|
|
|
||
Cílem kurzu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v oblasti inkluzivní, individualizované a diferencované výuky na 1. stupni základní školy. Nedílnou součástí cíle kurzu je rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studenta učitelství. Studenti dostanou systematickou možnost poznávat a pravidelně pracovat s různými typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě - např. s žáky se specifickými vývojovými poruchami učení a chování, s ADHD, s žáky ze znevýhodněného sociálního prostředí, s nadanými žáky, s žáky s odlišným mateřským jazykem, apod. a hledat individualizované strategie pedagogické práce s nimi a tak jim pomáhat překonávat překážky v učení a následně svoji práci průběžně reflektovat. Obsah a organizace činnosti studenta ve třídě se odvíjí od potřeb konkrétních žáků a určuje ji učitel ve třídě ZŠ. Student tak může zastávat jak roli asistenta žáka, tak roli asistenta pedagoga či se podílet na dílčích asistentských pracích.
Školu a třídu si pro tento druh praxe domlouvá student sám. Ředitelství školy a učitele/učitelku informuje student o obsahu a časové náročnosti praxe v souladu s materiály pro školy v moodle. Praxe je pro učitele nehonorovaná, od učitelů nemůže student vyžadovat žádnou práci, naopak přijímá nabídky učitele/učitelky (reflexe, zpětná vazba, společná tvorba příprav), pokud k nim dojde.
Předmět je propojen s paralelně vyučovaným předmětem Inkluzivní primární pedagogika. Studenti budou v předmětu uplatňovat poznatky z něj, ale také z jejich další pedagogicko-psychologické přípravy, znalosti z oblastí specifických poruch učení a chování, ontogenetické, sociální a pedagogické psychologie, obecné a oborových didaktik, praxí v průběhu studia a vlastních učitelských zkušeností. Budou je integrovat do kompetentních přístupů pro práci s žáky ve výuce, které budou realizovat na školách 1. stupně ZŠ. Přípravy na podporu žáků a reflexe svých intervencí budou průběžně reflektovat v moodle.
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
|
|
||
Cílem předmětu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v oblasti inkluzivní, individualizované a diferencované výuky na 1. stupni základní školy. Očekávané výstupy v návaznosti na Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (MŠMT, verze 2023):
Poslední úprava: Vallin Petra, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
Studijní zátěž: 50 pracovních hodin (2 kredity) Počet výukových hodin strávených náslechy ve výuce formou pozorování nebo asistováním provázejícímu učiteli: 12 hodin Počet hodin strávených reflexí s dalšími studenty, vedoucí praxe a plněním reflektivních úkolů v moodle: 26 hodin Počet hodin věnovaných přípravě na asistentskou praxi: 12 hodin Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (01.10.2024)
|
|
||
Asistentská praxe v rozsahu 16 hodin. Potvrzení o vykonané praxi vložené v termínu do moodle. Všechny úkoly a potvrzení musí být vloženy do moodle do 6. 1. 2024. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
KARGEROVÁ, J., STARÁ, J. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění: první stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, ISBN 978-80-244-4499-4. Dostupné zde: http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-szn-1st/metodika-szn-1st.pdfHAVIGEROVÁ, J. M. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada, 2011, 144 s. ISBN 978-80-247-3857-4. PORTEŠOVÁ, Š. DVACET PRINCIPŮ PRO VZDĚLÁVÁNÍ TVOŘIVÝCH, TALENTOVANÝCH A NADANÝCH ŽÁKŮ. časopis Svět nadání. Číslo 2 , ročník VII., 2018, www.nadanedeti.cz KOLEKTIV AUTORŮ: Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách.Praha: META o.s. - Sdružení pro Příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1. Vyhláška č. 27/2016 Sb.Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. ČŠI Tematická zpráva Podpora vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků v základních a středních školách. 2021/2022 dostupné z: https://www.csicr.cz/CSICR/media/Elektronicke-publikace/2022/TZ_Podpora_nadanych_mimoradne_nadanych_ZS_SS/html5/index.html?p https://www.nadanedeti.cz/odborne-zdroje-clanky https://www.nadanedeti.cz/odborne-zdroje-videa Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
|
|
||
asistentská praxe, reflexe ústní i písemná, kolegiální zpětná vazba, diskuse Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
|
|
||
Hlavní témata předmětu: 1. Role asistenta žáka/ pedagoga 2. Asistent pedagoga a jeho spolupráce s učitelem 3. Typologie žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současné škole 4. Princip inkluze v heterogenní třídě 5. Práce s katalogem podpůrných opatření 6. Individuální vzdělávací program 7. Pedagogická diagnostika 8. Možnosti spolupráce se speciálními pedagogy, psychology, zkušenými učiteli a dalšími odborníky 9. Specifické poruchy učení a chování v kontextu inkluzivní třídy 10. Nadané děti v kontextu inkluzivní třídy 11. Spolupráce asistenta s rodiči 12. Práce s žáky z uprchlických rodin, žáků s odlišným mateřským jazykem, žáků nadaných, aj. Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
|
|
||
Moodle podpora zde: https://dl1.cuni.cz/user/index.php?id=15248, heslo: InkluzePraxe2023 Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2023)
|
|
||
Studující analyzuje vzdělávací potřeby žáků a navrhuje inkluzivní a individualizované výukové strategie na základě evidence-based přístupů. Zajišťuje respektující a bezpečné prostředí ve třídě, efektivně plánuje vyučovací činnosti s ohledem na pozornost a paměť žáků a využívá různé formy výuky. Pravidelně reflektuje svou pedagogickou činnost, poskytuje a přijímá zpětnou vazbu a aktivně zapojuje všechny žáky, včetně těch se speciálními vzdělávacími potřebami, do výuky. Poslední úprava: Vallin Petra, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
|