|
|
|
||
Cílem předmětu je vést k porozumění procesům rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a jejím vazbám na čtenářskou pregramotnost, především z hlediska didaktického a výzkumného. Předmět usiluje o vybavení studujících teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti výuky čtení a psaní v primárním vzdělávání, včetně seznámení s alternativními a zahraničními metodami. Vede k osvojení diagnostických a hodnoticích nástrojů pro čtenářský a písařský výkon, identifikaci obtíží a hledání možností jejich nápravy. Cílem předmětu je rozvíjet u studujících schopnost pracovat s výzkumy v oblasti čtenářské gramotnosti, analyzovat mezinárodní srovnávací studie a reflektovat didaktické systémy školního rozvoje gramotnosti v zahraničí. Součástí kurzu je propojení s praxí, kdy si studující osvojí metody práce s žáky v počátečních fázích osvojování čtení a psaní a prohloubí své kompetence v oblasti spolupráce se školami, knihovnami a dalšími odbornými institucemi.
V rámci plnění tohoto předmětu si student/ka předběžně/částečně zpracuje tyto úkoly do Pedagogicko-psychologického portfolia k SZZ z pedagogiky: Rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti (Zpracujte podrobný scénář výukové jednotky - část hodiny, hodina, výukový blok, která zahrnuje užití metody a) analyticko-syntetické, b) genetické, c) inovativní atd.) a Rozvoj počáteční písařské gramotnosti (Zpracujte podrobný scénář výukové jednotky - část hodiny, hodina, výukový blok, která zahrnuje nácvik nového psacího tvaru zvoleného písmene z hlediska a) přípravy na psaní, b) hygienických návyků c) realizace vlastního psaní d) hodnocení písařského výkonu. Zahrnete všechny kroky a), b) , c) i d) atd.).
Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
Cílem předmětu je vést k porozumění procesům rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a jejím vazbám na čtenářskou pregramotnost, především z hlediska didaktického a výzkumného. Předmět usiluje o vybavení studujících teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti výuky čtení a psaní v primárním vzdělávání, včetně seznámení s alternativními a zahraničními metodami. Vede k osvojení diagnostických a hodnoticích nástrojů pro čtenářský a písařský výkon, identifikaci obtíží a hledání možností jejich nápravy. Cílem předmětu je rozvíjet u studujících schopnost pracovat s výzkumy v oblasti čtenářské gramotnosti, analyzovat mezinárodní srovnávací studie a reflektovat didaktické systémy školního rozvoje gramotnosti v zahraničí. Součástí kurzu je propojení s praxí, kdy si studující osvojí metody práce s žáky v počátečních fázích osvojování čtení a psaní a prohloubí své kompetence v oblasti spolupráce se školami, knihovnami a dalšími odbornými institucemi. Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
Přímá výuka: 12 hodin samostudium: 38 hodin praxe (řízená studentem) a její refexe: 12 hodin příprava na zkoušku: 20 hodin Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.03.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
Povinná literatura: Ronková, J., & Wildová, R. (2022). Didaktika počáteční čtenářské gramotnosti a pregramotnosti (e-book). Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. Dostupné z https://cuni.futurebooks.cz/book/didaktika-rozvoje-pocatecni-ctenarske-gramotnosti/?/impressum/ Kropáčková, J., Wildová, R., & Kucharská, A. (2014). Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace, 24(4), 488–510. https://doi.org/10.5817/PedOr2014-4-488 Wildová, R., & Kucharská, A. (2014). Inovace rozvoje písařské gramotnosti – Výuka písma Comenia Script. Didaktické studie, 6(1), 50–61. Vykoukalová, V., & Wildová, R. (2013). Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Doporučená literatura: Wildová, R. (2012). Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. Pedagogika, 57(1–2), 10–21. Křivánek, Z., & Wildová, R. (1998). Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Univerzita Karlova. Zelinková, O. (n.d.). Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností (10. přeprac. a rozš. vyd.). Portál. Wildová, R. (Ed.). (2002). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Univerzita Karlova. Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
Obsah kurzu bude zaměřen na aktuální trendy rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti u nás i v zahraničí, metodický a didaktický systém školního rozvoje počáteční gramotnosti. Zároveň bude integrována problematika psychologicko-lingvistická a speciálně-pedagogická. Součástí předmětu je praxe v 1. a 2. třídě ZŠ formou přípravy a realizace vyučování čtení a psaní na 1. stupni. Poslední úprava: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (10.02.2022)
|
|
||
- Účast na praxi - Test písma - Aktivní účast na výuce - Ročníková práce na zvolené téma (10 didaktických pomůcek s metodikou, zpráva z vlastní výzkumné práce, zpráva z ERASMU, překlad článku na téma počáteční gramotnosti) - Písemná nebo ústní zkouška z obsahu seminářů, přednášek a praxí Poslední úprava: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (15.02.2022)
|
|
||
Tematické celky: Úvod Současné pojetí výuky čtenářské a písařské gramotnosti Didaktika počáteční čtenářské gramotnosti Pregramotnost Příprava na čtení Metody výuky čtení (Analyticko-syntetická metoda, Genetická metoda, Inovativní, metoda betz slabikáře, Sfumato atd.) Hodnocení čtení, znaky čtenářského výkonu, náprava obtíží Didaktika počáteční písařské gramotnosti Příprava na psaní Hygienické návyky při psaní Metody výuky psaní (spojité písmo a nespojité písmo) Hodnocení psaní, znaky písařského výkonu, náprava obtíží Psaní leváků Společné postupy a současné trendy Diagnostické postupy uplatňované při rozvoji počáteční čtenářské a písařské gramotnosti Zahraniční trendy rozvoje čtení a psaní Domácí a zahraniční výzkumy a projekty Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
Moodle: Kurz: Didaktika rozvoje počáteční gramotnosti s praxí II (cuni.cz) - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5705 Kurz čtenářská a písařská gramotnost Kurz: Rozvoj kreativity a kritického myšlení žáků | DV - https://dlcv.cuni.cz/course/view.php?id=619 Kurz čtenářská a písařská pregramotnost Kurz: Rozvoj kreativity a kritického myšlení dětí | DV - https://dlcv.cuni.cz/course/view.php?id=618#section-0 Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
Po absolvování předmětu bude studující schopen: Charakterizovat současné pojetí výuky čtenářské a písařské gramotnosti a jeho vývoj v kontextu vzdělávacích systémů. Vysvětlit pojem pregramotnosti a jeho význam pro rozvoj počáteční čtenářské a písařské gramotnosti. Analyzovat různé metody výuky čtení, včetně analyticko-syntetické metody, genetické metody, inovativních přístupů, metody bez slabikáře a metody Sfumato, a posoudit jejich přínosy a omezení. Navrhnout výukovou jednotku zaměřenou na rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti s využitím konkrétní didaktické metody. Aplikovat diagnostické a hodnoticí metody při posuzování čtenářského výkonu a identifikaci obtíží v počáteční fázi osvojování čtení. Identifikovat základní znaky čtenářského výkonu a navrhnout strategie pro nápravu obtíží při osvojování čtení. Popisovat proces přípravy na psaní a vysvětlit jeho význam pro úspěšné zvládnutí písařských dovedností. Demonstrovat správné hygienické návyky při psaní a vysvětlit jejich vliv na písařský výkon. Porovnat metody výuky psaní, zejména rozdíly mezi spojitým a nespojitým písmem, a zhodnotit jejich efektivitu ve výuce. Použít diagnostické a hodnoticí nástroje při posuzování písařského výkonu žáků, interpretovat výsledky hodnocení a navrhnout možnosti nápravy obtíží. Analyzovat specifické potřeby leváků při osvojování psaní a navrhnout vhodné didaktické postupy pro jejich podporu. Aplikovat diagnostické postupy při rozvoji počáteční čtenářské a písařské gramotnosti a interpretovat získaná data pro efektivní pedagogickou práci. Srovnat zahraniční trendy v oblasti rozvoje čtení a psaní a vyhodnotit možnosti jejich implementace v českém vzdělávacím systému. Vyhledat a analyzovat relevantní domácí a zahraniční výzkumy a projekty zaměřené na rozvoj počáteční gramotnosti a aplikovat jejich závěry v pedagogické praxi.
Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
|