PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Integrovaná didaktika českého jazyka a literatury - OKNC3L013A
Anglický název: Integrated Didactics of Czech Language and Literature
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:15/0, Z+Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OKNC4C012A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.
Mgr. Filip Komberec, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OKNC3C021A, OKNC3C024A, OKNC3L025A, OKNC3L023A, OKNC3C035A
Anotace
Cílem předmětu je, aby absolvent byl seznámen s didaktikou českého jazyka a didaktikou české literatury jako vědeckými disciplínami, získal bezpečnou orientaci v oboru do té míry, aby byl schopen fundovaně a kriticky posoudit současné kurikulární a edukační materiály, aktuální didaktické směry, adekvátně volit cíle vyučování, samostatně a poučeně vybírat oborové obsahy a vyučovací metody. 1. Český jazyk a literatura jako unitární předmět. Teorie předmětu. 2. Historický základ oboru 3. Současnost - kurikulární materiály, učebnice, legislativní rámce 4. Český jazyk - postavení na ZŠ a SŠ, obsahové pojetí vyučovacího předmětu, vztah oboru a jeho didaktiky 5. Komunikace, jazyková kompetence, interdisciplinarita, cíle vyučovacího předmětu 6. Český jazyk - metody výuky českého jazyka na ZŠ a SŠ, tradiční versus inovativní pojetí 7. Možnosti integrace složek vyučovacího předmětu (jazyk a literatura), aktuální problémy didaktiky 8. Čítanky a učebnice na SŠ/ 2. stupeň ZŠ, 9. Formativní hodnocení v literární výchově, 10. Moderace nad výkony žáků (práce s autentickými výkony žáků, s videoukázkami), 11. Státní maturitní zkouška a její důsledky pro výuku českého jazyka a literatury 12. Literární historie - srovnání pojetí její výuky na ZŠ a SŠ, 13. Poezie - výzkumy její recepce u žáků na 2. stupni ZŠ a na SŠ, tvořívá recepce poezie na 2. stupni ZŠ a na SŠ.
Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (31.03.2022)
Deskriptory
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 2
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 55 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 minut
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin
Plnění předmětu
Příprava na zápočet
Příprava na zkoušku a zkouška

12 hodin

30 hodin

Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (08.09.2023)
Literatura

Povinná literatura:

ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998.

HÁJKOVÁ, Eva. Čeština ve škole 21. století - I.-IV.: přístupy - témata - zdroje : (kritická analýza). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012-2014.

ŠMEJKALOVÁ, Martina. Didaktika českého jazyka. In: STUCHLÍKOVÁ, Iva a kol. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova Universita, 2015, s. 17–40.

ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus, 2020.

ŠTĚPÁNÍK, Stanislav a Martina ŠMEJKALOVÁ. Průvodce začínajícího češtináře. [Praha]: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2016.

Doporučená literatura:

HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014.

Čtenářství, jeho význam a podpora Výzkum, teorie a praxe v České republice a Spolkové republice Německo. Praha: SKIP 2008. [online]. Dostupný z WWW: <http://www.skipcr.cz/dokumenty/ctenarstvi.pdf>

KLUMPAROVÁ, Štěpánka. „Tvořivé přístupy k narativu v didaktice literatury: Narativní transformace a jejich didaktický potenciál“. In: SLAVÍK, Jan a kol. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013, s. 321344.

KOSTEČKA, Jiří. Do světa češtiny jinak: (didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi). Jinočany: H & H, 1993.

POLÁKOVÁ, I., BĚLINOVÁ E., INGROVÁ, A. S knihou po škole: školní čtenářské kluby. Praha: Nová škola, 2014.

ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2005. Acta Universitatis Carolinae.

ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O.  Sborník pozoruhodných textů. Nový Jičín: KVIC 2012. [online] [cit. 2020-13-09]. Dostupné z www: <http://www.kvic.cz/aktualita/2372/Sbornik_pozoruhodnych_textu>

ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: KVIC 2012. [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: .

ŠMEJKALOVÁ, Martina a SLAVÍK, J. K pojetí didaktiky českého jazyka jako vědecké disciplíny. Studie z aplikované lingvistiky Roč. 7, č.1., 2015, s. 111–120.

RVP ZV, SOV a GV

Učebnice ČJ pro 2. stupeň ZŠ a SŠ.

Odborné časopisy - např. Český jazyk a literatura, Didaktické studie, Naše řeč ad.

Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (31.03.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet:

1) Aktivní účast na seminářích (povolena je jedna neomluvená absence).

2) Průběžné plnění úkolů, které budou zadávány v semináři.

3) Seminární úkol:

       a) jazyková část - písemná příprava na hodinu na základě vhodně zvoleného výchozího komunikátu;

        b) literární - písemná příprava na hodinu na základě pasáže z knihy pro mládež.

 Ke zkoušce se smí přihlásit pouze student, který všechny uvedené podmínky. 

 Zkouška: příprava a obhajoba integrované výukové lekce (bližší informace budou podány na 1. semináři).

 

Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (31.03.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK