|
|
|
||
Tento kurz navazuje na Integrovanou didaktiku českého jazyka a literatury a je více zaměřen na specifická literárně-didaktická témata:
a) Literární historie - srovnání pojetí její výuky na ZŠ a SŠ,
b) Didaktická transformace některých obtížnějších pojmů literární teorie,
c) Státní maturitní zkouška a její důsledky pro výuku literatury,
d) Poezie - výzkumy její recepce u žáků na 2. stupni ZŠ a na SŠ, tvořívá recepce poezie na 2. stupni ZŠ a na SŠ,
e) Formativní hodnocení v literární výchově.
Studenti si ovšem i nadále rozšiřují si repertoár metod vhodných pro rozvoj čtenářských dovedností a pro práci s různými literárními druhy, rozvíjejí své reflektivní dovednosti při sledování videonahrávek z hodin literatury a učí se plánovat své hodiny nejen na základě cílů. ale i na základě nosných myšlenek. Své přípravy v semináři průběžně konzultují se svými kolegy a s vedoucím semináře. Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (31.03.2022)
|
|
||
Zápočet bude udělen za aktivní a pravidelnou účast v semináři a za odevzdání úkolů, které vyplynou z náplně semináře. Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (31.03.2022)
|
|
||
Povinná literatura: FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní a literární výchova. In: Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. s. 11-18. HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. HAUSENBLAS, O.: Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ. Kritické listy [online] roč. 2006, č. 24. Dostupné z: http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty24_velkemyslenky KOŽMÍN, Z. Interpretace básní. Brno 1997. VALA, J. Poezie v literární výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2011. Doporučená literatura: Časopis Kritická gramotnost. [online] Dostupné z: http://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/projekt/pedagogicke-inspirace/casopis-kriticka-gramotnost KOŠŤÁLOVÁ, H., STRAKOVÁ, J. Hodnocení (Důvěra, dialog, růst). Praha: SKAV, 2008. Dostupný z: http://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/skav_hodnoceni_web.pdf VALA, Jaroslav a Igor FIC. Poezie a mladí čtenáři: výzkum recepce konkrétních básní. Olomouc: Hanex, c2012. VALA, J. Poezie, studenti a učitelé (Recepce, interpretace, výuka). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2013. VALA, Jaroslav. Vliv vyučovacích metod na vztah studentů k poezii. In: Český jazyk a literatura, roč. 64, 2013, č. 1. Seriál Mladé fronty Dnes – Jak naučit děti správně číst. [online] Dostupné z: http://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/projekt/pedagogicke-inspirace/jak-naucit-deti-spravne-cist WILIAM, Dylan a Siobhán LEAHY. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Třetí revidované vydání. Praha: Čtení pomáhá, 2020. Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (31.03.2022)
|