|
|
|
||
Cílem kurzu je získání základních znalostí o problematice specifických poruch učení a chování, ale také kompetencí pro přímou práci se žáky s SPU/SPCH. Přesto, že se kurz soustředí především na práci se žáky se základními typy SPU (dyslexie, dysortografie, dysgrafie a dyskalkulie) a SPCH, budou posluchači prostřednictvím problematiky rozvoje rané gramotnosti seznámeni také s podobou a podstatou obtíží dalších rizikových skupin žáků selhávajících v nabývání základních školních dovedností a jejich různými obtížemi ve čtení a psaní. Předmět představuje poznatkovou základnu pro předmět Školní poradenské služby, který je zaměřen více intervenčně.
Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (29.04.2021)
|
|
||
Výuka bude probíhat podle aktuálně platných pravidel. Pro kurz je připraven Mooodle dle jednotlivých témat a přednášek. Kurz má název Specifické poruchy učení a chování pro 1. st. ZŠ (žáci s SPU tvoří největší skupinu). Přístup obdrží studenti na první přednášce. Rozklad studijní zátěže: Přímá výuka - 4 hodiny. Příprava na přednášky a studium odborné literatury - 24 hodin. Příprava na zápočtový test - 6 hodin. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (02.02.2022)
|
|
||
Literatura: GOETZ, M., UHLÍKOVÁ, P. ADHD. Porucha pozornosti s hyperaktivitou. Praha: Galén, 2013. KREJČOVÁ, L., BODNÁROVÁ, Z., ŠEMBEROVÁ, K, BALHAROVÁ, K.. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Brno: Edika, 2014. KUCHARSKÁ, A. Diagnostické postupy a obligatorní diagnózy v SPC (kapitola 3.2.). In Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v pedagogicko-psychologických poradnách. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007, s. 69-85. KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. MERTIN, V., KUCHARSKÁ, A. a kol. Integrace žáků se specifickými poruchami učení - od stanovení diagnostických kritérií k poskytování péče všem potřebným žákům. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007. PELLETIER, E. Porucha pozornosti bez hyperaktivity: Pomoc rodičům a učitelům. Praha: Portál, 2014. POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E. Speciální pedagogika v praxi. Komplexní péče o děti se SPUCH. Praha: Grada, 2012. WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: PedF UK, 2002. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2009. Další literatura: KUCHARSKÁ, A., Seidlová Málková, G. Čtenářská gramotnost – předpoklady rozvoje, počáteční gramotnost. Pedagogika, 2012, č. 1-2, s. 1-9. KUCHARSKÁ, A. Riziko dyslexie – pregramotnostní dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách. Praha: PedF UK, 2014. MUNDEN, A.; ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2008. NOVÁK, J. Dyskalkulie. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004. PACLT, I. a kol. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007. RIEFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1999. TAYLOR, J. F. Jak přežít s hyperaktivitou a poruchami pozornosti. Rádce pro děti s ADHD a ADD. Praha: Portál, 2012. WILDOVÁ, R. (2006). Vybrané didaktické problémy výuky počátečního čteni. In Kucharská, A. (red.) Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2005, Praha: IPPP ČR, 2006, s. 107-113. WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost a možnost podpory jejího rozvoje. In WILDOVÁ, R. a kol. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2012, s. 5-14. WILDOVÁ, R. (2006). Vybrané didaktické problémy výuky počátečního čteni. In Kucharská, A. (red.) Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2005, Praha: IPPP ČR, 2006, s. 107-113. WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost a možnost podpory jejího rozvoje. In WILDOVÁ, R. a kol. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2012, s. 5-14. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (31.01.2023)
|
|
||
Zápočet bude udělen na základě splnění zápočtového testu. Na zápočtový test má studující 2 pokusy. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (02.02.2022)
|
|
||
Témata kurzu: 1. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami – současné paradigma a jeho proměna, významy odlišného chápání pro učitele 1. st. ZŠ. Typologie žáků se SVP, důraz na preventivně intervenční přístupy. Vzdělávací potřeby ve vztahu ke školnímu výkonu. Školní úspěšnost/neúspěšnost, specifické poruchy učení vs. nespecifické, typologie nespecifických obtíží ve výuce žáků 1. st. 2. SPU – základní vymezení, vývoj pojmu, terminologie. Problematika rozvoje rané gramotnosti. Dekódování, porozumění čtenému, alfabetický princip, modely vývoje čtení a psaní. 3. Základní typy specifických poruch učení (dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie) – vymezení, okruhy obtíží, doporučované přístupy. Diagnostické přístupy, hodnocení gramotnostních dovedností, statické a dynamické diagnostické hledisko. Testy gramotnostních dovedností. 4. Vývojové a sociální aspekty SPU, primární a sekundární problematika 5. Specifické poruchy chování – úvod do problematiky. Definice SPCH (ADHD/ADD, hyperkinetická porucha), aktuální terminologie, projevy dítěte s SPCH, diagnostická kritéria. Vhodné přístupy k žákům s SPCH. Žáci s psychiatrickými potřebami – nejčastější problémy ml. šk. věku. 6. Preventivně-intervenční přístupy poradenských služeb, školní poradenství, spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (jako východiska pro předmět Školní poradenské služby). Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (02.02.2022)
|