PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj předmatematické gramotnosti - OKN03M303A
Anglický název: Developing pre-mathematical literacy
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Vyučující: PhDr. Michaela Kaslová
Anotace -
Kurz je zaměřen na rozvoj schopností, které musí uplatnit učitel v mateřské škole v přípravě, plánování v rámci konektivních didaktických struktur a pedagogické diagnostikování v oblasti rozvoje dítěte v předmatematické gramotnosti. Kurz klade důraz na práci s dynamickými didaktickými strukturami, na tvorbu adidaktických situací (v smyslu Brousseau, G.) a na přesahy oborů v komplexních aktivitách. Kurz stojí na samostudiu studentů (odpovídá počtu kreditů) s tím, že výuka doplňuje a strukturuje nastudované informace, předpokládá kritické a tvořivé myšlení a schopnost toto adekvátně komunikovat. U účastníků se předpokládá zvládnutí bakalářských kurzů OKB03M303A nebo OPB03M303A (zakončen zápočtovým testem), OKB03M404A nebo OPB03M404A (zakončen ZK), na které úzce navazuje.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (09.09.2024)
Cíl předmětu -

Cílem kurzu je získat studenty k kontinuálnímu studiu didaktiky předmatematické gramotnosti (PMG); vybavit je nástroji
pro jejich kvalifikované uplatnění v praxi tak, aby byli schopni s hlubším pochopením problematiky v oblasti PMG tvořit ŠVP, být kritičtí při výběru didaktických materiálů, metodicky řídit začínající učitele a
asistenty, evaluovatv dané oblasti  podřízené, zdůvodnit doporučení i rodičům, individualizovat přístupy k dítěti a pomáhat kolegům s pedagogickou diagnostikou dítěte v oblasti PMG .

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (12.09.2024)
Deskriptory -

Odkaz na kurz v Moodle: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8859

V případě přechodu na distanční výuku bude výuka podporována McrosoftTimes.

Studium předpokládá: 10 h přímé výuky; 60 h samostudia včetně příprav na výuku; 20 h přípravy na test, lze využít 2-4 h konzultací online (hodinová dotace pro studium nezahrnuje ty případy, kdy si student musí dopnit nedostatky z bakalářského studia; k tomu slouží navržené volitelné kurzy).

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (12.09.2024)
Literatura -

CHVÁL Martin a FELCMANOVÁ Lenka a Michaela KASLOVÁ Úroveň zrakového vnímání a předmatematických
dovedností u předškoláků. In David Greger et al. (Eds.) Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a
při přechodu na základní školu. Praha : UK PEDF, 2015, s. 71-95. ISBN 978-80-7290-861-5.
KASLOVÁ M. Potencionální talent a (ne)vhodné strategie jeho raného rozvoje.In Jaroslav Zhouf (Ed.) Ani
jeden matematický talent nazmar. Praha : JČMF, 2019 (14 stran v tisku).
KASLOVÁ, M. Recording data at preschool level – Introduction to statistics. In Jarmila Novotná a Hana Moraová (Eds.) Proceedings
SEMT´23.Praha : UK PEDF, 2023, s. 181-190
KASLOVÁ M. Worksheets in Czech Kindergartens. In Jarmila Novotná a Hana Moraová (Eds.) Proceedings
SEMT´19.Praha : UK PEDF, 2019, s. 473-474. ISBN 978-80-7603-069-5.
KASLOVÁ, M. Spontaneous correction processes in pre-mathematical literacy. In Jarmila Novotná (Ed.) Proceedings SEMT´21, Praha : UK. 2021, p.  151-161
KASLOVÁ Michaela Příprava na slovní úlohy v mateřské škole. Text ESF v projektu SC1 České Budějovice, 2019,
20 stran, bez ISBN.
KASLOVÁ Michaela Konektivní didaktické struktury se zaměřením na stimulaci logického myšlení. In Viktor
Murcín (Ed.) Matematika vo svete předškoláka. Bratislava : Pro Solution s.r.o. , 2017, s. 29-46. ISBN 978-80-8139-111-8.

KASLOVÁ, M. Proces zobecňování v matematice v různých situacích, s. 44-50. In Sborrník Dva sni s didaktikou matematiky, UK MFI : Bratislava, 2023, Dostupné na https://www.comae.sk/zbornik2023.pdf.

Další literatura bude doplněna dle přání/zaměření studentů.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (12.09.2024)
Požadavky ke zkoušce -

Kurz je zahájen vstupní testem (rekapitulujícím stěžejní partie Bc studia v oblasti PMG a didaktiky PMG), jehož úspěšné zvládnutí je podmínkou k připuštění k závěrečnému testu.
Druhou základní  podmínkou k připuštění ke klasifikovanému zápočtovému testu je aktivní 100% účast ve výuce (zapojení do diskusí) a průběžná příprava. Neúčast nelze nahradit písemnou přípravou, pouze prezencí v podobném kurzu s aktivním zapojením.

Zápočtový klasifikovaný test prověřuje především schopnost kritického pohledu na didaktické materiály (rozbor posaných aktivit z pohledu matematiky a didaktiky matematiky) a schopnost propojit zadané téma s konkrétními aktivitami dítěte v mateřské škole, prověřuje schopnost zdůvodněně gradovat aktivity tak, aby se prokázal předpoklad k plánování (ŠVP, tydenní plán, přípravy) a propojit aktivity v rámci diaktických struktur s dalšími oblastmi. Písemný test je hodnocen bodově a pro jeho úspěšné absolování je potřeba dosáhnout alespoň 70 % ze 100 %.
Písemný test je možné opakovat, k řádnému termínu se váží  nejvýše dva opravné termíny. Všechny tři termíny (řádný i dva opravné) jsou společné pro všechny studenty dané studijní skupiny.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (12.09.2024)
Další doporučené předměty -

Vybrané kapitoly z matematické gramotnosti (ZS)

Vybrané kapitoly z matematické gramotnosti s didaktkou (LS)

Základy logiky a logického myšlení I (ZS), II (LS)

Matematika a volný čas (ZS)

Didaktika předmatematické gramotnosti s exkurzí (LS)

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (12.09.2024)
Sylabus -

Témata (stěžejní jsou témata 1, 3, 4):

1) Školní vzdělávací program se zaměřením na předmatematickou gramotnost a počátky matematické gramotnosti – tvorba,
hodnocení ŠVP. Individuální programy rozvoje dítě se specifickými potřebami včetně dětí nadprůměrných v
intelektové oblasti. Analýza vybraného ŠVP z pohledu didaktiky matematiky a předmatematické gramotnosti. Zvláštní
zřetel směřuje ke kladům a úskalím ŠVP a PMG v lesní mateřské škole. Akcent na přesahy s důrazem na dynamické didaktické
konektivní struktury včetně zasazení pracovních listů do didaktických struktur. Stanovení rezerv (např. metody řešené problémů, pojmotvorný proces, specifkické schopnosti).

2) Pedagogické směry a příprava na školní matematiku – porovnávání, klady a úskalí. Zahraniční i domácí metodické a didaktické materiály tištěné i digitální a kritický pohled učitele;

3) Analýza pracovních listů. Kritická práce s dostupnými didaktickými materiály určenými pro práci v mateřské škole; identifikace chyb a argumentace; gradace aktivit s oporou o kognitivní psychlogii.

4) Analýza dětských aktivit, analýza dětských reakcí v daném kontextu na daný podnět (pozorování nebo videozáznam); diagnostika před vstupem do školy.

5) Modifikace aktivit s přihlédnutím k rozvoji dítěte, specifické podmínky (věk, mateřský jazyk, odklad školní docházky); úskalí
rozvoje PMG u dětí cizinců.

6) Kooperace s rodiči v oblasti PMG; nabídka aktivit pro doma - společenské a stolní hry
s pravidly (pořádání akcí pro rodiče s dětmi a organizace třídních schůzek ve spolupráci s oborovým profesionálem).

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (12.09.2024)
Výsledky učení

Studující užívá kritéria pro hodnocení didaktických materiálů a ŠVp a s jejich použitím hodnotí kvalitu materiálu a navrhuje úpravy.

Studující prezentuje aktivity v souvislostech (didaktické struktury) a přesazích aktivt do dalších oborů; u akttivit zmiňuje úskalí a klady vzhledem ke kontextům, ve kterých se aktivity vyskytují..

Studující graduje aktivity a zdůvodňuje zvýšení/snížení míry náročnosti s oporou o matematickou podstatu aktivity, o kognitivní psychologii a vývoj jazyka u PD.

Studující vyjadřuje své myšlenky celou větou, podává úplné a objektivní informace, reaguje na otázky (neuhýbá od nich).

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (09.09.2024)
Vstupní požadavky -

Vstupní test zaměřený na rekapitulaci předmatematické gramontosti v rozsahu bakalářského studia na UK PEDF - jeho úspěšné zvládnutí je nutnou podmínkou pro připuštění k závěrečnému testu.

Cílem vstupního testu je zaručit porozumění okruhům, na které se v kurzu bude nahlížet odlišně od Bc studia (komplexněji z více úhlů), tedy z pohledu metodiků, inspekce či řídících pracovníků.

Každý student má možnost své nedostatky z Bc studia doplnit v rámci volitelných kurzů a konzultací.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (12.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK