PředmětyPředměty(verze: 963)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe z českého jazyka a literatury na SŠ s reflexí - OKNC3C035A
Anglický název: Teaching Practice at Upper-Secondary School - Czech Language
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:10/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OKNC4C033A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.
Prerekvizity : OKNC3L013A, OKNC3L015A
Anotace
Podle principu postupné gradace praxe na SŠ navazuje na praxe předchozí a je vyvrcholením praktického působení studenta ve škole v rámci pregraduální přípravy. Studenti v období praxe absolvují alespoň čtyři hodiny náslechů; během praxe, která pro oba obory trvá čtyři týdny, samostatně odučí alespoň 12 vyučovacích hodin. Ideálně po každé vyučovací hodině proběhne reflexe s vedoucím učitelem. Reflektivní seminář je vypsán každý týden kromě týdnů souvislé pedagogické praxe ve školách, je povinný pro všechny zapsané studenty. Jeho náplní je příprava na pedagogickou praxi, resp. její reflexe. Reflexe bude spočívat jednak v řešení konkrétních výukových situací, s nimiž se studenti při výuce na daném typu školy setkají, za pomoci audio či video nahrávek jejich vlastní práce, a jednak v řešení vzorových klíčových nebo problematických výukových situací v českém jazyce (případové ministudie). Bude položen základ budoucího celoživotního vzdělávání, které již od začínajících učitelů vyžaduje uplatňování sebereflexe při osobním rozvoji a rozvoji profesních znalostí a dovedností, a základ schopnosti dobré spolupráce v oborové komunitě.
Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (31.03.2022)
Cíl předmětu

Cílem souvislé pedagogické praxe je osvojení si, resp. další prohloubení kompetencí učitele českého jazyka, se zvláštním důrazem na 3. vzdělávací stupeň.

Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (31.03.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Pedagogickou praxi lze konat primárně ve školách a u učitelů z předloženého seznamu, jiné školy a jiní vyučující budou schvalováni pouze výjimečně po dohodě s vedoucím praxe. Během souvislé pedagogické praxe se posluchači aktivně zapojují do výchovně vzdělávacího procesu na vybrané střední škole, přebírají úvazek svého fakultního učitele a pod jeho vedením plní roli učitele. Účastní se i dalších činností souvisejících s během školy - dozory, schůze apod. Nejpozději třetí den po zahájení praxe studenti dodají vedoucímu praxe rozvrh s vyznačenými vyučovacími hodinami. Dále dodají smlouvu pro vedoucího učitele praxí ve dvou vyhotoveních - k dispozici na katedře.

Požadavkem k zápočtu je soubor obsahující:
- 4 reflektované náslechy a 12 reflektovaných vyučovacích hodin, doloženo reflektovanými přípravami na hodinu (vzor viz in Štěpáník, S. & Šmejkalová, M. (2017). Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK, s. 62-63, 114-121);
- alespoň 1 rozbor výukové situace dle metodiky 3A (podrobnosti budou sděleny na prvním semináři);
- hodnocení vedoucího/fakultního učitele;
- vlastní reflexe praxe (cca 1 stránka A4) se shrnutím, jak se studentovi / studentce podařilo naplnit před praxí vytyčený cíl.
Pravopisné a gramatické chyby, jakož i nedostatečná znalost oborového obsahu budou důvodem k neudělení zápočtu.

Součástí požadavků k zápočtu je také účast na reflektivních seminářích a plnění úkolů v distanční opoře studia.

Studenti, kteří budou vykonávat praxi mimo Prahu - po předchozí dohodě s vedoucím praxe -, k souboru z praxe přiloží audio či videonahrávku minimálně dvou vyučovacích hodin. Na nahrávce smí být vidět pouze vyučující-praktikující student/ka, nikoliv žáci. Téma hodiny musí být jazykové, ne literární. Zápočet bude udělen až po analýze nahrávky vedoucím praxe. Studentům, kteří vyučují na základní škole, nelze praxi II uznat, neboť se jedná o praxi na SŠ. Pedagogickou praxi konají i studenti, kteří na SŠ již vyučují; pochopitelně tam, kde jsou zaměstnáni.

Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (31.03.2022)
Literatura

Čechová, M.; Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998.

Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha : Karolinum, 2005.

Štěpáník, S.; Šmejkalová, M.: Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK, 2017.

Tonucci, F.: Vyučovat nebo naučit? Praha : SVI PedF UK 1994.
Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (31.03.2022)
Studijní opory

odkaz na kurz v moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8326

Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (31.03.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK