Cílem kurzu je vybavit studenty kompetencemi pro vlastní improvizované jednání a rolovou hru a zároveň poskytnout studentům zážitkové i metodologické zázemí pro nastolení, vedení a využití těchto metod výuky při práci s dětmi.
V kurzu se studenti seznámí s hrami a cvičeními založenými na improvizaci, s dramatickou hrou a improvizací jako metodou zkoumání tématu, vytváření příběhu, práce na divadelním tvaru. Studenti poznají možnosti využití dramatických her a improvizací v osobnostně sociálním a uměleckém rozvoji dětí odpovídající věkové skupiny, zároveň sami získají dovednosti pro rolovou hru a improvizované jednání.
Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
The aim of the course is to equip students with competences for their own form theory and 3 experience blocks to reflexise the students' experience and methodological background for the establishment, management and use of these teaching methods when working with children.
In the course, students will learn about games and exercises based on improvisation, dramatic play and improvisation as a method of exploring the subject, creating a story, working on a theatrical shape. Students will learn the possibilities of using dramatic plays and improvisations in the personally social and artistic development of children of the age group, as well as acquiring skills for role play and improvised acting.
Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
Cíl předmětu
Cílem kurzu je vybavit studenty kompetencemi pro vlastní improvizované jednání a rolovou hru a zároveň poskytnout studentům zážitkové i metodologické zázemí pro nastolení, vedení a využití těchto metod výuky při práci s dětmi.
Poslední úprava: Sobková Ivana, doc. Mgr. MgA. (13.09.2023)
Literatura
Povinná literatura:
WAY,B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku a NIPOS, 2014. ISBN978-80-903901-4-0.
Machalíková, Jana a Musil, Roman. Improvizace ve škole: didaktika improvizace pro rozvoj osobnosti žáků středních škol. Vydání první. Praha: Informatorium, 2015. 148 stran. ISBN 978-80-7333-120-7.
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: NIPOS, 2011 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-7068-250-0.
SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1.
Doporučená literatura:
VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Hraní rolí ve výchově a vyučování (s hlavním zřetelem k výchovné dramatice). Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí. Prah: ISV nakladatelství, 1995.
MACHKOVÁ, Eva. Viola Spolinová - Hry a cvičení pro divadlo. Tvořivá dramatika. 1997, roč. VIII, č. 1, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.
MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Brno: JAMU, 2004. 216 s. ISBN 80-85429-93-4.
Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
Metody výuky
Improvizační cvičení a techniky; improvizace a rolová hra; dramatické hry a cvičení jako prostředek tvorby a zkoumání příběhů a jejich témat; improvizace a dramatické hry při práci na jevištním tvaru.
Teorie + cvičení 2 x 270 min. (dvě bloková setkání za semestr)
+ příprava a plánování samostatné lekce, její realizace a reflexe ... cca 6 hodin
+ studium odborné literatury ... cca 5 hodin
Poslední úprava: Sobková Ivana, doc. Mgr. MgA. (13.09.2023)
Požadavky ke zkoušce
Vypracovaný plán lekce s využitím dramatickovýchovných improvizačních metod a jeho realizace (dle domluvy) a reflexe.
Poslední úprava: Sobková Ivana, doc. Mgr. MgA. (13.09.2023)
Sylabus -
Obsahy a témata:
Druhy improvizací, improvizační cvičení a techniky – teorie a 2 zážitkové bloky s reflexí
Improvizace a rolová hra jako prostředek zkoumání, sdělení a tvorby situace – teorie a 2 zážitkové bloky s reflexí
Dramatická hra jako prostředek tvorby a zkoumání příběhů a jejich témat - teorie a 3 zážitkové bloky s reflexí
Improvizace a dramatická hra jako cesta ke vzniku jevištního tvaru- teorie a 3 zážitkové bloky s reflexí
Poslední úprava: Sobková Ivana, doc. Mgr. MgA. (13.09.2023)
Types of improvisations, improvisation exercises and techniques - theory and 2 adventure blocks with reflection
Improvisation and role play as a means of exploring, communicating and creating the situation - theory and 2 experience blocks with reflection
Dramatic play as a means of creating and exploring stories and their themes - theory and 3 reflection blocks with reflection
Improvisation and dramatic play as a way to create a stage shape theory and 3 adventure blocks with reflection.
Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
Podmínky zakončení předmětu
Podmínkou úspěšného absolvování předmětu je aktivní účast (min. 70% docházky) a závěrečná písemná práce (plán lekce) dle zadání vyučujícího.
Poslední úprava: Sobková Ivana, doc. Mgr. MgA. (13.09.2023)