|
|
|
||
Cílem předmětu je zprostředkovat přínos předškolního vzdělávání ve třech základních rovinách: kognitivní, sociální a emociální. Rozkrýt roli učitele v osobnostně pojatém předškolním vzdělávání.
Obsah předmětu:
• Konstruktivistické pojetí rozvoje poznání dítěte (C. Freinet, Alfieriho schéma procesu poznávání a učení, souvislost s pedagogickou diagnostikou, projektovou metodou a pozicí učitele)
• Stádia kognitivního rozvoje (Piaget, Bruner, Vygotskij)
• Blomova taxonomie kvality vzdělávacích cílů
• Bertrandovy teorie vzdělávání a jejich souvislost s východisky RVP PV
• Souvislost potřeb dítěte a naplnění sociálního, emocionálního a kognitivního rozvoje (A. Maslow – 1970, Langmaier, Matějček, S. I. Greenspan)
• Socializace dítěte 2- 6 letého, (sociální učení, sociální zkušenosti, dovednosti, prosociální rozvoj)
• Dítě jako součást větší ustálené skupiny vrstevníků a rozvoj sebepojetí
• Kompetence učitele MŠ a jeho profesní vybavenost
Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (26.09.2017)
|
|
||
Cílem předmětu je zprostředkovat přínos předškolního vzdělávání ve třech základních rovinách: kognitivní, sociální a emocionální. Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (26.09.2017)
|
|
||
Výuka probíhá online v prostředí MS Teams v době výuky dle rozvrhu v SIS: Vybrané kapitoly z P a PV II - OKN01N113A LINK: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a55679d391c9a4cad899a13bc3485889b%40thread.tacv2/conversations?groupId=0ca452c0-7a12-493a-a1e5-c79d88a09388&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d KÓD týmu:
Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (15.02.2021)
|
|
||
Základní studijní literatura: ATKINSONOVÁ, R. L. aj. Psychologie. Viktoria Publishing, 1995, s. 92-106, 557-561 a jiné. ISBN 80-85605-35-X. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: 1998. ISBN 80- 7178-216-9. GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3. HOSKOVCOVÁ, S. Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1424-8. KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 2. rozšířené vydání. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3. KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: MU-Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-210-4142-0. SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence a její rozvoj. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-964-X. TONUCI, F. Vyučovat nebo naučit? Praha: SVI, UK v Praze-Pedagogická fakulta, 1991. VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem. Praha: UK v Praze- Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2.
Doporučená studijní literatura: ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Grada, 2010. CHVÁL, M., KASÍKOVÁ, H., VALENTA, J. Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce. Praha: Naklad. Karolinum, 2012. ISBN 978-80-24-2057-2. KVĚTOŇOVÁ, L., HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ I. Cesty k inkluzi. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2086-2. Poslední úprava: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (03.05.2017)
|
|
||
Ústní zkouška bude souhrná za dva vyučované semestry - předměty Vybrané kapitoly I,II - vychází z předem zadaných okruhů v první části LS. Zkouška má jeden řádný termín a dva opravné. Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (10.01.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je zprostředkovat přínos předškolního vzdělávání ve třech základních rovinách: kognitivní, sociální a emociální. Rozkrýt roli učitele v osobnostně pojatém předškolním vzdělávání. Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (14.05.2019)
|
|
||
Pro studium k ústní zkoušce budou na počátku daného semestru studentům předány okruhy ke zkoušce, které zahrnují také látku předcházejícího předmětu Vybrané kapitoly z pedagogiky a předškolní pedagogiky I. Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (10.01.2019)
|