|
|
|
||
Předmět seznamuje studenty s aktuálními vzdělávacími trendy a koncepty (např. globálním rozvojovým vzděláváním, vzděláváním pro globální občanství a udržitelný rozvoj) a s nimi souvisejícími aktuálními globálními tématy (udržitelnou módou, potravinovou bezpečností, migrací, konflikty aj.), skrze které zkoumají propojenost světa. Studenti ve spolupráci s neziskovými organizacemi (např. Člověk v tísni – Jeden svět na školách, vzdělávací program Varianty, organizace Tereza) získají kompetence pro začlenění pedagogických přístupů a metod efektivních pro výuku globálních témat (např. dialogických metod, např. filozofie pro děti, práce s dokumentárním filmem, badatelská výuka). I díky těmto pedagogickým přístupům a metodám je v rámci předmětu podporováno otevřené a bezpečné prostředí pro vzájemný dialog, empatické naslouchání a respekt k různým úhlům pohledu. Studenti v rámci domácí přípravy na přednášky a semináře i v rámci nich vyhledávají a pracují s aktuálními zdroji dat, diskutují o výzvách, na které musí vzdělávání reagovat, vymýšlejí strategie a postupy, jak na tyto změny reagovat ve škole a školní třídě. Obsah předmětu se je inovován podle aktuálních společenských změn.
Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (13.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je vybavit studentky a studenty znalostmi o aktuálních vzdělávacích konceptech (globální rozvojové vzdělávání, vzdělávání ke globálnímu občanství aj.), vybavit kompetencemi k začlenění inovativních výukových strategií a metod vhodných pro výuku aktuálních globálních témat do výuky žáků na 1. stupni ZŠ a zajištění prostoru pro bezpečný a otevřený dialog nad aktuálními příležitostmi i výzvami, kterými čelí nejen globální společenství, ale i vzdělávací systémy v českém i globálním kontextu. Studující dokáže vysvětlit a v dialogu použít základní oborové koncepty (např. globální občanství), orientuje se v základních strategických dokumentech (např. Agenda 2030, Strategie GRV 2018-2030) a práci klíčových aktérů (např. neziskové organizace, experti, zkušení učitelé). Studující v předmětu diskutují o různých formách globálního občanství a o tom, jak se mohou promítnout do myšlení a jednání lidí; studující budují dovednosti plánovat výuku globálních témat, implementovat inovativní výukové strategie a metody efektivní pro výuku globálních témat (např. filozofie pro děti, práce s dokumentárním filmem, badateslky orientovanou výuku); studující dokážou kriticky posoudit zdroje pro výuku globálních témat; studující v dialogu projevují respekt k různým perspektivách i těm, které jsou v rozporu s jejich vlastními, aktivně pracují s vlastními prekoncepcemi, miskoncepcemi a předsudky; studující mají dostatečný prostor pro dialog nad aktuálními příležitostmi i výzvami ve vzdělávání v českém i globálním kontextu. Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (13.09.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 80 hodinám.
Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (13.09.2023)
|
|
||
1) Aktivní účast na cvičeních a příprava na ně. V případě jedné neúčasti bude vypracován náhradní úkol. 2) Výběr a zpracování dvou úkolů zadaných v Moodle, které se zaměřují na klíčová témata cvičení. Odevzdání v Moodle v požadované kvalitě nejpozději týden po ukončení výukové části semestru. Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
|
|
||
Andreotti, V. 2006. Soft versus Critical Global Citizenship Education, In Policy and Practice: A Development Education Review, edited by S. McCloskey, 3(2006): 40−51. London: Palgrave Macmillan. Bilská et al. Filozofie pro děti – Praktická příručka s lekcemi do hodin. Praha: Člověk v tísni o.p.s. (Varianty), 2022. Stará, J. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2016. Voštová, Z. & Nesvadbová, N. Jak pracovat s emocemi dětí při výuce o změně klimatu. Futuropolis: škola emancipace, 2022. https://futuropolis.cz/prispevek/jak-pracovat-s-emocemi-deti-pri-vyuce-o-zmene-klimatu/ Další zdroje: Voštová, Z. Environmentální žal jako posel frustrace i naděje. Tedx Talks. https://futuropolis.cz/prispevek/jak-pracovat-s-emocemi-deti-pri-vyuce-o-zmene-klimatu/ Portál jsns.cz: https://www.jsns.cz/ Portál globální rozvojové vzdělávání: https://globalnirozvojovevzdelavani.cz/ Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
|
|
||
Přímá výuka - dílčí prezentace vyučující, výuka klade důraz na kolaborativní, diskuzní a badatelské výukové metody a techniky. Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
|
|
||
Hlavní témata cvičení: 1. Globální vzdělávání jako cesta ke společenské transformaci (Agenda 2030 - Cíle udržitelného rozvoje, práce s globálními tématy ve výuce žáků mladšího školního věku); 2. Nebezpečí jediného příběhu ve vzdělávání žáků 1. stupně (příběh ve výuce globálních témat); 3. Diskuzní metody a techniky při práci s globálními tématy – filosofie pro děti; Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
|
|
||
Moodle předmětu – https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16486 V Moodle jsou dostupné studijní materiály i zadání úkolů. Klíč pro vstup do Moodle bude sdělen na úvodním setkání. Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
|
|
||
Výsledky učení v návaznosti na Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (MŠMT, verze 2023):
Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (13.09.2024)
|