|
|
|
||
Cílem předmětu je integrace dosavadních obsahů a výsledků profesního učení a příprava studentů na vstup do učitelské profese v plné šíři sociálních rolí a odpovědností. Z hlediska cílů a obsahu má předmět podpořit završení procesu integrace dosavadních obsahů a výsledků profesního učení a integrace teoretické a praktické složky pětiletého studia a v návaznosti na zkušenosti ze souvislé pedagogické praxe a s oporou o práci se studentským pedagogickým portfoliem podpořit přípravu studentů na státní závěrečné zkoušky a rozvoj jejich profesní identity. Studenti mají v předmětu příležitost budovat své profesní sebepojetí, konfrontovat své znalosti, dovednosti a postoje s Kompetenčním rámcem absolventa učitelství, uvědomovat si hodnotové ukotvení profese učitele a plánovat svůj další profesní rozvoj. Předmět dále usiluje o to vybavit studenty znalostmi a dovednostmi usnadňujícími jejich profesní socializaci - etablování v pedagogickém sboru, orientaci v podmínkách školy, její kultuře a formálních postupech, očekávaných pracovních úkolech a povinnostech ve škole, v typických zátěžových situacích, kterým začínající učitelé čelí, včetně efektivních strategií pro jejich zvládání a řešení, dále se dotýká problematiky funkce třídního učitele, komunikace s rodiči a dalšími sociálními partnery školy. Předmět dále zařazuje témata individuálního (domácího vzdělávání) a alternativních vzdělávacích systémů, která studenti v hodnocení dosavadního studia označili jako potřebná a málo akcentovaná.
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je integrace dosavadních obsahů a výsledků profesního učení a příprava studentů na vstup do učitelské profese v plné šíři sociálních rolí a odpovědností. Z hlediska cílů a obsahu má předmět podpořit završení procesu integrace dosavadních obsahů a výsledků profesního učení a integrace teoretické a praktické složky pětiletého studia a v návaznosti na zkušenosti ze souvislé pedagogické praxe a s oporou o práci se studentským pedagogickým portfoliem podpořit přípravu studentů na státní závěrečné zkoušky a rozvoj jejich profesní identity. Studenti mají v předmětu příležitost budovat své profesní sebepojetí, konfrontovat své znalosti, dovednosti a postoje s Kompetenčním rámcem absolventa učitelství, uvědomovat si hodnotové ukotvení profese učitele a plánovat svůj další profesní rozvoj. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
přímá výuka: 12 hodin úkoly v moodle: 38 hodin samostudium: 80 hodin Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.03.2024)
|
|
||
Kompetenční rámec absolventa učitelství: https://www.msmt.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi Němec, J. a kol. (2022). Teorie a metodika výchovy. Dostupné z: https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/2022jaro/tmv/web/index.html Stará, J. - Wildová, R. - Popelková, Š. (2020). The Teaching Profession from the Perspective of Novice Primary School Teachers - Responsibility and Joy. Pedagogika. 70 (4), 614-639. DOI 10.14712/23362189.2020.1687. Pavlasová, L. a kol. (2022) Vliv přípravného studia učitelů na rozvoj jejich profesního vidění. Studia paedagogica. 27 (1), 13 - 33. https://doi.org/10.5817/SP2022-1-1 Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
1. Aktivní účast na seminářích. 2. Odevzdání tří dílčích úkolů v moodle. (Úkoly budou zcela či částečně vypracovány v rámci semináře) – všechny úkoly je možné vypracovat ve skupině po 3 V případě absence na semináři náhradní úkol: samostatně zpracovat úkol, který ostatní vypracovali skupinově na semináři. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (14.02.2024)
|
|
||
Kvalita učitele, kompetenční rámec absolventa učitelství Hodnotové ukotvení profese učitele Integrace dosavadních obsahů a výsledků profesního učení studenta Učitelství pro 1. st. ZŠ Profesní identita, sebepojetí - profesní hodnoty, přesvědčení, vnímání profesní zdatnosti, subjektivní pojetí výuky Profesní autonomie a odpovědnost Profesní rozvoj Učitel jako zaměstnanec a pracovněprávní vztahy se zaměstnavatelem, spolupráce učitele a vedení školy Odpovědnost za žáky-vymezení a rozsah odpovědnosti v právních dokumentech, vyplývající povinnosti (např. pedagogický dozor) a práva učitelů. Přehled typických rizikových situací, jak jim čelit a jak je zvládat; kazuistiky a judikáty. Školské právo-Školský zákon, Zákon o pedagogických pracovnících, Vyhláška o základní škole, Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných, Vyhláška o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků. Jednání s rodiči - základní komunikační kanály a strategie. Pojetí a formy třídních schůzek. Formy spolupráce s rodiči a podpora školy. Řešení případných sporů a uplatňování vlivu. Spolupráce v pedagogickém sboru a s externími odborníky - (pedagogicko-psychologická poradna, Česká školní inspekce aj). Organizační struktura školy. Pedagogická rada. Školská rada. Dokumentace třídy. Sebeřízení učitele-funkce uvádějícího učitele, mentoring, supervize. Další vzdělávání. Domácí vzdělávání. Alternativní školské systémy. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
1. Aktivní účast na seminářích. 2. Odevzdání tří dílčích úkolů v moodle. (Úkoly budou zcela či částečně vypracovány v rámci semináře) – všechny úkoly je možné vypracovat ve skupině po 3 V případě absence na semináři náhradní úkol: samostatně zpracovat úkol, který ostatní vypracovali skupinově na semináři. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (14.02.2024)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5718 Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|