|
|
|
||
Přednáška se soustředí především na evoluční a vývojové aspekty antropologie obecně. Cílem je získání kvalifikovaného pohledu na biologickou, biosociální a sociálně-kulturní podstatu vlastností člověka a jeho předků a jejich biologickou a biosociální variabilitu včetně variability lidské ontogeneze. Přednáška se v prvních částech zaměřuje na základní definice a pojmy antropologie jako disciplíny obecně zaměřené na člověka a jeho vlastnosti. Přednášky se zaměřují i na primáty, zvláště pak na lidoopy jako naše nejbližší příbuzné. Důraz je kladen na pochopení základních aspektů adaptací, chování a ekologie vyšších primátů jako našich nejbližších předků, u lidoopů je pak kladen důraz také na funkci sociální struktury, a vybrané aspekty jejich genetiky a fyziologie. V dalším bloku přenášek je cílem podat základní informace o vzniku a evoluce člověka a jeho předků se zvláštním zřetelem na evoluci rodu Homo, dále postupný vznik specifické lidské ekologie a kultury, zejména v evoluci na konci pleistocénu a na počátku holocénu. Velká pozornost bude věnována také genetickým aspektům lidské evoluce a variability. V další části je cílem podat přehled nejdůležitějších etap lidské postnatální ontogeneze v širokém chápáním od růstu a vývoje, před genetické a hormonální aspekty růstu až po lidské chování a sociobiologii a pohlavní výběr. V této části bude kladen zvláštní důraz na didaktické a praktické (propedeutické) aspekty problematiky. Závěr je věnován vzniku moderní lidské civilizace v neolitu a základním etapám kolonizace světa.
Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (19.06.2017)
|
|
||
Cílem je získání kvalifikovaného pohledu na biologickou, biosociální a sociálně-kulturní podstatu vlastností člověka a jeho předků a jejich biologickou a biosociální variabilitu včetně variability lidské ontogeneze. Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (19.06.2017)
|
|
||
Obecná antropologie - online výuka - budou tři základní úvodní přednášky v prostředí Ms Teams s využitím prosředí Google (Sites, Hangouts, Classroom). MsTeams – Tým Obecná antropologie základní informace přednášky a filmy- dále pak https://sites.google.com/view/antropologieavukaantropologie/home literatura a také presentace. Obecná antropologie – v distančním kurzu bude zadány 6 úkolů s využitím přednášek plus analýza filmů – studenti budou průběžně podle pokynů vyučujícího pravidelně odevzdávat podle možností buď v MsTeams, Google Classroom nebo po dohodě i mailem: Lidoopi a člověk – Šimpanz se sloní pamětí – a Podivuhodná zvířata – lidoopi, Vznik a evoluce homininů – Putování s pravěkými zvířaty 2; 4, Putování s pravěkými lidmi 3; Vznik a evoluce moderních lidských forem – Neandrtálci a ostatní – Putování s pravěkými zvířaty 2, 4, Putování s pravěkými lidmi 6; Evoluce člověka a genetika – přednášky a presentace Analýza archaické DNA - https://sites.google.com/view/antropologieavukaantropologie/home, Ontogeneze před obdobím pohlavní zralosti - charakterizuj rozdíly mezi novorozeneckým kojeneckým obdobím, batolecím obdobím a ranným dětstím, hlavní fáze dětství s přihlédnutím k období školní zralosti, pozdní dětství a prepuberta - filmy Lidské tělo 1, 2, Přednášky, literatura; Ontogeneze v období pohlavního dozrávání, dospělost a stárnutí - proces maturace - charakteristika jednotlivých fází maturace, adolescence a dospělost - životní cyklus a životní historie, význam stárnutí a teorie stárnutí - filmy Lidské tělo 3, Přednášky, literatura Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (28.09.2020)
|
|
||
Studenti vypracují didaktickou seminární práci v rozsahu 6-10 stran na jimi zvolené téma vyplývající ze sylabu a přednášek. V online režimu se podmínky k zakončení předmětu řídí Deskriptorem. Zkouška bude probíhat testem, který zahrnuje problematiku obsaženou v presentacích a doporučené literatuře. Prosím věnujte zvláštní pozornost všem presentacím, jsou v nich některé důležité poznatky, které nejsou obsaženy v doporučených studijních materiálech. Podmínky ke zkoušce zasílá vyučující prostřednictvím SIS, a to včetně doporučené literatury a otázek, které si budou studenti u zkoušky losovat. Otázky ústní zkoušky mají dvě samostatné části, každá z jiné oblasti oboru. V online režimu bude zkouška probíhat online. Nezodpovězení jakékoliv z těchto částí otázky je důvodem pro udělení klasifikace NEDOSTATEČNĚ, tedy student musí zkoušku opakovat, to pouze v případě, že se může znovu zapsat na předmět, nebo za jiných podmínek odpovídajících studijnímu řádu PedF UK v Praze. Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (11.01.2021)
|
|
||
Čuta, M. 2014. Modelování lidského růstu. Dynamický fenotyp. Antropologia integra – Series Monographica, sv. 4. Brno: Akademické nakladatelství CERM Svoboda, J. A. (2015): Terra Nostra: Krajiny, lidé a architektura v antropologické perspektivě. Antropologia integra – Series Monographica, sv. 5. Brno: Masarykova univerzita. https://journals.muni.cz/anthropologia_integra/article/view/3432 de Wahl F., (ed.) 2001: Tree of Origin. What Primate Behaviour Can Tell Us about Human social Evolution. Harvard University Press, Cambridge and London. Aktuální přednášky - literatura https://sites.google.com/site/docvancata/home/zaklady-biologicke-antropologie Kompletní přednášky https://sites.google.com/site/docvancatafyzantro/fyzicka-antropologie Studijní opory https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/historicka-a-evolucni-antropologie Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (24.10.2019)
|
|
||
Didaktická seminární práci na zvolené téma vyplývající ze sylabu a přednášek v rozsahu 6-10 stran. Je podmínkou k zápisu známky, ale nikoliv podmínkou k zápisu ke zkoušce Absolvovat úspěšně test na první dva termíny zkoušky nebo na třetí termín složit ústní zkoušku. Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (24.10.2019)
|
|
||
l) Úvod - Fyzická antropologie - předmět zkoumání a metodologie, hlavní směry, postavení člověka v přírodě, člověk a primáti. Teoretické aspekty evoluce a adaptace primátů s příhlédnutím ke specifickým aspektům evoluce hominidů - přírodní výběr a adaptivní procesy, ontogeneze a fylogeneze, adaptivní strategie, adaptivní radiace, life forms, speciace, evoluční a fylogenetická systematika, ontogeneze a life histories - význam ontogeneze jako adaptivního mechanismu, sexuální dimorfismus a diferenciace pohlaví, adaptace na úrovni populací - idividuální a inklusivní fintness, ontogenetické shifty, fyziologie, ekologie a chování Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (19.06.2017)
|