|
|
|
||
Cílem předmětu je, aby absolvent byl seznámen s didaktikou českého jazyka a didaktikou české literatury jako vědeckými disciplínami, získal bezpečnou orientaci v oboru do té míry, aby byl schopen fundovaně a kriticky posoudit současné kurikulární a edukační materiály, aktuální didaktické směry, adekvátně volit cíle vyučování, samostatně a poučeně vybírat oborové obsahy a vyučovací metody.
1. Český jazyk a literatura jako unitární předmět. Teorie předmětu.
2. Historický základ oboru
3. Současnost - kurikulární materiály, učebnice, legislativní rámce
4. Český jazyk - postavení na ZŠ a SŠ, obsahové pojetí vyučovacího předmětu, vztah oboru a jeho didaktiky
5. Komunikace, jazyková kompetence, interdisciplinarita, cíle vyučovacího předmětu
6. Český jazyk - metody výuky českého jazyka na ZŠ a SŠ, tradiční versus inovativní pojetí
7. Možnosti integrace složek vyučovacího předmětu (jazyk a literatura), aktuální problémy didaktiky
8. Čítanky a učebnice na SŠ/ 2. stupeň ZŠ,
9. Formativní hodnocení v literární výchově,
10. Moderace nad výkony žáků (práce s autentickými výkony žáků, s videoukázkami),
11. Státní maturitní zkouška a její důsledky pro výuku českého jazyka a literatury
12. Literární historie - srovnání pojetí její výuky na ZŠ a SŠ,
13. Poezie - výzkumy její recepce u žáků na 2. stupni ZŠ a na SŠ, tvořívá recepce poezie na 2. stupni ZŠ a na SŠ. Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (31.03.2022)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
Povinná literatura: ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. HÁJKOVÁ, Eva. Čeština ve škole 21. století - I.-IV.: přístupy - témata - zdroje : (kritická analýza). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012-2014. ŠMEJKALOVÁ, Martina. Didaktika českého jazyka. In: STUCHLÍKOVÁ, Iva a kol. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova Universita, 2015, s. 17–40. ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus, 2020. ŠTĚPÁNÍK, Stanislav a Martina ŠMEJKALOVÁ. Průvodce začínajícího češtináře. [Praha]: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2016. Doporučená literatura: HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014. Čtenářství, jeho význam a podpora Výzkum, teorie a praxe v České republice a Spolkové republice Německo. Praha: SKIP 2008. [online]. Dostupný z WWW: <http://www.skipcr.cz/dokumenty/ctenarstvi.pdf> KLUMPAROVÁ, Štěpánka. „Tvořivé přístupy k narativu v didaktice literatury: Narativní transformace a jejich didaktický potenciál“. In: SLAVÍK, Jan a kol. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013, s. 321–344. KOSTEČKA, Jiří. Do světa češtiny jinak: (didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi). Jinočany: H & H, 1993. POLÁKOVÁ, I., BĚLINOVÁ E., INGROVÁ, A. S knihou po škole: školní čtenářské kluby. Praha: Nová škola, 2014. ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2005. Acta Universitatis Carolinae. ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. Sborník pozoruhodných textů. Nový Jičín: KVIC 2012. [online] [cit. 2020-13-09]. Dostupné z www: <http://www.kvic.cz/aktualita/2372/Sbornik_pozoruhodnych_textu> ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: KVIC 2012. [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: ŠMEJKALOVÁ, Martina a SLAVÍK, J. K pojetí didaktiky českého jazyka jako vědecké disciplíny. Studie z aplikované lingvistiky Roč. 7, č.1., 2015, s. 111–120. RVP ZV, SOV a GV Učebnice ČJ pro 2. stupeň ZŠ a SŠ. Odborné časopisy - např. Český jazyk a literatura, Didaktické studie, Naše řeč ad. Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (31.03.2022)
|
|
||
Zápočet: 1) Aktivní účast na seminářích (povolena je jedna neomluvená absence). 2) Průběžné plnění úkolů, které budou zadávány v semináři. 3) Seminární úkol: a) jazyková část - písemná příprava na hodinu na základě vhodně zvoleného výchozího komunikátu; b) literární - písemná příprava na hodinu na základě pasáže z knihy pro mládež. Ke zkoušce se smí přihlásit pouze student, který všechny uvedené podmínky. Zkouška: příprava a obhajoba integrované výukové lekce (bližší informace budou podány na 1. semináři).
Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (31.03.2022)
|