|
|
|
||
Předmět se zabývá studiem vybraných historických i současných pojetí předmětu výtvarná výchova a jejich srovnání v českém i zahraničním kontextu. Seznámí studenty s minulostí předmětu kreslení a kontextem jeho vývoje u nás.
Otevírá interkulturní, interdisciplinární i intermediální průniky předmětu. Prostřednictvím konkrétních příkladů seznámí studenty s principy objektového, zážitkového a (trans)kulturního učení, souvisejícími s obsahem předmětu výtvarná výchova. Studuje možnosti uplatnění nových médií ve školní výtvarné výchově, obecněji i možnostmi zobrazujícího média ve vizuálním sdělení. Předmětem zájmu se stává vizuální kultura v době globalizované mediální produkce. Pozornost je věnována orientaci současných evropských cílů vzdělávání a vizuální gramotnosti, srovnání českého oborového vzdělávání se zahraničím.
Cílem předmětu je napomoci studentům orientovat se v mnoha pojetích předmětu výtvarná výchova a formulovat základy vlastního pojetí předmětu.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (24.11.2019)
|
|
||
Přímá výuka: 8 hodin Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 5 hodiny Samostudium literatury a práce se studijními materiály (za semestr): 20 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 15 hodin Semestrální práce + příprava na zkoušku: 15 hodin Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (19.03.2024)
|
|
||
zápočet: - aktivní účast ve výuce, průběžné studium doporučených dokumentů a literatury; prezentace dílčích materiálů s využitím vlastního portfolia - zápočet je podmínkou pro přihlášení ke zkoušce zkouška: - vypracování a prezentace náhledu vlastní koncepce výuky výtvarné výchovy: analýza realizované vyučovací jednotky nebo náčrt dlouhodobého plánu výuky - studující prokáží pochopení hlavních linií proměn koncepcí české výtvarné výchovy a se znalostí historie předmětu dovedou charakterizovat jeho současné možnosti - studující prokáží schopnost dílčího úsudku o realizovaných i plánovaných vyučovacích jednotkách i dlouhodobějších konceptech - studující vedou odbornou debatu nad odevzdanými úkoly - zkouška proběhne formou odborné debaty nad odevzdanými materiály a osobním pedagogickým portfoliem Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (04.02.2025)
|
|
||
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzděláváni. Praha: Portál, 1998 KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18] FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008 POHNEROVÁ, M.: Duchovní a smyslová výchova I, II. Polička: Fantisk 1994, 1995 READ, H. E. Výchova uměním. Praha: Odeon, 1967 SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H. Výtvarné čarování-artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: PedF UK 2000 SLAVÍKOVÁ, V. Tvořím, tvoříš, tvoříme. Praha: PedF UK 2007 SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej! artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál 2007 UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP 2014 Towards a Common European Framework of Reference on Visual Literacy. [online]. European Network of Visual Literacy. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z: http://envil.eu/en/.
DAVIDOVÁ, V. Klasikové české výtvarné výchovy. Cyklus studií v čas. Estetická výchova, roč. 76/79 HOSTINSKÝ, O. Šest rozprav z oboru krasovědy a dějin umění, kap. Dějiny umění v dětské světnici. 1877 KOMENSKÝ, J. A., ed. Kvítková, N. Obris sensualium pictus. Machart, 2012 Učební osnovy pro 1.-5.roč. všeobecně vzdělávacích škol, Národní škola, 1953 Učební osnovy pro 1. - 5. ročník. Praha: SPN 1960 Vzdělávací program Obecná škola. Praha: Portál 1996 Vzdělávací program Základní škola. Výtvarná výchova pro 1.- 3. roč., 4.- 6. roč., 7.-9.roč. Praha: Fortuna 1996, 1998 Vzdělávací program Národní škola pro 1.-9.ročník základ. vzdělávání. Praha: SPN 1997 Osnovy výtvarné výchovy pro 1.- 9. ročník Základní škola, Alternativy A, B, C; Věstník MŠMT ČR, roč. LVII, sešit 7, 7/2001 WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2006 Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (24.11.2019)
|
|
||
1.-3. Historické koncepce výtvarné výchovy. Názory významných osobností výtvarného vzdělávání a jejich vliv na současné oborové myšlení. 4.-5. Současná pojetí výtvarné výchovy, jejich východiska a odraz v kurikulárních dokumentech. 6.-7. Výrazné osobnosti oboru a oblasti jejich pedagogického a vědeckého zájmu u nás i v zahraničí. 8. Interkulturní, interdisciplinární i intermediální průniky předmětu Vv. 9. Objektové, zážitkové a (trans)kulturní učení. 10. Formulace a zdůvodnění vlastního pojetí předmětu výtvarná výchova. 11. Výzkum a výtvarná výchova, kvalitativní a kvantitativní metodologie. 12. Výzkumné aspekty výtvarné tvorby. Příklady a výsledky domácích i zahraničních výzkumů. Semináře proběhnou formou vedení vlastní výzkumné sondy a jeho průběžnou společnou reflexí. Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (23.01.2024)
|
|
||
Absolvent/ka kurzu: - rozlišuje různé dobově podmíněné koncepty výuky výtvarné výchovy po roce 1960 z hlediska očekávaných aktivit žáka, v rámci dobových kontextů i z dnešního pohledu - na příkladech z vlastní praxe charakterizuje vlastní použité koncepty výuky a odůvodní své preference - na příkladech z vlastní i pozorované praxe charakterizuje možné funkce výtvarné tvorby žáků (výtvarná tvorba jako cíl, či prostředek) - s využitím teoretických znalostí formuluje vlastní koncepci výtvarné výchovy v kontextu své reálné výuky (cíle, prostředky, přesahy, hodnocení, evaluace... atd) Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (07.02.2025)
|