PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Učitelské praktikum I - OKMN0N123A
Anglický název: Teaching Practice I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (55)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Mgr. Blanka Zemanová
Záměnnost : OPMN0N123A
Je prerekvizitou pro: OKMN0N133A
Anotace -
Cílem této pedagogické praxe je vést studenty k poznání různých typů škol a různých pojetí výuky na 1. stupni ZŠ. Je rozvíjena dovednost studentů pozorovat výuku a vyhodnocovat její kvalitu s oporou o kritéria. Studenti jsou vedeni k přemýšlení o pojetí výuky a výukových strategiích škol a učitelů v souvislosti s věkovými a individuálními potřebami žáků. Studenti se učí systematicky reflektovat své praktické zkušenosti s oporou o základní didaktické kategorie a témata a s využitím Souboru kvalit studentovy práce na pedagogické praxi a studentského pedagogického portfolia.
Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
Cíl předmětu

Cílem této pedagogické praxe je vést studenty k poznání různých typů škol a různých pojetí výuky na 1. stupni ZŠ:

  • studující vhodně použije k popisu výukových situací základní didaktickou termilnologii;
  • studující dokáže v písemném záznamu výuky odlišit pozorovanou výuku (např. co viděl, slyšel) od vlastní interpretace;
  • studující dokáže poznatky získané v pozorované výuce převést do vlastní interakce s žákem/žáky. 

Praxi si studenti zajišťují sami.

 

 

Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (13.09.2024)
Deskriptory

Studijní zátěž:

Přímá výzuka- 8 hodin

Práce na úkolech v moodle- 32hodin

Individuální praxe - 20hodin

Samostudium- 50 hodin

Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
  • Aktivní účast na obou prezenčních setkáních včetně přípravy, v mimořádných případech lze jeden nahradit úkolem k tématu.
  • Potvrzení o absolvování náslechové praxe - 12 vyučovacích hodin různých předmětů alespoň u 3 různých vyučujících minimálně ve 2 různých školách. 
  • Průběžné plnění zadaných úkolů dle požadavků vyučujícího (jako příprava na prezenční setkání), zpracování závěrečného a portfoliového úkolu "výuková komunikace" a jejich odevzdání do Moodle do konce výukové části semestru.
Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
Literatura

Povinná literatura:

KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.

PASCH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Vyd. 2. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1821-7.

SPILKOVÁ, V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7178-942-9.

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1.

KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J.. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-314-7.

KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0.

STARÁ, J. Plánování výuky. Úvod do plánování výuky. Práce se vzdělávacími cíli. Praha: PedF UK 2009. ISBN 978-80-7290-418-1.

STARÝ, K.; LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.

TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK 2007. ISBN 978-80-7290-315-3.

Rámcový vzdělávací program pro ZV. Praha: MŠMT 2016. 

Soubor kvalit studentovy práce na pedagogické praxi. (2008). Dostupné z http://kppg.pedf.cuni.cz/studium/uitelstv-pro-1-stupe-mgr/pedagogick-praxe-prezenn.

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4.

 

Doporučená literatura:

CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6.

FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

KOPŘIVA, P.; NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála 2006. ISBN 80-901873-7-4.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N., KARGEROVÁ, J. a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2015. ISBN 978-80-7290-832-5.

TOMKOVÁ, A.; KAŠOVÁ, J.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.

Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (25.09.2020)
Metody výuky

Přímá výuka - dílčí prezentace vyučující, diskuse, skupinová práce, analýza videozáznamů výuky

Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (12.09.2024)
Sylabus -

Učitelské praktikum I zahrnuje náslechy na 1. stupni ZŠ v různých školách. Součástí náslechů jsou diskuse s vedením škol a vyučujícími a reflexe zkušenosti z náslechů v návaznosti na témata Didaktiky 1. stupně ZŠ I.

Prezenční setkání se orientují na tyto oblasti:

  1. Aspekty kvalitní výuky s oporou o relevantní rámce (např. ICALT) jako podpory pro komplexní pozorování, záznam a reflexi výuky; záznamový arch jako příležitost zaznamenání pozorovaného, vlastních interpretací a reflexí s oporou o základní didaktickou terminologii; profesní výzva. 
  2. Práce s poznatky získanými z hospitací na školách 1. stupně základní školy (důraz je kladen výukové cíle a výukovou komunikaci); workshop k portfoliovému úkolu.
Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (12.09.2024)
Studijní opory

Studijní podpora je dostupná v Moodle na: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3964

Klíč bude studentům sdělen během úvodního setkání.

V případě zrušení možnosti prezenční výuky, bude výuka realizována v rozvrhovaných časech na platformě MS Teams.

Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (12.09.2024)
Výsledky učení

Výsledky učení v návaznosti na Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (MŠMT, verze 2023):

  • studující dokáže vysvětlit základní pojmy související s probíranými tématy (především plánování výuky a výuková komunikace); dokáže rozlišit popis a interpretaci pozorované výuky, s oporou o osvojenou terminologii reflektovat pozorovanou výuku;
  • studující dokáže v pozorované výuce určit výukový cíl (jeho souvislost s očekáváným výstupem, případně klíčovou kompetencí a cílem průřezového tématu); identifikuje v ní učební úlohy a výukové postupy, které vedou k naplnění cíle, a ty, které umožňují učiteli vyhodnocovat proces učení žáků; dokáže popsat na základě pozorované výuky, jak učitel zohledňuje při plánování výuky různé vzdělávací potřeby a úrovně žáků a žákyň, případně v této oblasti navrhuje doporučení;
  • student/ka dokáže v pozorované výuce reflektovat vliv prostorové uspořádání třídy pro vzájemnou komunikaci učitele a žáků; dokáže na základě pozorované výuky popsat situace, ve kterých učitel jedná s žáky s respektem (tj. partnerky, vstřícně a otevřeně), projevuje zájem o každého žáka a žákyni, nabízí mu/jí dialog a spolupráci, respektuje jeho/její sebepojetí, identitu a potřebu autonomie v jednání; dokáže na základě pozorované výuky popsat situace, ve kterých učitel podporuje žáky a žákyně v tom, aby projevovali své názory a potřeby a nebáli se při svém učení chybovat, o chybách přemýšleli a dále se z nich učili (chyba jako příležitost k učení); znalosti a dovednosti získané na základě pozorování výuky vedené zkušeným učitelem aplikuje do vlastní interakce s žáky/žákem nebo žákyní (viz zpracování portfoliového úkolu). 
Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (13.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK