|
|
|
||
Kurz je první částí modulu pedagogické a sociální psychologie, který má vybavit studenty základními psychologickými znalostmi a dovednostmi, potřebnými pro výkon jejich budoucí profese. Obsah kursu je uspořádán kolem klíčových témat (Pedagogická psychologie, Profese učitele, Modely vyučování, Žák jako soubor dispozic, Rozvoj rané gramotnosti), v nichž se poznatky pedagogické i sociální psychologie prolínají.
Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
|
|
||
V prezenční výuka bude vedena formou přednášky (8 hodin). Vedle přímé výuky bude věnováno 50 hodin samostudiu literatury a studijních podkladů. Zbytek hodin nepřímé výuky je vymezen na přípravu na zkoušky (20 hodin). Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
|
|
||
Literatura základní: ČÁP, J. ; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Portál, Praha 2000. KREJČOVÁ, Lenka. Žáci potřebují přemýšlet: co pro to mohou udělat jejich učitelé. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 174 s. ISBN 9788026204961. KUSÁK, P.; DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie – A. Olomouc: Universita Palackého v Olomouci, 2001.
Literatura doporučená: BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2008. HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel? Praha : Portál, 2010. KUCHARSKÁ, A. a kol. Porozumění čtenému III. – Typický vývoj porozumění čtenému – metodologie, výsledky a interpretace výzkumu. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, 2015 str. 57-83. ISBN 978-80-7290-862-2. MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: portál, 2013. ŠTECH, S. Co je to učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika,1994, roč. 44, č. 4, s. 310-320. ŠTECH, S: Dilemata a ambivalence učitelského povolání In Halvík a kol. Učitelské povolání z pohledu sociálních věd. Praha: PedfUK, 1998. Další tituly a materiály ke studiu budou doporučeny v jednotlivých tematických blocích. Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
|
|
||
1. Pedagogická psychologie 2. Profese učitele 3. Modely vyučování 4. – 5. Žák jako soubor dispozic 6. Rozvoj rané gramotnosti Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
|
|
||
Kurz je ukončen zápočtovým testem z přednášených okruhů. Poslední úprava: Lukavská Kateřina, Mgr., Ph.D. (25.09.2020)
|
|
||
Student/ka popíše příznaky, fáze a faktory vedoucí k syndromu vyhoření v učitelské profesi. Student/ka uvede dilemata a ambivalence spojené s učitelskou profesí a jejich psychologické dopady. Student/ka navrhne osobní plán rozvoje pro posílení profesní identity a prevence syndromu vyhoření. Student/ka vysvětlí, jak behaviorismus, kognitivismus a humanismus přistupují k vysvětlení motivace. Rozliší mezi vnitřní a vnější motivací a uvede příklady zdrojů vnitřní a vněšjí motivace ve školním prostředí. Uvede příklady poznávacích, výkonových a sociálních potřeb žáka. Na příkladech ze školní praxe demonstruje, jak tyto potřeby ovlivňují chování jedince. Aplikuje teorii kauzálních atribucí na příklady úspěšného a neúspěšného školního výkonu a uvede příklad programu pro změnu motivace. Navrhuje a aplikuje efektivní strategii pozitivní/negativních odměn a trestů, které podporují žádoucí chování a minimalizují negativní dopady na vnitřní motivaci. Student/ka rozliší a analyzuje různé druhy gramotnostních obtíží na základě Jednoduchého modelu čtení( Gough & Tunmer, 1986) Student/ka aplikuje výzkumné závěry na rozvoj čtenářské gramotnosti a výuku cizích jazyků, a zároveň kriticky přehodnotit běžně používaná pedagogická doporučení. Student/ka navrhne a zhodnotí intervence zaměřené na rozvoj klíčových dovedností v oblasti čtenářské gramotnosti a výuky cizího jazyka, s ohledem na specifické potřeby žáků. Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (03.10.2024)
|