Kurz je zaměřen na rozvoj schopností, které musí uplatnit učitel v mateřské škole v přípravě, plánování v rámci konektivních didaktických struktur a pedagogické diagnostikování v oblasti rozvoje dítěte v předmatematické gramotnosti.
Kurz klade důraz na práci s dynamickými didaktickými strukturami, na tvorbu adidaktických situací (v smyslu Brousseau, G.) a na přesahy oborů v komplexních aktivitách.
Kurz stojí na samostudiu studentů (odpovídá počtu kreditů) s tím, že výuka doplňuje a strukturuje nastudované informace, předpokládá kritické a tvořivé myšlení a schopnost toto adekvátně komunikovat.
U účastníků se předpokládá zvládnutí bakalářských kurzů OKB03M303A nebo OPB03M303A (zakončen zápočtovým testem), OKB03M404A nebo OPB03M404A (zakončen ZK), na které úzce navazuje.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (09.09.2024)
The course is focused on the development of skills that must be applied by the kindergarten teacher in preparation, planning and diagnosis in the area of the child's development of pre-mathematical literacy.
The course emphasizes work with didactic structures, the creation of didactic situations and the overlap of disciplines in complex activities.
The course is based on students' self-study (corresponding to the number of credits), with the fact that the teaching complements and structures the studied information, assumes critical and creative thinking and the ability to communicate this adequately.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (12.09.2022)
Cíl předmětu -
Cílem kurzu je získat studenty k kontinuálnímu studiu didaktiky předmatematické gramotnosti (PMG); vybavit je nástroji pro jejich kvalifikované uplatnění v praxi tak, aby byli schopni s hlubším pochopením problematiky v oblasti PMG tvořit ŠVP, být kritičtí při výběru didaktických materiálů, metodicky řídit začínající učitele a asistenty, evaluovatv dané oblasti podřízené, zdůvodnit doporučení i rodičům, individualizovat přístupy k dítěti a pomáhat kolegům s pedagogickou diagnostikou dítěte v oblasti PMG .
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (12.09.2024)
The aim of the course is to get students to continuously study the didactics of pre-mathematical literacy (PMG); equip them with tools for their qualified application in practice so that they are able to create SVP with a deeper understanding of issues in the field of PMG, to be critical in the selection of didactic materials, to methodically guide beginning teachers and assistants, evaluate subordinates in the given area, justify recommendations to parents as well, individualize approaches to the child and help colleagues with pedagogical diagnostics of the child in the area of PMG.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (12.09.2024)
Deskriptory -
Odkaz na kurz v Moodle: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8859
V případě přechodu na distanční výuku bude výuka podporována McrosoftTimes.
Studium předpokládá: 10 h přímé výuky; 60 h samostudia včetně příprav na výuku; 20 h přípravy na test, lze využít 2-4 h konzultací online (hodinová dotace pro studium nezahrnuje ty případy, kdy si student musí dopnit nedostatky z bakalářského studia; k tomu slouží navržené volitelné kurzy).
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (12.09.2024)
Link to the course in Moodle: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8859
In case of transition to distance education, the education will be supported by McrosoftTimes.
The study assumes: 10 hours of direct teaching; 60 h of self-study including preparation for teaching; 20 hours of preparation for the test, 2-4 hours of online consultation can be used (the hourly subsidy for the study does not include those cases where the student has to make up for deficiencies from the bachelor's study; the proposed optional courses are used for this purpose).
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (12.09.2024)
Literatura -
CHVÁL Martin a FELCMANOVÁ Lenka a Michaela KASLOVÁ Úroveň zrakového vnímání a předmatematických dovedností u předškoláků. In David Greger et al. (Eds.) Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha : UK PEDF, 2015, s. 71-95. ISBN 978-80-7290-861-5. KASLOVÁ M. Potencionální talent a (ne)vhodné strategie jeho raného rozvoje.In Jaroslav Zhouf (Ed.) Ani jeden matematický talent nazmar. Praha : JČMF, 2019 (14 stran v tisku). KASLOVÁ, M. Recording data at preschool level – Introduction to statistics. In Jarmila Novotná a Hana Moraová (Eds.) Proceedings SEMT´23.Praha : UK PEDF, 2023, s. 181-190 KASLOVÁ M. Worksheets in Czech Kindergartens. In Jarmila Novotná a Hana Moraová (Eds.) Proceedings SEMT´19.Praha : UK PEDF, 2019, s. 473-474. ISBN 978-80-7603-069-5. KASLOVÁ, M. Spontaneous correction processes in pre-mathematical literacy. In Jarmila Novotná (Ed.) Proceedings SEMT´21, Praha : UK. 2021, p. 151-161 KASLOVÁ Michaela Příprava na slovní úlohy v mateřské škole. Text ESF v projektu SC1 České Budějovice, 2019, 20 stran, bez ISBN. KASLOVÁ Michaela Konektivní didaktické struktury se zaměřením na stimulaci logického myšlení. In Viktor Murcín (Ed.) Matematika vo svete předškoláka. Bratislava : Pro Solution s.r.o. , 2017, s. 29-46. ISBN 978-80-8139-111-8.
KASLOVÁ, M. Proces zobecňování v matematice v různých situacích, s. 44-50. In Sborrník Dva sni s didaktikou matematiky, UK MFI : Bratislava, 2023, Dostupné na https://www.comae.sk/zbornik2023.pdf.
Další literatura bude doplněna dle přání/zaměření studentů.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (12.09.2024)
CHVÁL Martin a FELCMANOVÁ Lenka a Michaela KASLOVÁ Úroveň zrakového vnímání a předmatematických dovedností u předškoláků. In David Greger et al. (Eds.) Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha : UK PEDF, 2015, s. 71-95. ISBN 978-80-7290-861-5. KASLOVÁ M. Potencionální talent a (ne)vhodné strategie jeho raného rozvoje.In Jaroslav Zhouf (Ed.) Ani jeden matematický talent nazmar. Praha : JČMF, 2019 (14 stran v tisku). KASLOVÁ, M. Recording data at preschool level – Introduction to statistics. In Jarmila Novotná a Hana Moraová (Eds.) Proceedings SEMT´23.Praha : UK PEDF, 2023, s. 181-190 KASLOVÁ M. Worksheets in Czech Kindergartens. In Jarmila Novotná a Hana Moraová (Eds.) Proceedings SEMT´19.Praha : UK PEDF, 2019, s. 473-474. ISBN 978-80-7603-069-5. KASLOVÁ, M. Spontaneous correction processes in pre-mathematical literacy. In Jarmila Novotná (Ed.) Proceedings SEMT´21, Praha : UK. 2021, p. 151-161 KASLOVÁ Michaela Příprava na slovní úlohy v mateřské škole. Text ESF v projektu SC1 České Budějovice, 2019, 20 stran, bez ISBN. KASLOVÁ Michaela Konektivní didaktické struktury se zaměřením na stimulaci logického myšlení. In Viktor Murcín (Ed.) Matematika vo svete předškoláka. Bratislava : Pro Solution s.r.o. , 2017, s. 29-46. ISBN 978-80-8139-111-8.
KASLOVÁ, M. Proces zobecňování v matematice v různých situacích, s. 44-50. In Sborrník Dva sni s didaktikou matematiky, UK MFI : Bratislava, 2023, Dostupné na https://www.comae.sk/zbornik2023.pdf.
Další literatura bude doplněna dle přání/zaměření studentů
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (12.09.2024)
Požadavky ke zkoušce -
Kurz je zahájen vstupní testem (rekapitulujícím stěžejní partie Bc studia v oblasti PMG a didaktiky PMG), jehož úspěšné zvládnutí je podmínkou k připuštění k závěrečnému testu. Druhou základní podmínkou k připuštění ke klasifikovanému zápočtovému testu je aktivní 100% účast ve výuce (zapojení do diskusí) a průběžná příprava. Neúčast nelze nahradit písemnou přípravou, pouze prezencí v podobném kurzu s aktivním zapojením.
Zápočtový klasifikovaný test prověřuje především schopnost kritického pohledu na didaktické materiály (rozbor posaných aktivit z pohledu matematiky a didaktiky matematiky) a schopnost propojit zadané téma s konkrétními aktivitami dítěte v mateřské škole, prověřuje schopnost zdůvodněně gradovat aktivity tak, aby se prokázal předpoklad k plánování (ŠVP, tydenní plán, přípravy) a propojit aktivity v rámci diaktických struktur s dalšími oblastmi. Písemný test je hodnocen bodově a pro jeho úspěšné absolování je potřeba dosáhnout alespoň 70 % ze 100 %. Písemný test je možné opakovat, k řádnému termínu se váží nejvýše dva opravné termíny. Všechny tři termíny (řádný i dva opravné) jsou společné pro všechny studenty dané studijní skupiny.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (12.09.2024)
Kurz je zahájen vstupní testem (rekapitulujícím stěžejní partie Bc studia v oblasti PMG a didaktiky PMG), jehož úspěšné zvládnutí je podmínkou k připuštění k závěrečnému testu. Druhou základní podmínkou k připuštění ke klasifikovanému zápočtovému testu je aktivní 100% účast ve výuce (zapojení do diskusí) a průběžná příprava. Neúčast nelze nahradit písemnou přípravou, pouze prezencí v podobném kurzu s aktivním zapojením.
Zápočtový klasifikovaný test prověřuje především schopnost kritického pohledu na didaktické materiály (rozbor posaných aktivit z pohledu matematiky a didaktiky matematiky) a schopnost propojit zadané téma s konkrétními aktivitami dítěte v mateřské škole, prověřuje schopnost zdůvodněně gradovat aktivity tak, aby se prokázal předpoklad k plánování (ŠVP, tydenní plán, přípravy) a propojit aktivity v rámci diaktických struktur s dalšími oblastmi. Písemný test je hodnocen bodově a pro jeho úspěšné absolování je potřeba dosáhnout alespoň 70 % ze 100 %. Písemný test je možné opakovat, k řádnému termínu se váží nejvýše dva opravné termíny. Všechny tři termíny (řádný i dva opravné) jsou společné pro všechny studenty dané studijní skupiny.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (12.09.2024)
Další doporučené předměty -
Vybrané kapitoly z matematické gramotnosti (ZS)
Vybrané kapitoly z matematické gramotnosti s didaktkou (LS)
Základy logiky a logického myšlení I (ZS), II (LS)
Matematika a volný čas (ZS)
Didaktika předmatematické gramotnosti s exkurzí (LS)
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (12.09.2024)
Vybrané kapitoly z matematické gramotnosti (ZS)
Vybrané kapitoly z matematické gramotnosti s didaktkou (LS)
Základy logiky a logického myšlení I (ZS), II (LS)
Matematika a volný čas (ZS)
Didaktika předmatematické gramotnosti s exkurzí (LS)
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (12.09.2024)
Sylabus -
Témata (stěžejní jsou témata 1, 3, 4):
1) Školní vzdělávací program se zaměřením na předmatematickou gramotnost a počátky matematické gramotnosti – tvorba, hodnocení ŠVP. Individuální programy rozvoje dítě se specifickými potřebami včetně dětí nadprůměrných v intelektové oblasti. Analýza vybraného ŠVP z pohledu didaktiky matematiky a předmatematické gramotnosti. Zvláštní zřetel směřuje ke kladům a úskalím ŠVP a PMG v lesní mateřské škole. Akcent na přesahy s důrazem na dynamické didaktické konektivní struktury včetně zasazení pracovních listů do didaktických struktur. Stanovení rezerv (např. metody řešené problémů, pojmotvorný proces, specifkické schopnosti).
2) Pedagogické směry a příprava na školní matematiku – porovnávání, klady a úskalí. Zahraniční i domácí metodické a didaktické materiály tištěné i digitální a kritický pohled učitele;
3) Analýza pracovních listů. Kritická práce s dostupnými didaktickými materiály určenými pro práci v mateřské škole; identifikace chyb a argumentace; gradace aktivit s oporou o kognitivní psychlogii.
4) Analýza dětských aktivit, analýza dětských reakcí v daném kontextu na daný podnět (pozorování nebo videozáznam); diagnostika před vstupem do školy.
5) Modifikace aktivit s přihlédnutím k rozvoji dítěte, specifické podmínky (věk, mateřský jazyk, odklad školní docházky); úskalí rozvoje PMG u dětí cizinců.
6) Kooperace s rodiči v oblasti PMG; nabídka aktivit pro doma - společenské a stolní hry s pravidly (pořádání akcí pro rodiče s dětmi a organizace třídních schůzek ve spolupráci s oborovým profesionálem).
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (12.09.2024)
Topics (the main topics are 1, 3, 4): 1) School education program focusing on pre-mathematical literacy and the beginnings of mathematical literacy – creation, SVP assessment. Individual development programs for children with specific needs, including children with above-average age intellectual areas. Analysis of the selected SVP from the point of view of mathematics didactics and pre-mathematical literacy. Strange taking into account the advantages and disadvantages of SVP and PMG in the forest nursery school. Accent on overlaps with an emphasis on dynamic didactic connective structures in numerous insertion of worksheets into didactic structures. 2) Pedagogical trends and preparation for school mathematics – comparison, pros and cons. 3) Foreign and domestic methodical and didactic materials, both printed and digital, and the teacher's critical view; worksheet analysis. 4) Analysis of children's activities, analysis of children's reactions in a given context to a given stimulus (observation or video recording); diagnosis before entering school. 5) Modification of activities taking into account the child's development, specific conditions (age, mother tongue, postponement of school attendance); pitfalls development of PMG in children of foreigners. 6) Cooperation with parents in the field of PMG; offer of activities for at home - social and board games with rules (organization of events for parents with children and organization of class meetings in cooperation with a professional in the field).
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (12.09.2024)
Výsledky učení
Studující užívá kritéria pro hodnocení didaktických materiálů a ŠVp a s jejich použitím hodnotí kvalitu materiálu a navrhuje úpravy.
Studující prezentuje aktivity v souvislostech (didaktické struktury) a přesazích aktivt do dalších oborů; u akttivit zmiňuje úskalí a klady vzhledem ke kontextům, ve kterých se aktivity vyskytují..
Studující graduje aktivity a zdůvodňuje zvýšení/snížení míry náročnosti s oporou o matematickou podstatu aktivity, o kognitivní psychologii a vývoj jazyka u PD.
Studující vyjadřuje své myšlenky celou větou, podává úplné a objektivní informace, reaguje na otázky (neuhýbá od nich).
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (09.09.2024)
Vstupní požadavky -
Vstupní test zaměřený na rekapitulaci předmatematické gramontosti v rozsahu bakalářského studia na UK PEDF - jeho úspěšné zvládnutí je nutnou podmínkou pro připuštění k závěrečnému testu.
Cílem vstupního testu je zaručit porozumění okruhům, na které se v kurzu bude nahlížet odlišně od Bc studia (komplexněji z více úhlů), tedy z pohledu metodiků, inspekce či řídících pracovníků.
Každý student má možnost své nedostatky z Bc studia doplnit v rámci volitelných kurzů a konzultací.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (12.09.2024)
Entrance test focused on recapitulation of pre-math grammar in the scope of bachelor studies at UK PEDF - its successful completion is a necessary condition for admission to the final test.
The aim of the entrance test is to guarantee an understanding of the areas that will be looked at differently from the Bc studies (more comprehensively from multiple angles), i.e. from the perspective of methodologists, inspection or management staff.
Each student has the opportunity to make up for their shortcomings in the B.Sc. studies in optional courses and consultations.
Translated with DeepL.com (free version)
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (12.09.2024)