PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Asistentská praxe k inkluzivní primární pedagogice - OKMN0N164A
Anglický název: Assistive Practice for Inclusive Primary Education
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Eliška Glatzová
Mgr. Markéta Sochovská
PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
Prerekvizity : OKMN0S155A
Záměnnost : OPMN0N164A
Anotace -
Cílem kurzu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v oblasti inkluzivní, individualizované a diferencované výuky na 1. stupni základní školy. Nedílnou součástí cíle kurzu je rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studenta učitelství. Studenti dostanou systematickou možnost poznávat a pravidelně pracovat s různými typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě - např. s žáky se specifickými vývojovými poruchami učení a chování, s ADHD, s žáky ze znevýhodněného sociálního prostředí, s nadanými žáky, s žáky s odlišným mateřským jazykem, apod. a hledat individualizované strategie pedagogické práce s nimi a tak jim pomáhat překonávat překážky v učení a následně svoji práci průběžně reflektovat. Obsah a organizace činnosti studenta ve třídě se odvíjí od potřeb konkrétních žáků a určuje ji učitel ve třídě ZŠ. Student tak může zastávat jak roli asistenta žáka, tak roli asistenta pedagoga či se podílet na dílčích asistentských pracích. Školu a třídu si pro tento druh praxe domlouvá student sám. Ředitelství školy a učitele/učitelku informuje student o obsahu a časové náročnosti praxe v souladu s materiály pro školy v moodle. Praxe je pro učitele nehonorovaná, od učitelů nemůže student vyžadovat žádnou práci, naopak přijímá nabídky učitele/učitelky (reflexe, zpětná vazba, společná tvorba příprav), pokud k nim dojde. Předmět je propojen s paralelně vyučovaným předmětem Inkluzivní primární pedagogika. Studenti budou v předmětu uplatňovat poznatky z něj, ale také z jejich další pedagogicko-psychologické přípravy, znalosti z oblastí specifických poruch učení a chování, ontogenetické, sociální a pedagogické psychologie, obecné a oborových didaktik, praxí v průběhu studia a vlastních učitelských zkušeností. Budou je integrovat do kompetentních přístupů pro práci s žáky ve výuce, které budou realizovat na školách 1. stupně ZŠ. Přípravy na podporu žáků a reflexe svých intervencí budou průběžně reflektovat v moodle.
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v oblasti inkluzivní, individualizované a diferencované výuky na 1. stupni základní školy.

Očekávané výstupy v návaznosti na Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (MŠMT, verze 2023):

  • Studující poznává žáky a žákyně, jejich vzdělávací potřeby a aktuální úroveň jejich kompetencí. Vědomě při tom pracuje s vlastními předsudky.
  • Studující respektuje duchovní život, náboženství a duchovní tradice žáků a žákyň.
  • V průběhu výuky sleduje potřeby žáků a žákyň a vhodně na ně v roli asistenta či asistentky reaguje.
Poslední úprava: Vallin Petra, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Deskriptory

Studijní zátěž: 50 pracovních hodin (2 kredity)

Počet výukových hodin strávených náslechy ve výuce formou pozorování nebo asistováním provázejícímu učiteli: 12 hodin

Počet hodin strávených reflexí s dalšími studenty, vedoucí praxe a plněním reflektivních úkolů v moodle: 26 hodin

Počet hodin věnovaných přípravě na asistentskou praxi: 12 hodin

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (01.10.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Asistentská praxe v rozsahu 16 hodin.
Splnění úkolů v určených termínech (viz moodle).

Potvrzení o vykonané praxi vložené v termínu do moodle.

Všechny úkoly a potvrzení musí být vloženy do moodle do 6. 1. 2024.

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
Literatura

KARGEROVÁ, J., STARÁ, J. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění: první stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, ISBN 978-80-244-4499-4. Dostupné zde: http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-szn-1st/metodika-szn-1st.pdfHAVIGEROVÁ, J. M. Pět pohledů na nadání.  Praha: Grada, 2011, 144 s. ISBN 978-80-247-3857-4.

PORTEŠOVÁ, Š. DVACET PRINCIPŮ PRO VZDĚLÁVÁNÍ TVOŘIVÝCH, TALENTOVANÝCH A NADANÝCH ŽÁKŮ. časopis Svět nadání. Číslo 2 , ročník VII., 2018, www.nadanedeti.cz

KOLEKTIV AUTORŮ: Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách.Praha: META o.s. - Sdružení pro Příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1.

Vyhláška č. 27/2016 Sb.Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.

ČŠI Tematická zpráva Podpora vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků v základních a středních školách. 2021/2022 dostupné z: https://www.csicr.cz/CSICR/media/Elektronicke-publikace/2022/TZ_Podpora_nadanych_mimoradne_nadanych_ZS_SS/html5/index.html?p

https://www.nadanedeti.cz/odborne-zdroje-clanky

https://www.nadanedeti.cz/odborne-zdroje-videa

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Metody výuky

asistentská praxe, reflexe ústní i písemná, kolegiální zpětná vazba, diskuse

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Sylabus -

Hlavní témata předmětu:

1.       Role asistenta žáka/ pedagoga

2.       Asistent pedagoga a jeho spolupráce s učitelem

3.       Typologie žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současné škole

4.       Princip inkluze v heterogenní třídě

5.       Práce s katalogem podpůrných opatření

6.       Individuální vzdělávací program

7.       Pedagogická diagnostika

8.       Možnosti spolupráce se speciálními pedagogy, psychology, zkušenými učiteli a dalšími odborníky

9.       Specifické poruchy učení a chování v kontextu inkluzivní třídy

10.    Nadané děti v kontextu inkluzivní třídy

11.    Spolupráce asistenta s rodiči

12.    Práce s žáky z uprchlických rodin, žáků s odlišným mateřským jazykem, žáků nadaných, aj.

Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
Studijní opory

Moodle podpora zde: https://dl1.cuni.cz/user/index.php?id=15248, heslo: InkluzePraxe2023

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2023)
Výsledky učení

Studující analyzuje vzdělávací potřeby žáků a navrhuje inkluzivní a individualizované výukové strategie na základě evidence-based přístupů. Zajišťuje respektující a bezpečné prostředí ve třídě, efektivně plánuje vyučovací činnosti s ohledem na pozornost a paměť žáků a využívá různé formy výuky. Pravidelně reflektuje svou pedagogickou činnost, poskytuje a přijímá zpětnou vazbu a aktivně zapojuje všechny žáky, včetně těch se speciálními vzdělávacími potřebami, do výuky.

Poslední úprava: Vallin Petra, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK