Náslechová praxe v oboru biologie s reflexí - OKNB3B013A
Anglický název: Classroom Observation in Biology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Adam Nejedlý
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OKNB3B023A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace -
Kurz se zaměřuje na rozvoj dovedností studentů cíleně pozorovat výuku přírodopisu a biologie a všímat si významných jevů. Studenti tak rozšiřují svou zkušenost s edukační realitou a rozvíjí své profesní vidění učitele přírodopisu a biologie. V seminářích diskutují své zkušenosti s fakultním vyučujícím a kolegy a reflektují rozvoj svých profesních kompetencí v návaznosti na Kompetenční rámec absolventky a absolventa učitelství. Ve spolupráci s provázejícím učitelem a fakultním vyučujícím studenti navrhují a realizují dílčí výukové aktivity ve výuce přírodopisu a biologie, reflektují své zkušenosti z výuky a stanovují si další cíle profesního seberozvoje.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
Cíl předmětu

Studující:

  • hospituje a podloženě odborně popisuje výuku přírodopisu a biologie,

  • ve spolupráci se zkušeným vyučujícím navrhuje a relizuje dílčí výstupy ve výuce přírodopisu a biologie,

  • reflektuje hospitovanou výuku přírodopisu a biologie a realizované dílčí výukové aktivity a vyvozuje doporučení pro svůj další profesní rozvoj.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
Deskriptory

Přímá výuka se skládá z:

  • 10 VH reflektivních seminářů s fakultním vyučujícím

  • 24 VH hospitace výuky přírodopisu a biologie a realizace dílčích výukových aktivit (min 8)

  • reflexe v mikroskupině s provázejícím učitelem

Nepřímá výuka se skládá z:

  • přípravy dílčích výukových aktivit (mikrovýstupů)

  • písemné reflexe hospitovaných hodin a realizovaných dílčích výukových aktivit
  • zpracování zadaných úkolů

Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
Podmínky zakončení předmětu
  • absolvování kurzu Proškolení před pedagogickými praxemi v MOODLe a odevzdání vygenerovaného osvědčení
  • účast a písemná reflexe 24 VH náslechů výuky přírodopisu a biologie
  • příprava, realizace a zhodnocení min. 8 mikrovýstupů ve výuce přírodopisu a biologie
  • prezentace mikrovýstupů na semináři
  • vypracování zadaných úkolů a jejich odevzdání
  • aktivní účast na všech seminářích
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
Literatura
  • Čapek, R. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Grada.
  • Dytrtová, R. (2009). Učitel-Příprava na profesi. Grada.
  • Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Paido.
  • Hattie, J., & Timperley, H. (2007). Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research, 77(1), 81-112.ra 
  • Hrabal V., Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Portál
  • Kolář, Z., & Šikulová, R. (2007). Vyučování jako dialog. Grada Publishing.
  • Kolektiv autorů (2012). Jak být dobrý učitel?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe
  • Kolektiv autorů (2012). Problémy se třídou?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe
  • Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2012). Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Portál.
  • Řezníček, J., Rusek, M. (2014). DidaEtika: opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
  • Sieglová, D. (2019). Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Grada.
  • Vašutová, J. (2009). Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
  • Mazáčová, N. (2014) Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně ZŠ a SŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
  • Fisher, R., & Balcar, K. (2004). Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Portál
  • Cangelosi, J. S. (2000). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál.
  • Jančaříková, K. a kol. (2022). Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
  • Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ a biologie na SŠ
  • NPI. (2025). Rámcové vzdělávací programy. https://prohlednout.rvp.cz/
  • Bořkovec, M. a kol. (2023). Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství. MŠMT.
  • Vojíř, K. a kol. (2025). Příloha kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství: Přírodopis a Biologie. MŠMT.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
Sylabus
  • specifika ŠVP a podmínek výuky přírodopisu/biologie na vybrané škole
  • hospitace výuky přírodopisu a biologie
  • anotace výukových situací ve výuce přírodopisu a biologie
  • reflexe hospitované výuky přírodopisu a biologie
  • příprava a realizace aktivit pro výuku přírodopisu a biologie
  • zhodnocení průběhu realizace výukových aktivit
  • reflexe rozvoje profesních kompetencí v návaznosti na KRAAU a OSKR Přírodopisu a Biologie
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
Studijní opory
Výsledky učení

Studující:

  • popíše specifické podmínky realiazace výuky přírodopisu/biologie na vybrané škole,
  • charakterizuje pojetí ŠVP pro výuku přírodopisu/biologie na vybrané škole,
  • vybírá a aktivně využívá reflektivní nástroje pro sledování průběhu výuky přírodopisu/biologie,
  • hospituje výuku přírodopisu/biologie a zpracovává strukturovaný anotační záznam vystihující významné jevy ve výuce,
  • porovnává průběh výuky přírodopisu/biologie v různých situacích a identifikuje podstatné vnější faktory,
  • s podporou provázejícího učitele navrhuje a realizuje dílčí aktivity ve výuce přírodopisu a biologie,
  • reflektuje své zkušenosti z výuky přírodopisu/biologie a rozvoj svých profesních kompetencí učitele přírodopisu a biologie.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)