|
|
|
||
Výuka zahrnuje témata související s principy, metodami a postupy práce s žáky a s celými třídami /žákovskými skupinami ve společném vzdělávání. Studenti si osvojí související aktuální legislativní předpisy v tuzemsku, způsoby hodnocení inkluzivní praxe na školách, získají orientaci v zahraničních trendech a podmínkách inkluzivního vzdělávání. Budou seznámeni s katalogy podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a s možnostmi jejich aplikací v praxi.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
|
|
||
Schopnost analyzovat a reflektovat roli asistenta pedagoga a jeho úspěšnou spolupráci s učitelem při podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Identifikace specifik jednotlivců vyžadujících podporu ve vzdělávání v důsledku socio-kulturní odlišnosti. Rozvoj strategií pro efektivní práci s žáky s specifickými vývojovými poruchami učení. Porozumění specifikům podpory žáků s tělesným, zrakovým a sluchovým postižením na prvním stupni ZŠ. Schopnost podporovat rozvoj nadanosti a nadaných žáků v inkluzivním prostředí. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (27.01.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Přímá výuka:
Příprava:
Příprava na zkoušku: 48 hodin V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván Moodle. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
Student úspěšně splní zkoušku. Zkouška probíhá psanou (testovou) formou, v případě neúspěchu lze absolvovat dva opravné termíny. Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (27.01.2024)
|
|
||
ADAMUS, P. Metodika hodnocení kvality inkluzivní školy [Methodology of Quality Evaluation of Inclusive Schools]. Opava: Slezská Univerzita, 2015. BARTOŇOVÁ, Miroslava; VÍTKOVÁ, Marie. Inkluzivní pedagogika. 2019. BUČILOVÁ KADLECOVÁ, Jana, KREJČOVÁ, Lenka a Václav MERTIN, ed. Pedagogická intervence u žáků ZŠ: výklad je zpracován k právnímu stavu ke dni .. Praha: WoltersKluwer Česká republika, 2010-. Meritum (WoltersKluwer ČR). ISBN 9788073576035. FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ. Katalog podpůrných opatření: dílčí část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4655-4. FELCMANOVÁ, L. a kol. Metodika ke Katalogu podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4672-1. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/ HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 217 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3070-7. HÁJKOVÁ, Vanda (ed.). Asistent pedagoga. Profese utvářená v dialogu. Vydavatelství PedF UK, 2018. JANKOVÁ, Jana. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4649-3. JUCOVIČOVÁ, D. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami: se specifickými poruchami učení a chování, s mentálním postižením (v MŠ i ZŠ), se sociálním znevýhodněním, z cizojazyčného prostředí. 1. vyd. Praha: D H, c2009. ISBN 978-808-7295-007. KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea; STRNADOVÁ, Iva; HÁJKOVÁ, Vanda. Cesty k inkluzi. Karolinum, 2012. ZILCHER, Ladislav, SVOBODA, Zdeněk. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Grada Publishing, as, 2019. Metodické dokumenty (doporučení a pokyny) - Obsahuje metodická doporučení a metodické pokyny v oblasti primární prevence rizikového chování schválená vedením MŠMT. Odkaz zde: https://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-dokumenty-doporuceni-a-pokyny LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5. MITCHELL, D. What really works in inclusive and special education. Abingdon, Oxon, 2008. MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: WoltersKluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0. NĚMEC, Z. (2022) Uzpůsobení podmínek a výsledků testování pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. In: Starý, K.; Chvál, M.; Laufková, V. a kol. Hodnocení pro učení. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2022. ISBN 978-80-7603-365-8. Dostupné zde: https://cuni.futurebooks.cz/book/hodnoceni-pro-uceni/?/3-tvorba-a-hodnoceni-pisemnych-praci-a-testu/3-7-uzpusobeni-podminek-a-vysledku-testovani-pro-zaky-se-specialnimi-vzdelavacimi-potrebami/ NĚMEC, Z. (2023) Identifikace žáků se sociálním znevýhodněním v základní škole. Praha: Národní pedagogický institut ČR. ISBN 978-80-7578-129-1. Dostupné z: https://www.edu.cz/methodology/metodika-identifikace-zaku-se-socialnim-znevyhodnenim-v-zakladni-skole/ NĚMEC, Zbyněk; ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, Klára; HÁJKOVÁ, Vanda. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Vydavatelství PedF UK, 2014. SCHUELKA, Matthew J. Implementing inclusive education. 2018. SLOWÍK, Josef. Co je rozmanité a co je společné v inkluzivní škole z hlediska Ukazatele inkluze. Pedagogická orientace, 2018, 28.2: 213-234. STRNADOVÁ, Iva; HÁJKOVÁ, Vanda. Připravenost pedagogů pro inkluzivní vzdělávání. Metodický portál inspirace a zkušenosti učitelů [online].[cit. 2016-11-27]. Dostupné z: http://clanky. rvp. cz/clanek/k/z/9235/PRIPRAVENOST-PEDAGOGU-PRO-INKLUZIVNI-VZDELAVANI. html, 2010. VALEŠOVÁ MALECOVÁ, Barbara. Využitie umeleckých prostriedkov pri zvládaní záťažových situácií spôsobených pandémiou COVID-19 u detí predškolského veku. In: FÁBRY LUCKÁ, Zuzana - ORIEŠČIKOVÁ, Helena. Expresívne terapie vo vedách o človeku 2020. Ružomberok: VERBUM, 2020, s. 56-64. ISBN 978-80-561-0804-8. Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (27.01.2024)
|
|
||
Okruh: Teoretická východiska inkluze (heterogenita a identita v kontextu vzdělávání)
Okruh: Podpora žáků na prvním stupni se speciálními vzdělávacími potřebami (specifické vývojové poruchy učení, lehké mentální postižení, tělesné postižení, zrakové postižení, sluchové postižení, nadaní žáci)
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (27.01.2024)
|