PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktické aplikace TV v předškol.vzdělávání - OKN03T305A
Anglický název: Didactics application of physical education in preschool education
Zajišťuje: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 9 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Šárka Panská, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Šárka Panská, Ph.D.
Anotace -
Předmět je zaměřen na současné poznatky z hlediska benefitů pohybu ve vztahu k vývoji dětí a zdraví, na pochopení základních termínů z 1. oblasti RVP PV a na jejich praktickou aplikaci v pohybových činnostech konkrétní MŠ a na inovace v podpoře a řízení pohybových činností předškolních dětí.
Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (07.09.2023)
Cíl předmětu -

Studujíí si  a základě znalostí pohybových aktivit rozšiřuje a upevňuje zásady pro řízení a podporu pohybových činností v předškolním věku v mateřské škole je zhodnocuje je. .

Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Deskriptory

Předmět je hodnocen 3 kredity

Časová zátež na studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka : 9 hodin

Příprava na klasifikovaný zápočet 41 hodin

Samostudium 40 hodin

Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (06.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Příprava 1 vyučovací jednotky tématicky zaměřené (losované téma) s rozpracováním jednotlivých částí (motivace, říkanky, písničky zapracované do pohybové realizace):

- vypracovat

- realizovat (i v jednotlivých částech)

- popsat sebereflexi všech částí

- připravit video z jedné vybrané pohybové realizace

Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Literatura

Dvořáková, H. K pohybové gramotnosti vlastní akivitou dítěte. Speciál pro mateřské školy 5/2019, s. 4 - 7.

DVOŘÁKOVÁ Hana a STRAKOVÁ Marie 2018 Jak učit pohybové dovednosti  - vyučovací styly v mateřské škole. In: Prostor pro primární a preprimární pedagogy. Sborník příspěvků z konference konané v Liberci 18. a 19. 10. 2018, Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Katedra primárního vzdělávání  ISBN 978-80-7494-463-5. https://kpv.fp.tul.cz/konference-2018/ppppp

DVOŘÁKOVÁ, Hana, 2011. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe. ISBN ISBN 978-80-86307-88-6.

DVOŘÁKOVÁ, Hana, 2011. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: [tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-819-7.

Dvořáková, H., Baboučková, V. Růst a motorická výkonnost předškolních dětí v roce 2010 a v generačním posunu. Praha: PedF UK, 2014.

CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V., PANSKÁ, Š., ČERNÁ, J.   Gymnastická terminologie. Praha. UK FTVS. 2013. Multimediální učební text. CD- ROM. ISBN 978-80-87647-00-4. https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149.html

ChHRUDIMSKÝ, Jan, KRIŠTOFIČ, Jaroslav, MAREK, Jaroslav, VORÁLKOVÁ, Jitka, Gymnastika v obrazech - multimediální učebnice. https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149.html

KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely. Praha: ISV. Tělovýchova, 2000. ISBN 80-858-6654-4.

KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1636-4.

NOVOTNÁ, V. PANSKÁ, Š., ŠIMŮNKOVÁ, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha. UK FTVS. 2011 DVD. ISBN-978-80-86317-83-0. grant FRVŠ 1003, https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-rytmicka_gymnastika_a_pohybova.pdf

SKOPOVÁ, Marie, ZÍTKO. Miroslav. Základní gymnastika. https://ftvs.cuni.cz/FTVS-1323-version1-zakladni_gymnastika.pdf

Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
Sylabus -

1. Benefity pohybových čiinností - současné poznatky.

2. Základní termíny z oboru tělesná výchova, které jsou uvedeny v RVP PV. Možnosti rozvoje a podpory požadavků RVP PV v mateřské škole - zhodnocení podmínek a činností.

3. Současné trendy v řízení a podpoře individuality dítěte v pohybových aktivitách.

4. Podpora vlastní  aktivity dítěte, mentální aktivity, tvořivosti, rozhodování aj. v procesu pohybových aktivit.

5. Využití didaktických stylů a dalších inovativních metod.

Pozn. Při výuce může docházet k fyzickému kontaktu v souladu se správnou metodikou výuky a při zajišťování záchrany a dopomoci.

Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
Výsledky učení -

Studující navrhne pohybový program pro předškolní vzdělávání a realizuje jej v MŠ. Na základě sebereflexe vyhodnítí úspěšnost případně stanoví nedostatky vlasního programu a navrhne nutné úpravy.  

Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK