Úvod do oboru výtvarného vyjadřování v ploše. Rozvíjení výtvarného myšlení, cítění a tvorby. Základní postupy kresby, malby a kombinovaných technik. Souvislosti námětu, výtvarné techniky a materiálu. Jejich transformace do výuky na primárním stupni školy. Předmět je určen studentkám a studentům oboru Učitelství pro 1. stupeň základní školy.
Cílem výuky je osvojení si základních principů plošné tvorby, především kresby a malby. Rozvíjení schopnosti výtvarného vidění, myšlení a tvorby prostřednictvím plošného vyjádření různými médii. Práce na cyklu cvičení s cílem sestavení osobního portfolia výtvarných prací a didaktických materiálů. Pochopení funkce výrazu ve výtvarném umění, ve vlastní i dětské tvorbě. Reflexe a analýza (vlastního) tvůrčího procesu formou reflektivní praxe a didaktické transformace. Schopnost transformovat získané znalosti a výtvarné dovednosti do učiva výtvarné výchovy.Součástí výuky je získání teoretických i praktických znalostí a dovedností formativního hodnocení. Vyzkoušení se inovativních metodických postupů a výukových materiálů, které zahrnuje formativní hodnocení. Seznámení se s hodnotícími nástroji, které se v reflektivním hodnocení používají ve výtvarné výchově.
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (08.01.2023)
Introduction to the field of artistic expression in the area. Developing artistic thinking, feeling and creation. Basic drawing procedures,
paintings and combined techniques. Context of the theme, art technique and material. Their transformation into teaching at
primary school. The course is intended for students of Primary School Teacher Training.
The aim of the course is to master the basic principles of surface creation, especially drawing and painting. Developing the ability of art
vision, thinking and creation through a broad expression of various media. Work on a cycle of exercises in order to build
personal portfolio of artwork and didactic materials. Understanding the function of expression in fine arts, in
own and children's work. Reflection and analysis of (own) creative process in the form of reflective practice and didactic
transformation. Ability to transform acquired knowledge and art skills into the curriculum of art education.
Part of the course is the acquisition of theoretical and practical knowledge and skills of formative assessment. Experimentation of innovative methodological procedures and teaching materials, which includes formative assessment. Getting acquainted with the evaluation tools that are used in reflective evaluation in art education.
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (13.01.2023)
Deskriptory
studijní zátěž: seminář: 6 hodin příprava na seminář, seminární práce: 40 hodin samostudium: 15 hodin
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (13.01.2023)
Literatura -
Základní studijní literatura:
ADAM R.: Česká malba 1985-2005, Mediagate, 2006 BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997. GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991. LOSOS L: Malba, výtvarné techniky, Aventinum, 2010 ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. 1. vydání. SLÁNSKÝ, B.: Technika malby I., II., SNKLHU, 1953 ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1-2. Praha: SPL Práce 1996. 1. vydání. STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016.
Doporučená:
DUB,P. : Vybrané postkonceptuální přesahy ve vybrané české malbě, 2012 EDWARD, Lucie-Smith. Artoday. Phaidon Press 1999 LAMAČ, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha: Odeon 1989 SÝKOROVÁ, Lenka, ed. Postkonceptuální přesahy v české kresbě. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2015 ZHOŘ I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992. 1. vydání
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (13.01.2023)
Základní studijní literatura:
ADAM R.: Česká malba 1985-2005, Mediagate, 2006 BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997. GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991. LOSOS L: Malba, výtvarné techniky, Aventinum, 2010 ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. 1. vydání. SLÁNSKÝ, B.: Technika malby I., II., SNKLHU, 1953 ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1-2. Praha: SPL Práce 1996. 1. vydání.
Doporučená:
DUB,P. : Vybrané postkonceptuální přesahy ve vybrané české malbě, 2012 EDWARD, Lucie-Smith. Artoday. Phaidon Press 1999 LAMAČ, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha: Odeon 1989 SÝKOROVÁ, Lenka, ed. Postkonceptuální přesahy v české kresbě. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2015 ZHOŘ I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992. 1. vydání
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (13.01.2023)
Metody výuky
Praktické semináře
Poslední úprava: Tsikoliya Lenka, MgA. (24.01.2024)
Sylabus
Program kurzu:
- Kresebné techniky: seznámení se s současnýmii kresbnými postupy, teoretické souvislosti s uměleckými směry 20. a 21. st.
- Představení formativního hodnocení a jeho využití ve vv- hlavní cesty rozvoje formativního hodnocení a možnosti jejich využití při zvyšování kvality výuky, průběžné vzájemné hodnocení- představení modulu.
- Zadání kresby:Klasickými kresebnými technikami, ale netradičním způsobem ztvárnit dané téma - společná reflexe.
- Zadání malby: Klasickými malířskými technikami, ale netradičním způsobem ztvárnit dané téma. Vycházet z vlastní kresby. Společná reflexe.
- Zadání výtvarného úkolu: Didaktické využití námětu a inspirace umělcem k výukové hodině VV, se studenty na zakladní škole.
- Příklad vzoru konečné práce, diskuze o kladech a záporech formativního hodnocení, zpětná vazba vyučujícímu.
Poslední úprava: Tsikoliya Lenka, MgA. (24.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
Zápočet. Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na cvičeních. Povinná účast na korekturách. Adekvátní úroveň seminárních prací. Seminární práce představuje portfolio vlastních prací + reflektivní komentář.
Poslední úprava: Francová Sylva, Mgr. MgA., Ph.D. (30.01.2023)
submitting ongoing tasks
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (13.01.2023)