|
|
|
||
Cílem předmětu je vybavit studující znalostmi a dovednostmi, jak rozvíjet u dětí předškolního věku historické myšlení, schopnost vnímat své okolí, kulturní specifika a odlišnosti. Předmět usiluje o rozvoj dosavadních znalostí studentů z oblasti strategií a metod efektivních pro společenskovědní vzdělávání předškolních dětí (porovnávání a jednoduchá analýza artefaktů, rozhovor s rodinným příslušníkem, pozorování chování lidí).
Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (09.01.2023)
|
|
|||||||||||||||||||||||
Vyčíslení studijní zátěže:
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (09.02.2025)
|
|
||
Aktivní účast na setkání. Pokud studentka na některém ze setkání chybí, doplní si prezentované učivo a písemně zpracuje odpovědi na otázky řešené na seminářích. Vypracování seminární práce a její prezentace . Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (09.02.2025)
|
|
||
Brophy, J., & Alleman, J. (2006). Children‘s thinking about cultural universals. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates. ISBN 08-058-4894-0. Brophy, J., Alleman, J., & Halvorsen, A. L. (2013). Powerful social studies for elementary students. Belmont: Wadsworth Cengage Learning. ISBN 11-118-3806-2. Klusák, M. (2001). Poznávání sociálního prostředí. In Z. Kolláriková & B. Pupala (Eds.). Předškolní a primární pedagogika (s.363–400). Praha: Portál. ISBN 80-717-8585-7 Seixas, P. Morton, T. (2013). The Big Six: Historical Thinking Concepts. Nelson Education, Toronto. ISBN: 97-801-7654-1545 Reed, E.W. (1993). Helping your child learn history. U.S. department of Education. Stará, J. (2017). Od fikce k realitě. In J. Slavík, J. Stará, K. Uličná, & P. Najvar, et al., Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání (s. 309–323). Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8758-3 Šmelová, E., Prášilová, M. a kol. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1302-4 Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (09.01.2023)
|
|
||
Témata: 1.) Vývojová specifika dítěte předškolního věku vzhledem k cílům společenskovědního vzdělávání 2.) Zprostředkování učiva prostřednictvím zabývání se kulturními univerzáliemi 3.) Možnosti a limity rozvíjení multidimenzionální identity dítěte předškolního věku 4.) Možnosti a limity rozvíjení porozumění principům dekomratické společnosti v předškolním věku 5.) Možnosti a limity rozvíjení občanské participace v předškolním věku 6.) Strategie, metody a přístupy k zprostředkování poznávání o společnosti v předškolním věku Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (09.02.2025)
|
|
||
Odkaz na kurz v prostředí Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17403 Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
Studentka - vysvětlí význam a možnosti porozumění pojmům planeta, kontinent, stát, země, obec, město, vesnice dětí v předškolním věku - vysvětlí význam a možnosti rozvoje multidimenzionální identity v předškolním věku - vysvětlí význam, možnosti a meze porozumění principům demokratické společnosti v předškolním věku - vysvětlí význam, možnosti a meze vedení dětí k občanské participaci v předškolním věku - vede efektivně rozhovor s dítětem za účelem zjištění jeho předporozumění vybraným pojmům týkajících se společenskovědního vzdělávání - prezentuje výsledky rozhovorů s dětmi a interpretuje je s oporou o znalosti vývojové psychologie a didaktiky společenskovědního vzdělávání v předškolním období - navrhuje efektivní metody, strategie a přístupy, které vedou k zprostředkování učiva o společnosti v předškolním vzdělávání Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (09.02.2025)
|