PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do pedagogiky - OKMN0N101A
Anglický název: Introduction to education
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (120)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Barbora Nekardová
doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Mgr. Kristýna Šejnohová
Záměnnost : OPMN0N101A
Anotace -
Soubor přednášek nabízí podněty k tvůrčímu pedagogickému myšlení a jednání, koncepční návod k pedagogické tvorbě podložené znalostí věci a racionálním pojetím výchovy a vzdělávání. Usiluje probudit přemýšlivost studentů/studentek, zdůrazňuje aktivní kladení si otázek spíše než přebírání hotových definic.
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je uvedení do základů pedagogiky jako vědního oboru, její terminologie, některých teorií, do širšího kontextu chápání významu relací jednotlivých činitelů výchovy a vzdělávání i do sebereflektivního přemýšlení o učitelské profesi. Setkání probíhají formou pravidelné prezenční výuky dle rozvrhu. Předmět  je orientován na osvojení klíčových odborných dovedností, které studenti budou po celé další studium využívat a prohlubovat (orientace v pedagogických disciplínách, práce s odbornou literaturou, pedagogická terminologie, porozumění principům empirického výzkumu v pedagogice) a na získání základní orientace v aktuální situaci ve výchově, vzdělávání a pedagogických vědách. Pro studenty je připravena e-learningová podpora, kde najdou prezentace a studijní materiály k četbě.

Výstupy z učení:

- student dokáže používat  pedagogickou terminologii a prokáže znalost a porozumění základním teoriím pedagogiky,

- student dokáže vyhledávat v odborných databázích, orientuje se ve struktuře odborného textu,

- student dokáže vysvětlit logiku kvalitativního a kvantitativního zkoumání v pedagogice,

- student charakterizuje  aktuální strategické dokumenty, dokáže charakterizovat hlavní linie pedagogického výzkumu v České republice a hlavní představitele

Poslední úprava: Nekardová Barbora, Mgr. (19.10.2023)
Deskriptory

Studijní zátěž: 4 hod přímá výuka, 51 hod samostudium odborné literatury dle pokynů vyučující, 20 příprava na zkoušku.

Poslední úprava: Nekardová Barbora, Mgr. (19.10.2023)
Literatura

Povinná literatura:

BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996. ISBN 80-7113-169-5.

PRŮCHA,J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.

Doporučená literatura:

BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1997. ISBN 80-85498-23-5.

DVOŘÁKOVÁ, Markéta, 2015. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5039-2.

HORÁK, J., KOLÁŘ, Z. Obecná pedagogika. Ústí nad Labem: UJEP, 2004. ISBN 80-7044-572-6.

PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.

PRŮCHA, J. (ed). Pedagogická encyklopedie. Portál: Praha, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.

DVOŘÁK, Dominik, Karel STARÝ a Petr URBÁNEK, 2015. Škola v globální době: proměny pěti českých základních škol. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-246-2977-3.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

Poslední úprava: Nekardová Barbora, Mgr. (19.10.2023)
Metody výuky

 Přednáška, samostudium, studium odborné literatury.

Poslední úprava: Nekardová Barbora, Mgr. (19.10.2023)
Požadavky ke zkoušce

Úspěšné zakončení předmětu je podmíněno splnění dílčího úkolu v moodle, složením zkoušky formou písemného testu, který vychází z povinné literatury a moodlových e-learningových podpor.

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (29.08.2024)
Sylabus -

Obsahové vymezení:  Pedagogika jako věda. Kvalitativní a kvantitativní přístup, realizovaná výzkumná šetření. Práce se zdroji. Aktuální témata.   

Poslední úprava: Nekardová Barbora, Mgr. (19.10.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Úspěšné zakončení předmětu je podmíněno splnění dílčího úkolu v moodle, složením zkoušky formou písemného testu, který vychází z povinné literatury a moodlových e-learningových podpor.

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (29.08.2024)
Studijní opory

Studijní podpora je dostupná na: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15253

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (29.08.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK