|
|
|
||
V první části je předmět zaměřen na zorientování v pojmech (diagnostika, psychologická diagnostika, pedagogická diagnostika, pedagogická diagnostika zaměřená na dítě). Dále se orientuje na základní požadavky kvalitní diagnostické činnosti učitele. Seznamuje s příklady chyb v diagnostické činnosti, zaměřuje se na prevenci chyb a na základní diagnostické metody (pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů apod.). Druhá část přináší orientaci v poruchách (chování, emocí, sociálních vztahů) s počátkem v dětství. Studenti zpracují případ jednoho dítěte, které vyžaduje speciální přístupy učitele. Některé tyto situace jsou se studenty ve skupině probírány a jsou uvažovány adekvátní, vhodné a účinné přístupy učitele k danému dítěti.
Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
|
|
||
Cílem předmětu je získat potřebné znalosti pro provádění pedagogické diagnostiky v předškolním zařízení. Studenti se seznámí s jednotlivými diagnostikými metodami a jejich využitím. Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.10.2018)
|
|
||
Studijní zátěž: 2kredity: 6h přímé výuky, 22h vypracování seminární práce, 22h plnění úkolů v prostředí Moodle.
Vážené studentky, vážení studenti, výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud by vládní opatření neumožnila prezenční výuku, byla by přesunuta do prostředí MS Teams (zatím to však nepředpokládáme). Odkaz na online prostředí je https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab73527738f5944868da8da7ca931fbde%40thread.tacv2/conversations?groupId=2781785b-0026-4454-aa90-2c98d931cac7&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
|
|
||
Základní studijní literatura HADJ MOUSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. Diagnostika. Pedagogicko psychologické poradenství II. Praha: UK v Praze – Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-101-X. HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 2. přepracované vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6. SYSLOVÁ, Z. Pedagogická diagnostika v mateřské škole. In SEDLÁČKOVÁ, H., SYSLOVÁ, Z., ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, a.s., 2012, s.23-39. ISBN 978-80-7357-884-8. TOMANOVÁ, D. Úvod do pedagogické diagnostiky. Olomouc: UP v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1426-0. TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování. Praha:Portál, 2004. ISBN 80-7178-503-2. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. rozšířené vyd. Praha. Portál, 2008. ISBN 978-80-7367- 414-4. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. 2.vyd. Praha: Portál 2007. ISBN 978-80-7367-326-0.
Doporučená studijní literatrua: SVOBODA, M. (ed.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0 MERTIN, V. Ze zkušeností dětského psychologa. Praha: Scientia, 2004. ISBN 80-7183-316-9. MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřských škol. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8. Poslední úprava: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (03.05.2017)
|
|
||
Přednáška, diskuse ve skupinách, práce s příklady kazuistik. Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.10.2018)
|
|
||
Pedagogická diagnostika- její vymezení, obsah, předmět, cíl. Specifika diagnostiky dítěte. Diagnostické metody. Oblasti diagnostiky u předškolního dítěte. Nejčastější chyby při diagnostice. nejčastější poruchy s počátkem v dětství. Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (18.08.2020)
|
|
||
K udělení zápočtu je třeba aktivní přístup na semináři, plnění dílčích úkolů a zpracování seminární práce - případ jednoho dítěte, které vyžaduje speciální přístupy učitele. Seminární práce bude obsahovat kazuistiku vybraného dítěte, popis diagnostických postupů, návrh opatření. Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
|