|
|
|
||
Kurz je zaměřen na osobnostně-estetický rozvoj studentů, na posílení vzájemné empatie ve skupině, na prohloubení schopnosti vnímat daný prostor, pracovat s ním a v něm.
Důraz je kladen též na rozvoj představivosti a fantazie jako základu tvořivé hry dramatické i nedramatické.
Využívány jsou různé druhy reálných i imaginárních podnětů jako motivujících stimulů pro dramatické hry a improvizace.
Předmět je koncipován tak, aby studenti měli možnost se seznámit se základními postupy a metodami dramatické výchovy především s průpravnými hrami a cvičeními.
V prvních setkáních se obsah kurzu zaměřuje na hry a cvičení rozvíjející empatii, skupinové vnímání, komunikační schopnosti, vnímání a orientaci v prostoru, smyslové vnímání.
Další setkání jsou věnována práci s literární předlohou a její zpracování pomocí metod a technik dramatické výchovy, na aktuální témata ze života žáků, na společenská témata a na oblast umění.
Všechny hry a cvičení jsou studentům představeny jako součást větších ucelených tematických celků např.:
Roční období, Příroda, Zvířecí hrdina / téma: odvaha, jinakost/, Práce s předměty denní potřeby s přechodem do světa fikce, Stáří / literární předloha / Sourozenecké vztahy.
Každý student se stává aktivním účastníkem těchto her a cvičení.
Zážitkové a činnostní způsoby práce jsou doplňovány reflexí a teoretickými vstupy.
Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
|
|
||
Studijní zátěž: 125 pracovních hodin - kontaktní výuka: 25 hodin - průběžné úkoly: 25 hodin - domácí studium, studium literatury a pramenů, příprava na klasifikovaný zápočet: 50 hodin -příprava scénáře: 25 hodin Poslední úprava: Hanyš Holemá Irena, Mgr. et Mgr., Ph.D. (02.02.2023)
|
|
||
Povinná literatura: BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA-Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9. MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: NIPOS, 2011. 156 s. ISBN 978-80-7068-250-0. MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4. BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3. Doporučená literatura: VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1. WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Přeložila Eva MACHKOVÁ. 2., revid. a aktualizované vyd. Praha: STD; NIPOS, 2014. 234 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 978-80-903901-4-0 (STD); 978-80-286-9 (NIPOS). MORGANOVÁ,N.; SAXTONOVÁ, J.; Vyučování dramatu, Komenský, Brno: PdF MU, 2003. Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
|
|
||
Osnova předmětu: 1/ Uvedení do dané problematiky, seznámení se základními hrami a cvičeními, Seznámení se systémy průpravných her a cvičení. 2/ Hry a cvičení – hra, cvičení, typologie průpravných her a cvičení, plánování, využití rámce, tématu hry na rozvoj řeči a komunikace. 3/ Hry a cvičení na rozehřátí, uvolnění, relaxace, na seznámení a budování skupiny. 4/ Hry a cvičení na vnímání a zvládnutí prostoru, vnímání partnera a skupiny. 5/ Hry a cvičení na rozvoj smyslového vnímání, na rozvoj rytmického cítění. 6/ Práce s většími tematickými celky, práce s dětskou literaturou. Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
|
|
||
Podmínkou pro získání zápočtu je aktivní účast na výuce, vypracování reflexí na odbornou literaturu, reflexí na lekce dramatické výchovy a příprava scénáře vlastní dramtické lekce s využitím postupů průpravných her a cvičení. Poslední úprava: Hanyš Holemá Irena, Mgr. et Mgr., Ph.D. (01.02.2023)
|