (ed.) Soustředěni na poslech. Sborník zkušeností a inspirací k využití audioknih ve čtenářských klubech i ve vyučování. Praha: Nová škola o.p.s., 2019. Dostupné z: https://new.ctenarskekluby.cz/storage/app/media/projekt/Audio_Soustredeni_k_poslechu_FIN.pdf

PISA: Inspirace pro rozvoj gramotností - úlohy ze čtenářské, přírodovědné a matematické gramotnosti. Praha: ČŠI, 2020. Dostupné z: https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace/PISA-Inspirace-pro-rozvoj-gramotnosti-ulohy-ze-cte?fbclid=IwAR3UGTbUjzAN_cJg9pYQaOonM5sTKSeBc6YtpXpfrsrate4_1YVtQfIstXo

Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (31.03.2022)
Sylabus

1.  Rozvoj čtenářství žáků (aspekty rozvoje čtenářství u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména žáků se sociálním znevýhodněním; z etnických menšin; s odlišným mateřským jazykem; poruchami autistického spektra, s poruchami pozornosti)

2. Jak motivovat žáky se SVP ke čtení

3. Volba vhodného literárního textu pro žáky se SVP a žáky nadané

4. Práce se zážitkem v hodinách literární výchovy a integrativní pojetí čtenářské gramotnosti, rozvoje čtenářství a výuky literatury na 2. stupni ZŠ a SŠ

5. Faktory ovlivňující úspěšnost úloh čtenářské gramotnosti

6. Čtenářské strategie jako podpora porozumění čtenému textu u žáků se SVP

7. Individualizace práce v hodinách literární výchovy a možnosti uplatnění konstruktivistické diferenciace učení, jež umožňuje (nejenom) integrované žáky vzdělávat s respektem k jejich potřebám, možnostem a v přirozené návaznosti na jejich stávající znalosti a dovednosti

8. Gradované úlohy jako účinný nástroj k aktivizaci žáků a posílení jejich vnitřní motivace k učení, k rozvíjení jejich sebedůvěry a postupnému zlepšování ve sledovaných dovednostech

9. Využití biblioterapie u žáků se SVP a žáků nadaných

10. Audiokniha a její využití při práci s žáky se SVP

Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Výsledky učení

Student:

pojmenuje aspekty rozvoje čtenářství u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména žáků se sociálním znevýhodněním; z etnických menšin; s odlišným mateřským jazykem; poruchami autistického spektra, s poruchami pozornosti;

uvede několik konkrétních příkladů toho, jak motivovat žáky se SVP ke čtení;

vyjmenuje kritéria pro volbu vhodného literárního textu pro žáky se SVP a žáky nadané;

vystihne podstatu práce s knihou v hodinách literární výchovy a integrativní pojetí čtenářské gramotnosti na 2. stupni ZŠ a SŠ;

vyjmenuje faktory ovlivňující úspěšnost úloh čtenářské gramotnosti;

definuje čtenářské strategie, uvede jejich typologii a příklady;

popíše princip individualizace práce v hodinách literární výchovy a možnosti uplatnění konstruktivistické diferenciace učení, jež umožňuje (nejenom) integrované žáky vzdělávat s respektem k jejich potřebám, možnostem a v přirozené návaznosti na jejich stávající znalosti a dovednosti;

definuje gradované úlohy a jejich funkci ve výuce ČJL;

pojmenuje principy biblioterapie a vyjmenuje její kroky při využití s žáky se SVP;

zhodnotí využití audioknihy při práci s žáky se SVP.

Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)