PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Osobnostní a sociální výchova II - OKMN0N114A
Anglický název: Personality and Social Education II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Mgr. MgA. Anna Waloschková
Prerekvizity : OKMN0N103A
Záměnnost : OPMN0N114A
Je prerekvizitou pro: OKMN0P281C
Anotace -
Předmět navazuje na Osobnostní a sociální výchova I. Je zaměřen prakticky, na tři základní oblasti rozvoje studenta- budoucího učitele - osobnostní, sociální a morální rozvoj. Tematicky je předmět paralelou k průřezovému tématu Osobnostní a sociální výchova v Rámcovém vzdělávacím programu ZV. Seznamuje studující s jejími principy a postupy zejména formou sebezážitku a analýzy modelových lekcí. Umožňuje studentům reflektovat svoje dosavadní zkušenosti práce s dětskou skupinou/ třídou v oblasti rozvoje měkkých dovedností.
Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
Cíl předmětu

Jeho hlavním cílem je dále prohlubovat úroveň sebepoznání studenta, jeho dovednost reflexe a sebereflexe, vybavit ho základními znalostmi a dovednosti potřebnými pro plánování, realizaci a reflexi výuky OSV v primární škole.

Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
Deskriptory

Studijní zátěž:

přímá seminární výuka: 8 hodin

plnění průběžných úkolů: 20hodin

samostudium: 22hodin

Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

- účast na obou prezenčních popř. online blocích seminární výuky, jednu účast lze v odůvodněných případěch po dohodě s vyučující nahradit úkolem v rozsahu výukového bloku

- respektování pravidel skupiny

- splnění 2  úkolů ve stanoveném termínu

Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
Literatura

Povinná literatura:

VALENTA, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4473-5.

REITMAYEROVÁ, E.; BROUMOVÁ, V. Cílená zpětná vazba. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0988-1.

Doporučená literatura:

HERMOCHOVÁ, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS, 2005.

HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1155-9.

KASÍKOVÁ, H. Učíme se spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, 2009. ISBN 8023967703

KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2010. ISBN 80-901873-7-4.

MACHALÍKOVÁ, J., MUSIL, R. Praha: Improvizace ve škole. Informatorium, 2015. ISBN 978-80-7333-120-7.

MIKOVÁ, Š.,STANG, J. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-587-5.

LOKŠA, J., LOKŠOVÁ, I. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál. 1999. ISBN 80-7367-176.

ROSENBERG, M. B. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0530-2.

www.odyssea.cz

Poslední úprava: Váňová Michaela, MgA. (31.01.2022)
Metody výuky
Semináře jsou charakteristické střídáním sebezážitkových aktivit a jejich reflexí ve skupině. Využívá především metod psychosociálního výcviku, zážitkové pedagogiky, dramatické výchovy a metodu analýzy situací a diskuse.
Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
Sylabus -

Témata:

  • Sebepoznání- učební styl
  • Mezilidské vztahy- role ve skupině
  • Komunikace -  komunikace v obtížných situacích- řešení konfliktů a vyjednávání
  • Kooperace a kompetice
  • Hodnoty, postoje, praktická etika - analýzy vlastních i cizích postojů a hodnot a jejich projevů v chování lidí;   rozhodování v eticky problematických situacích osobního a profesního života
  • Osobnostní a sociální výchova v primární škole a možnosti její realizace - plánování, realizace a reflexe lekcí OSV
Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
Studijní opory

Moodle link: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17321 klíč: bude sdělen na 1.semináři
Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
Výsledky učení

ve vztahu ke Kompetenčnímu rámci alsolventa učitelství přispívá seminář k budování zejména následujících kompetencí: 1.1., 3.1., 3.2., 4.2., 6.1

  • studující dokáže poskytnout a přijmout konstruktivní zpětnou vazbu
  • studující dokáže efektivně spolupracovat ve dvojici i větší skupině, zná přínosy a rizika soutěžení pro žáky
  • student dokáže v modelové situaci uplatnit komunikační dovednosti dovednosti umožňující konsenzuální řešení konfliktů 
  • studující zná základní principy a prostředky OSV jako součásti RVP ZV 
  • studující reflektuje na pokročilé úrovni vlastní prožitek a dění ve skupině
  • studující s dopomocí naplánuje, realizuje a reflektuje blok vhodných jednoduchých aktivit OSV pro vybranou skupinu žáků 1. stupně ZŠ
Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK