Pedagogická psychologie - OKN03Q302A
Anglický název: Educational psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace
Předmět má za cíl uvést studentky a studenty do pedagogické psychologie jako jedné z věd o výchově. Pozornost bude zaměřena na klíčové koncepty spojené s učením a učitelstvím, a to zejména s důrazem na specifika předškolního období a na přípravu na školní věk. Seznam témat je uveden v sylabu. Předmět je realizován jednak přednáškami, ale předpokládá se také samostatná četba doporučené literatury a individuální či skupinové plnění průběžných úkolů, které směřují k aplikaci vykládaných témat.
Poslední úprava: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2025)
Literatura

MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN:978-80-262-0174-8
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN: 80-7178-463-X
FONTANA, D. 
Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014. ISBN 9788026207412
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN:ISBN 80-7178-216-5
PAVELKOVÁ, I.; HRABAL, V. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. ISBN: 978-80-7367-755-8
ŠTECH, S. Profesionalita učitele v neo-liberální době. Pedagogika, 2007, 57.4: 326-337. ISNN 2336-2189

Poslední úprava: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2025)
Požadavky ke zkoušce

Zkouška se koná písemnou prací, která pokrývá probíraná témata, studenti zpracují po diskusi o tématu a zasílají na mail vyučující.

Poslední úprava: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2025)
Sylabus

Témata:
1. Vývoj představ o dítěti, dětství a výchově
2. Vymezení pedagogické psychologie jako disciplíny (zejména ve vztahu k sociální, vývojové a kulturní psychologii)
3. Socializace rodinná a/vs. školní
4. Osobnost dítěte – principy rozvoje a předpoklady školní úspěšnosti
5. Učení, typy učení, teorie učení
6. Vztah žáků k poznání a motivace k učení
7. Individuální versus skupinový kontext učení
8. Pedagogická komunikace
9. Vztah rodiny a školy
10. Učitelství – charakteristiky profese, stres, coping
11. Autodiagnostika v učitelství a profesní rozvoj
12. Předškolní a školní instituce v současném diskursu



Poslední úprava: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2025)
Výsledky učení

Studujicí:

 - diskutuje o souvislostech pedagogické psychologie s dalšími vědními disciplínami

- popíše vývoj představ o výchově dítěte 

- diskutuje o socializaci dítěte v prostředí rodiny a mateřské školy

- vyjmenuje základní principy a předpoklady rozvoje osobnosti dítěte

- vyjmenuje základní předpoklady školní úspěšnosti

- definuje učení, typy a základí teorie učení

- diskutuje o sociálním kontextu učení

- předvede v modelové siutace vybrané prvky pedagogické komunikace (popisný jazyk, empatická reakce)

- vyjmenuje zásady efektivní pedagogické komunikace

- objasní základní vztahy rodiny a školy v historickém kontextu i aktuální společnosti

- vyjmenuje základní postupy autodianostiky učitele

- charakterizuje základní předškolní a školní instituce

 

Poslední úprava: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2025)